Månen og en lille kikkert

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Månen og en lille kikkert

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af nive. This post has been viewed 135 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

SCT’eren er lagt på køl i de kommende lyse nætter og selv om en 3″ kikkert ikke kan leve op til den opløsning og brændvidde en 8″ SCT kan præstere, kan man da få hæderlige billeder når seeing’en tillader det. Således var seeing’en i aftes hæderlig og der kunne skydes et par billeder med en stakket barlow sammensat af en 2x og en 3x barlow. Billederne er stakket og behandlet i Registax. Her er et eks. med et parti ved måneranden:

Går man så lidt til højre kommer Thyco og Clavius inden for rækkevidde:

Regnbuebugten Sinus Iridum skal da osse lige med. Den har jeg altid fundet interessant:

Og så lige Gassendi ved “Fugtighedens bugt” Mare Humorum:

Copernicus er som altid et fotogent krater:

Endelig når vi ned til bunden af stakken med endnu et randbillede:

Så os med mindre kikkerter skal da endelig ikke holde os tilbage. Vi kan da prøve at spise kirsebær med de store. Nu har jeg kun brugt et par middelmådige barlow’s, men jeg får snart en 5x firlinset barlow og den vil alt andet lige qua sin særlige opbygning betyde skarpere billeder og kan klart anbefales af fotografer som vil tage billeder af Månen. Den vil på alle objekter betyde skarpere billeder, men især med Månen har det vist sig at gøre en synlig forskel. Men som med alt andet skal seeing’en selvfølgelig tillade det.

outlook2009-05-07 09:07:41

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
        • Super Nova

Hej Outlook.

Rigtig fin opløsning må jeg sige – de mindre kikkerter kan skam nok. Jeg kunne også godt selv tænke mig en 5×2 extender fra Televue, eftersom jeg er meget tilfreds med min 2×2.

Mvh.

johnni.gade
          • Giant

johannes wrote:

de mindre kikkerter kan skam nok.

Ja det må man sige! Gode billeder.

michael.bertelsen
          Deltager
            • Nova

Super billeder – imponerende kontrast og godt arbejdeThumbs%20Up

nive
            Deltager
              • Super Nova

Hej Outlook .

Det er gode billeder StarStarStar
            Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Månen og en lille kikkert' er lukket for nye svar.