Månen og Aldebaran

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Månen og Aldebaran

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 57 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

F***** om ikke det bliver overskyet 1 – eet -. minut før stjernen skal forsvinde

mvh
      Lars

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Jeps.

mvh Viggo

Nu må vi se kl. 20.26.18.Viggo T2015-12-23 19:42:41

viggo.t
        Deltager
          • Super Giant

Så lykkedes det. Aldebaran dukkede frem kl. 20.26.44 bag Månens oplyste kant,mellem tynde skyer og en ret så kraftig vind, som rystede kikkerten godt og grundigt. Men observeret blev der da.

mvh Viggo

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg fik dem begge med min 63mm Zeiss på 1b montering og 3SV stativ. Det blæste voldsomt, så jeg måtte bruge den kraftige montering og stativ, for overhovedet at kunne holde teleskopet nogenlunde roligt. Seeingen var bemærkelsesværdigt god! Billedet var overordentligt skarpt og klart med 51x på binovieweren og måneoverfladen viste enormt mange fine detaljer. Desværre rystede vinden ofte teleskopet. Dette var især et problem ved Aldebarans genopdukken, da man her jo ikke kan se stjernen på forhånd! Men pludselig var den der! I brøkdelen af et sekund balancerede den på den sepiafarvede månerand, ja jeg bilder mig ind, at jeg kunne se diffraktionsskiven gå en lille bitte smule ind over måneranden! Men desværre kan man ikke nå at se grundigt efter, for der går ikke mere end et sekund, før stjernen svævede et lille stykke fra randen, tydeligt adskilt af en tynd, mørk streg. Ved den tålmodige venten på Aldebaran var motordrevet på 1b monteringen en virkelig lettelse og stor hjælp. En virkelig herlig observation!

Min 63mm Zeiss på 1b montering og 3SV stativ ved en tidligere lejlighed.

Thomas, Bornholm

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Fin beretning Thomas.

PS: spøjs opsætning der

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Ja, denne gang var lykkens gang. Trods strid vind og drivende skyer.

Aldebaran dukkede frem ved måneranden, præcis som den skulle. Den kom frem her-og-nu, der var ikke nogen glidende overgang.

Sjovt at se hvor hurtigt Månen bevægede sig væk fra stjernen.

mvh
                Lars

viggo.t
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Thomas og Lars.

Fik i timet begivenheden?

mvh Viggo

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Nej, jeg har ikke noget stopur. Der er vist et i min mobiltelefon, nu jeg tænker over det, men om det er brugbart ved jeg ikke. I øvrigt var jeg temmelig uforberedt på denne okkultation, da jeg slet ikke havde forventet, at den ville være synlig, rent vejrmæssigt. Det var overskyet, da jeg kørte på arbejde i eftermiddags og jeg nåede lige at komme hjem fra arbejde og få sat op, inden okkultationen.

Thomas, Bornholm

Heiko
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Thomas,

tillykke til, at Du har endnu dette smukt instrument fra Jena fra huset Zeiss. Ser jeg gerne… bevar det!

Heiko2015-12-25 22:29:38

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Heiko

Jeg har en hel del gamle Zeissteleskoper. Her er mit første og indtil videre største: 85/1600mm A apokromat fra 1904. Her monteret på EQ-6 og Baader harzholz trefod. Jeg har desværre ikke den originale montering.

Her ser jeg på Jupiter for nogle år siden, med 25mm Zeiss OPMI okularer på Baader Maxbright binoviewer.

Her er et billede af min samling af 60mm og 63mm Zeiss:

Fra venstre: 1989 Zeiss Telemator, 1975 Telementor 1, 1910 Zeiss Reisefernrohr (trefod uoriginal hjemmelavet)

Thomas, Bornholm

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Månen og Aldebaran' er lukket for nye svar.