Månen og litt mere guide-test !

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Månen og litt mere guide-test !

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 93 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Var ute i natten for å lære litt mere guiding !

Denne gang synes jeg guidingen var bedre (rundere stjerner), men så gikk desverre mitt dslr tom for strøm, så det ble ikke så mange bildene. Embarrassed Skal nok kanskje innvestere i et nett-adapter til Pentax’en så man har strøm hele natten !

Her er månen !

Månen%20%206%20Oktober

Så gikk jeg til Andromeda for et par eksponeringer, før batteriene takket for seg !

Vil tro at med guidingen slik den var denne gangen kunne det ha blitt et godt billede med en god del mere frames på !

Andromeda%20glx

Håper å komme sterkere tilbake ! (med flere batterier også LOL)

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Dette blir bedre og bedre, Arne Martin! Thumbs%20Up

Mvh,
        Bjørn

Anonym
          • Nova

Jotakk, håper pieren blir brukbar snart så jeg kan få testet noe som er mer stødig !

Pluss at jeg kan strekke beina uten å risikere noe LOL

Mangler bare to strøk maling og å få støpt den fast nå ! Og da kom regnet arrrghhh Angry

Tålmodighet er en dyd sies det jo LOL

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Her snør det lett nå. Rene julestemningen! Når pieren din er ferdig blir alt så mye lettere – du slipper å polaligne og vatre hver gang. Pluss at det blir stødig, selvfølgelig. Så det er noe å se frem til. Smile

Mvh,
            Bjørn

Anonym
              • Nova

Snø ! brrrrr

Er jo fint da når den ligger der !

Håper å få den ferdig til neste frihelg (halvannen uke), må bare skaffe et kompass som duger først så jeg har retningen !

Eller kanskje jeg bare skulle sikte den inn når Polaris er sterk og klar ?

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Du får spørre noen av dem som har pier om hvordan du skal gå frem for å stille inn nord helt nøyaktig.

Mvh,
                Bjørn

eirik
                  • Planet

Hei,

Bra jobba moro å se den hurtige fremdrift du har Smile . Nettadapter har jeg etterhvert også skjønt er en nødvendighet både for kamera og montering jeg prøvde å spare meg noen kroner ved å kjøpe en Claes Ohlsson variant som skulle passe min Sphinx montering men denne døde i går kveld så nå er det vel ingen vei utenom å kjøpe orginalt fra Nj til en pris på 1123,- Dead.

Eirik

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Thumbs%20Up rigtig god fremgang Arne….

Anonym
                      • Nova

Akkurat helt 100% Nord trenger det ikke være Bjørn, det er justeringsmuligheter i sideretning også !

Anonym
                        • Nova

Mange takk Eirik !

Synd med Nett-adapteret ! Hvor mange uorginale får du får 1123,- ? Wink

Joda, de vet å ta seg betalt !

Anonym
                          • Nova

Hei TommyF !

Takk skal du ha !

Det blir liksom litt mer sjov når der endelig skjer en forandring i riktig retning !

Og da skal det jo selvfølgelig starte med regnvær så man må holde pause Angry LOL

Trådkorset ser flott ut, nå skal jeg prøve å lese meg til hvordan jeg kan bruke det til å sjekke drift og alt det der Thumbs%20Up

Pokker meg surt at jeg ikke kunne komme til MAF’sparty ! Sikker på jeg kunne lært meg noennyttige tips og triks der !

nive
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Arne . Fint Måne billed og ok M31 , guiding er en udfordring man lærer hvergang .

Anonym
                              • Nova

Hei Nils min venn og mange takk !

Sant som du sier!

Noen gang lærer man også at man skal slå det hele av, ta en øl eller fem, og pakke det hele inn før man knuser det i frustrasjon LOL

Bare spøk, men man får prøvet sin tålmodighet noen ganger, det er klart !

Men man skal bare henge på Thumbs%20Up
                            Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Månen og litt mere guide-test !' er lukket for nye svar.