› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Månen og Jupiter i aften
- Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af dennis. This post has been viewed 242 timestorsten. This post has been viewed 242 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. marts 2016 kl. 00:35 #144999
astrojensenDeltager- Neutron star
Seeingen går noget op og ned her. Der kom nogle øjeblikke med ekstremt dårlig seeing, så man slet ikke kunne se nogle detaljer på Jupiter overhovedet! Sekunder senere, stod det hele igen som før. Mærkeligt.
Ganymedes står nu lige udenfor Jupiterskiven. Jeg fik set hele bevægelsen hen over kanten med 6″eren. Det var også spøjst at se, at Ganymedes, der sås som en mørk plet inde på Jupiter, kunne ses som en gulhvid skive, når den stod i det randformørkede område! Udtrædelsen gik forbløffende hurtigt. Celest mekanik live!
Thomas, Bornholm
17. marts 2016 kl. 00:48 #145000
nightskyDeltager- Neutron star
Har lige været oppe for at justere ADC’en igen. Håber jeg får god seeing den næste times tid.
Ganymedes og Io skygge lige på kanten nu, meget flot skue. Om 10 minutter dukker Europa op.
Nightsky 2016-03-16 23:59:06 17. marts 2016 kl. 01:15 #145001
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg var så optaget af skyggespillet langs kanten, at jeg totaly glemte, at Eruopa skulle dukke frem fra jupiterskyggen og er lige kommet ind for at afdugge briller, da jeg huskede det og tjekkede Stellarium og opdagede, at den allerede ER dukket frem, lige som jeg gik ind.
Nå, pyt med det! Det har sgu været en aften af de bedre! Seeingen er dog ved at være temmelig ringe, så jeg stopper nok snart for i aften.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2016-03-17 00:16:40 17. marts 2016 kl. 07:01 #145009
Anonym- Super Nova
Inden jeg pakkede ned, nåede jeg lige at se en ny måne på vej henover – Io?
Nåede også at ane detaljer i det sydlige bælte som jeg ikke før har set.
Nok noget af det bedste Jupiter jeg endnu har set.
Er ret begejstret for Televue Delite 11mm okularet både mht skarphed , kontrast og komfort. Så det ender nok med at jeg investerer i hele serien.
Anders
17. marts 2016 kl. 07:46 #145010
RudiDeltager- Neutron star
Jeg var igang allerede fra kl 1515 med min fem årige datter. Solen stod desværre for lavt og gemte sig bag naboens hus og træer men Månen stod rigtig godt. Seeing var helt i top og vi kikkede langs terminatoren på bjergkæderne i nord til krateromtådet i syd. Refraktoren med okkular direkte i fokuseren passer perfekt til min datter. Senere da Månen stod højere satte jeg en 45° retvende diagonal i.
Da vi stod lige ud til vejen i indkørslen kikkede naboerne også forbi og fik et kik på Månen.
Senere på eftermiddagen blev INED70 refraktoren skiftet ud med Skywatcher Explorer 130PDS newtonen og jeg kikkede mere på Månen. Ved 18 tiden blev seeing tydeligvis forringet og jeg tror ikke det var tubusseeing denne gang.
Efter aftensmad og solnedgang kikkede jeg på Jupiter med 23mm plössl og 4xPowermate. Naboerne fik også et kik på Jupiter. Seeing var temmelig ringe, men jeg optog aligevel ca 20-30 video sekvenser, så er der lidt at lege med en skyet aften.
/Rudi B. Rasmussen
17. marts 2016 kl. 18:48 #145038
dennis.torsten- Main Sequence
Min søn og jeg var ude og observere Jupiter i aftes, og for første gang fik han et helt andet indtryk af Jupiter, end blot en flad skive med 2 bælter på !
En fremmed klode, en næsten 3-dimensionel planet, med det dynamiske skyggespil fra Io og Ganymedes, og med den Røde Plet roligt vandrende hen over skiven.
Istedet for at fortælle ham hvad han skulle se, lod jeg ham fortælle, hvad han så, og han så Io’s skygge før jeg gjorde !
Jeg blev dybt imponeret over den lille 80mm Bresser’s ydeevne. Ved 225 X stod Jupiter skarp og tydelig. Den Røde Plet var grålig-rød, og stod som tydelig kontrast til de mere brunlige bælter. Månernes skygger var fine kulsorte punktummer.
Eneste minus ved teleskopet er den ækvatoriale montering ! Det er en joke ! Fokuseringen ved 225 X, er en Parkingson lidelse værdig ! Men ok, hvad kan man få for under 2000 kr ? Sønnen er glad og tilfreds, og det er jo det vigtigste !
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Månen og Jupiter i aften' er lukket for nye svar.