Månen og sonder.

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Månen og sonder.

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 474 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Hejsa.

Kommer til at tænke på, når nu der er så meget polamik om der faktisk har været månelandinger. Og når nu både NASA, ESA, Kina og nu Indien har haft sattliter og sonder til at futte rundt om månen og optage billeder. Nolge af dem skulle have en vildt god opløsning, så må der da være nogle af dem der har optaget de disse ting: Bilen – Landingsstel – Andre store ting der er efterladt der oppe?

Er der nogle der ved noget om disse findes, et eller andet sted der ude?

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hvis der er sådan nogle billeder vil det næppe hjælpe. Måne tosserne vil bare sige de også er forfalskede.

noodles
          • Super Giant

Der var på et tidspunkt en sonde fra ESA som skulle have taget billeder af landingsområdet, men de er vist aldrig blevet offentliggjort. Jeg tror det er 3-4 år siden.

Det var den første ion-drevede sonde, men jeg kan ikke huske hvad den hed.

Mvh Simon

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Simon – Det var Smart-1

Jesper – Den er jeg med på, jeg ville bare gerne se hvad de kan hive ind af detajler på sådan noget. Det er jo noget nemmere at sammenligne billederne af månebilen taget af en der står foran den – Med nogle taget et par 100km over den. End det er at sammenligne sten, og kratere. Da man jo noget nemmere kan forholde sig til både størrelse også videre, når det er menneskeskabt.

henrik
            Deltager
              • Nova

Der er endnu ikke taget nogen billeder af månelandingsstederne der skulel kunne have en opløsning så man kan opløse de små dimser deroppe.

Den nederste del af månelandingsfartøjerne blev jo stående, men de var kun 6meter i diameter eller 15meter hvis du tager benene med.

Skyggen fra dem kan jo blive ganske lang, men …

Den japanske Hayacuta sonde er vist scheduled til at tage billeder af nogle af landingsstederne, men hvornår de lige kommer over ved jeg ikke

Mvh HenrikHenrik2008-11-28 14:02:37

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Fedt nok!

Takker for infoen.
              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Månen og sonder.' er lukket for nye svar.