› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Månen mandag morgen
- Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af landbo. This post has been viewed 65 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. september 2015 kl. 12:54 #137406
olafsenDeltager- Planet
Efter at jeg har fået windows 10, virker mit Stellarium ikke, er der en venlig sjæl der vil kigge efter hvor mange grader over horisonten, månen er når det går løs, med førmørkelsen.
Mvh. Henning
mvh Henning
27. september 2015 kl. 14:40 #137414
landboDeltager- Nova
Olafsen wrote: Efter at jeg har fået windows 10, virker mit Stellarium ikke, er der en venlig sjæl der vil kigge efter hvor mange grader over horisonten, månen er når det går løs, med førmørkelsen.Mvh. Henning
Du installerer bare en ny Stellarium oven i uden at slette den gamle, så skulle den virke igen.
Kl. 4.00 står månen ca. 25 grader over horisonten i retning ca. 228 grader.
27. september 2015 kl. 15:55 #137419
olafsenDeltager- Planet
Tak for det, så behøver jeg ikke gå ud, jeg har nogle bygninger der kunne stå i vejen. Jeg vil prøve at installere Stellarium en gang til. Vejret tegner fint her.
Mvh. Henning
mvh Henning
27. september 2015 kl. 17:00 #137424
landboDeltager- Nova
Olafsen wrote: Tak for det, så behøver jeg ikke gå ud, jeg har nogle bygninger der kunne stå i vejen. Jeg vil prøve at installere Stellarium en gang til. Vejret tegner fint her.Mvh. Henning
Så må du flytte dig lidt.
Havde også forventet mig meget af begivenheden da vejret for en gangs skyld lovede godt …… i går. Men prøv så og se her hvad MetroBlue pludselig smider i hovedet på en.
27. september 2015 kl. 18:41 #137429
olafsenDeltager- Planet
Jeg så godt i morges at der Evt. Ville være skyet ude vestpå, men her tegner det fint, på yr.no er der endda rykket på grænsen for overskyet, til op ad formiddagen i morgen.
Det hjalp ikke at geninstallere Stellarium, det bliver ved med at notere en manglende Open Gl 2. Det jeg ikke forstår, er at programmet kørte under den tidligere windows 7.
Jeg er generet af renovation af den ejendom, jeg bor i. I øjeblikket har jeg overhovedet ikke adgang til øst, både min dør og vinduer er blændet af med træplader. Mod vest (altan) er der normalt ikke noget at komme efter, da der er meget lysforurening, men Pga. renovation, er der ikke andet lys end et lysstofrør, som jeg agter at tildække, så når månen står i de grader vil jeg fint kunne observerer der.
Mvh Henning
mvh Henning
27. september 2015 kl. 19:57 #137450
landboDeltager- Nova
Olafsen wrote: Jeg så godt i morges at der Evt. Ville være skyet ude vestpå, men her tegner det fint, på yr.no er der endda rykket på grænsen for overskyet, til op ad formiddagen i morgen.Det hjalp ikke at geninstallere Stellarium, det bliver ved med at notere en manglende Open Gl 2. Det jeg ikke forstår, er at programmet kørte under den tidligere windows 7.Jeg er generet af renovation af den ejendom, jeg bor i. I øjeblikket har jeg overhovedet ikke adgang til øst, både min dør og vinduer er blændet af med træplader. Mod vest (altan) er der normalt ikke noget at komme efter, da der er meget lysforurening, men Pga. renovation, er der ikke andet lys end et lysstofrør, som jeg agter at tildække, så når månen står i de grader vil jeg fint kunne observerer der.Mvh Henning
Ja nød lærer nøgen kvinde og spinde.
Ved bare ikke rigtigt hvor man skal køre hen, for og være sikker på at undgå lave skyer og ikke minst tåge.
27. september 2015 kl. 20:36 #137456
niveDeltager- Super Nova
Klar til at fange måneformørkelsen . Hvis der kommer skyer så har man en god laaaaang formiddag
28. september 2015 kl. 04:16 #137471
niveDeltager- Super Nova
Så er vi i gang.. Tåget men fin formørkelse
28. september 2015 kl. 12:56 #137500
landboDeltager- Nova
nive wrote: Så er vi i gang.. Tåget men fin formørkelse
Uha, faldt i søvn i lænestolen. Vågnede da klokken var 4.30. Da jeg i løb kom udenfor lå tågen tykt over landskabet her. Men stod og nød synet i et kvarters tid gennem …………. før de øjne igen ville lukke ned. Foto blev der ikke noget af.
Landbo 2015-09-28 12:57:36 29. september 2015 kl. 06:46 #137554
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Olafsen wrote: Jeg så godt i morges at der Evt. Ville være skyet ude vestpå, men her tegner det fint, på yr.no er der endda rykket på grænsen for overskyet, til op ad formiddagen i morgen.Det hjalp ikke at geninstallere Stellarium, det bliver ved med at notere en manglende Open Gl 2. Det jeg ikke forstår, er at programmet kørte under den tidligere windows 7.Jeg er generet af renovation af den ejendom, jeg bor i. I øjeblikket har jeg overhovedet ikke adgang til øst, både min dør og vinduer er blændet af med træplader. Mod vest (altan) er der normalt ikke noget at komme efter, da der er meget lysforurening, men Pga. renovation, er der ikke andet lys end et lysstofrør, som jeg agter at tildække, så når månen står i de grader vil jeg fint kunne observerer der.Mvh Henning
Det lyder lidt som et problem med grafik-driveren. Men prøv også lige at Google den fejlmeddelelse, du får. Det kan være at der er andre med samme problem.
29. september 2015 kl. 12:10 #137563
olafsenDeltager- Planet
Problemet som meldes når jeg åbner Stellarium er: No Open GL 2 Found on this system. Please upgrade hardware or use MESA or and older version.
Da programmet kørte i windows 7, tænkte jeg på driver, men et lille program fra Intell, meddeler at der ikke er nye drivere, og der angives heller ikke en ældre. Windows 10 har heller ikke mulighed for ældre driver, den knap er nedtonet og uvriksom.
Mvh. Henning
mvh Henning
29. september 2015 kl. 13:07 #137568
landboDeltager- Nova
Olafsen wrote: Problemet som meldes når jeg åbner Stellarium er: No Open GL 2 Found on this system. Please upgrade hardware or use MESA or and older version.Da programmet kørte i windows 7, tænkte jeg på driver, men et lille program fra Intell, meddeler at der ikke er nye drivere, og der angives heller ikke en ældre. Windows 10 har heller ikke mulighed for ældre driver, den knap er nedtonet og uvriksom.Mvh. Henning
Prøv og kig her: https://www.opengl.org/
Jeg installerede W10 uden problemer med Stellarium på to maskiner. Jeg formoder det har været en V0.12 Stellarium du har haft installeret, de brugte vist ikke OpenGL som V0.13 og op. Prøv også lige og kigge i Stellariums forum, der er mange fif når noget går galt.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Månen mandag morgen' er lukket for nye svar.