Månen i konjunktion med Saturn i aften

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Månen i konjunktion med Saturn i aften

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af outlook. This post has been viewed 40 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Månen passerer ca 1° forbi Saturn i aften.

Hvis jeg ellers kan holde mig vågen skal jeg da forsøge mig med et billede.

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

rudibr wrote: Månen passerer ca 1° forbi Saturn i aften.

Hvis jeg ellers kan holde mig vågen skal jeg da forsøge mig med et billede.

Ja, med ISS som bonus:

From mid-UK the Moon rises around 19:00UT with Saturn rising a few minutes later. Closest approach takes place around this time with Saturn lying south of the Moon.

By 21:00UT the sky will be darkening and the pair will be 12 degrees up in the south-east. At 23:30UT both lie due south and still very close together, with Saturn now to the west of the Moon.

While engrossed in observing Saturn and the Moon, take a few moments to watch the International Space Station pass over. Travelling from west to east it reaches a maximum altitude of 48 degrees at 22:09UT and at magnitude –3.2 will be unmistakable.

mvh
        Lars

store.bjoern
        Deltager
          • Giant

Super at se ISS drøne forbi nord om månen. Måtte jage ISS med GoTo’en og fik laserdotten placeret foran den, og i tredie hug fik jeg den i okularet i ca 0,7 sek…

Der er lidt diset, så Saturn er ikke at se endnu.

Og nu trækker der skyer ind over …og det er sengetid for op-kl-fem-folketStore Bjørn2015-06-01 23:01:16

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

ISS, Månen og Saturn ganske tæt på hinanden her kl. 00:09 – Desværre lettere diset.

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Her er det dssværre overskyet

mvh
              Lars

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Samtidig i Svendborg: zzzZzzZZZzz…

/Rudi B. Rasmussen

henrik
                Deltager
                  • Nova

Øv missede den

Men har set det før/fotograferet det før (i 2003)

Taget med ED80 og EOS350D.

Mvh HenrikHenrik2015-06-02 08:48:42

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Flot billede Henrik

Var oppe ved midnatstid og kikke, men det var så meget dis og skyer at jeg ikke engang kunne se Saturn i prismekikkerten.

/Rudi B. Rasmussen

store.bjoern
                    Deltager
                      • Giant

Ja, fedt billede, Henrik!

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Takker

Ja det var også ret flot at se

Er dig lidt ked af at den ikke er skarpere, men det var som nævnt taget med 350D som ikke have liveview og derfor var #”” svær at fokusere.

..En ordentlig kok bliver nok heller aldrig helttilfreds med sin mad

Men når man ser størrelsesforholdet mellem dem, går det op for én hvorfor planeter er så meget mere udfordrerne end Månen.

Mvh Henrik

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Ja, et dejligt billede. Var man ikke klar over det var Saturn i billedet, ville man sikkert tro det var et UFO!

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Månen i konjunktion med Saturn i aften' er lukket for nye svar.