Månen og Jupiter i aften

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Månen og Jupiter i aften

• Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af dennis. This post has been viewed 241 timestorsten. This post has been viewed 241 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

I dag ved 22 tiden er GRS “spot on” og månerne Ios og Ganymedes skygger kan ses på skiven også. Der er endda lovet klart vejr på min residens og refraktoren “varmer op”.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeps, det er også klart her. Må hellere sætte kartoflerne på kog nu, så jeg kan være færdig med at spise tidligt, så jeg kan komme tidligt ud. Månen står også ekstremt godt placeret. Håber på god seeing omkring solnedgang. Senere bliver den nok dårlig, pga det meget solskin her i eftermiddag.

Thomas, Bornholm

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Yes! God seeing her lige efter solnedgang. Den er dog ikke så god mere, men stadig slet ikke så ringe. Rillerne ved Triesnecker står ganske flot i 6″ newton’en med cirka 160x på bino’en. Jeg prøvede at kigge efter rillen i Alpedalen, men det tillod seeingen alligevel ikke. Kunne ikke se det mindste spor af den.

Nu skal jeg snart spise og så er det tid til Jupiter, hvis seeingen holder.

Thomas, Bornholm

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Ganymedes er på vej ind over skiven. Jeg kan se Ganymedes selv som en brunlig plet i 6″eren. Skyggen er det sorteste sort, man kan forestille sig. GRS er fremme og flot orangefarvet. Desværre er seeingen blevet temmelig middelmådig og de fine detaljer i skybælterne kommer næppe frem i aften.

Thomas, Bornholm

Anonym
              • Super Nova

Ok, jeg ser også lige nu en kulsort plet og en lysere plet til venstre, som altså er Ganymedes plus skygge? Sejt!

GRS står fint lidt mere mørk-orange end de to hovedbælter. Kan ane en fin hvid omkransning af selve GRS.

Polerne fremstår mere grålig, dog lidt stribet struktur hvis jeg nærmest holder vejret og kigger helt roligt ind i okularet!

I De to hovedbælter kan jeg ikke se så mange nuancer, bortset fra “krøllede” kanter, så de ikke bare fremstår som lige striber. Og det med min 4″ f/12 akromat med 11mm TV Delite.

Er dødtræt, og pakker sammen og hopper i seng. Men jeg er glad for jeg lige nåede at se det.

Anders

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Seeingen er ikke for god og jeg glemte at kollimere inden ADC’en. Men det ser sgi flot i ud farver med GRS, Ganymedes og Io med deres skygger.

Kølvandet efter GRS er meget turbulent, der ses tydeligt nogle anti-cycloner syd for GRS.

Meget 3D og svændende udtryk. Derfor er amatør astronomi bare verdensklasse.

ADC’en giver helt en afgørende fordel sådan en aften. Nightsky2016-03-16 22:23:37

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Seeingen temmelig dårlig nu, meget flimrende, men med enkelte ret skarpe øjeblikke nu og da. Kontrasten mellem den orange GRS, de knaldsorte skygger og de forskellige nuancer af cremegul og rødbrun er bare fantastisk!! Io kan ses som en lille, hvid plet i kanten af NEB, sammen med sin sorte skygge.

Jep, amatørastronomi er bare verdensklasse!!

Thomas, Bornholm

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Astrojensen wrote: Seeingen temmelig dårlig nu, meget flimrende, men med enkelte ret skarpe øjeblikke nu og da. Kontrasten mellem den orange GRS, de knaldsorte skygger og de forskellige nuancer af cremegul og rødbrun er bare fantastisk!! Io kan ses som en lille, hvid plet i kanten af NEB, sammen med sin sorte skygge.

Jep, amatørastronomi er bare verdensklasse!!

Thomas, Bornholm

Selv om vejret ikke er det bedste, er det er meget flot syn.

mvh
                    Lars

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Og 11 minutter efter midnat vil Europa dukke fra Jupiters skygge, ca. 10 min. efter Io og Ganymedes skyggerne glider ud over Jupiter kant.

Synd man er nød til optage i uafkodet de-bayer, for det er så meget smukkere i farver på skærmen. Et alm. mono kamera er virkelig bagud her, når det gælder indtrykket.

Nightsky2016-03-16 22:27:42

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Naboerne har lige været ovre, da seeingen kortvarig var fin. Der kom godt nok en del åååhhh og uhhh. De blevet imponeret når det kom op på den store skærm.

Og Lucas Graham synger Adeles Hello live på capital. Hold da op han er sej, det lyder så fedt.

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Selvom seeingen ikke er i top, spiller det sgu max i aften. Tog for sjovs skyld 63mm Zeiss’en ud. Selv i det lille teleskop kunne jeg se Ganymedes og de to skygger og GRS med cirka 110x på bino’en. Ganymedes kunne jeg nok kun se, fordi jeg vidste, hvor jeg skulle kigge, men havde seeingen været i top, er jeg sikker på, jeg kunne opdaget den, uden på forhånd at vide, hvor jeg skulle kigge. Io kan jeg pt. ikke se, selv i 6″ newton’en med 160x.

Seeingen er gennemsnitligt lidt bedre nu, men den bedste seeing er ikke bedre end før og de fine detaljer vil stadig ikke rigtig “poppe” i 6″eren, selvom billedet ser helt OK ud. Ser man godt efter, kan man godt se, at billedet er ganske let udtværet og vibrerer en smule, lige over opløsningsgrænsen for 6″eren. På en måde fascinerende at se.

Thomas, BornholmAstrojensen2016-03-16 22:55:07

lindhard
                          Deltager
                            • Super Nova

Ddet er faktisk blevet en hel del bedre nu. Billedet er rigtig godt ind imellem, og måner og skygger er nemme.

Der er nogle store, flotte hvide pletter/hvirvler i det sydlige bælte.Lindhard2016-03-16 22:58:27

mvh
                            Lars

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Jeps, det er der!! Der er også nogle svage slør i ækvatorzonen. Der er en smuk bue ovenover Ganymedes skygge.

Thomas, Bornholm

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Nu skal man altid passe på med planetfotografering, men jeg tror jeg har fået en serie ned nu der klart er den bedste i denne sæson. Vi får se, 275 ggb data nede nu.

Ganymedes på Jupiter kanten nu, og ser vist albedo detaljer på Ganymede live. Super

Nightsky2016-03-16 23:27:05

lindhard
                                Deltager
                                  • Super Nova

Der har været superbilleder af Jupiter ind imellem.

Og jeg kan anbefale et kig på Månen, hvis man er til den slags. Nordpolsområdet står godt og er nemt at finde.

Billedet er blevet klart dårligere i løbet af den seneste halve times tid, der kommer “noget” ind over, er jeg bange for.

mvh
                                  Lars

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Månen og Jupiter i aften' er lukket for nye svar.