Månen fra den 4 April 2009

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Månen fra den 4 April 2009

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 119 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

nive
    Deltager
      • Super Nova
      Her er mit første forsøg med stakning af avi`s i Registax5 .

Det er 179 billeder taget med qcam5 mono . Teleskop er gso 8″ f/5 og 2 x barlow fra TS

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Ikke så ringe Niels, god kontrast, det med måne og planeter er slet ikke nemt har jeg fundet ud af, og kan være en udfordring. Hvad er det egentlig for streger du har i billed, hvis billederne hopper meget, kan du aligne med med en stor alignmenbox og gemme den som avi, derefter kan du multi aligne med noget mindre alignmentboks og få et skarpere og mere rent billed. En fidus jeg læste mig til i Jespers bog, som jeg nok må tilstå der virker. Thumbs%20Up

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Finn . Tak for det og tak for tippetTongue . Jeg har faktisk her for et par dage siden købt

Jesper´s bog , den er super, et must hvis man har interesse i astrofoto . Thumbs%20Up(og det har vi jo ) Har du været ude og astrofoto ?

John
          Deltager
            • Nova

Der har vist været mange ude for at nyde den flotte måne!

billedet er taget med mak127 og philips spc 900 webcam – det er hurtigt kørt gennem registax, uden nogen form for sortering. Så måske kan det finpudses lidt. Jeg tror aldrig jeg får nok af at panorere rundt på månens overflade. Når jeg så ser noget der ser spændende ud sætter jeg indimellem webcamet til. Så vidt jeg kan se er det krateret

ERATOSTHENES
            Type: Crater
            Geografisk periode: Eratosthenian (From -3.2 billions years to -1.1 billions years)”

mvh John

John2009-04-04 13:13:27

nive
            Deltager
              • Super Nova

Hej john .

Flot Måne del , man kan en hel masse med registax , men det skal jo læres Embarrassed

(jeg tænker på mig selv )

Anonym
                • Nova

Hei alle !

Månen er et flott objekt,det er sikkert !

Flott bilde Nils Clap

Her er et fra 2 April !

Wo Megrez 80 II

Pentax K 200D i primærfokus ISO 800 eksponering 1/125

bwinkler
                Deltager
                  • Nova

Hej Nive

Fint billed, havde du meget lufturo ??

Med de forstørrelser jeg benytter er lufturoen alt afgørende for resultaterne, selv om registax og photoshop kan reparere en hel masse, men knivskarpe får jeg meget sjældent, her er et par af hvad jeg har “moslet” mig til.

bwinkler
                  Deltager
                    • Nova

bwinkler
                    Deltager
                      • Nova

Jeg kan ikke finde ud af at sætte navne på efter upload, så her er de.

Aristoteles og Posidonius taget med Mewlon210 + 4x FFC + Mintron256, med QCfocus til at optage avi-filer med og indstille lys, contrast,mm.

nive
                      Deltager
                        • Super Nova

Hej Arne Martin

Tak for det . Du har da ramt fokus ok . flot .

Hej Bjarne Winkler

Lufturo var der faktisk ikke meget af lige på det tidspunkt , ca 30 min efter solen var

gået ned . Billederne af Aristoteles og Posidonius er rigtig flotte ,hvilken fokal længde er

de taget med ?

bwinkler
                        Deltager
                          • Nova

Hej Nils

De er taget med ca. 10 meter brændvidde, så lufturo er meget forstyrrende der.

Jeg tager mange film når vejret er godt, kører fra krater til krater og optager ca. 25 sekunders film, svarende yil 300 -600 billeder afhængig af hvilket videokamera jeg benytter.

Anonym
                            • Nova

Hei Nils !

Jo takk, det er ikke så vanskelig å finne fokus når målet er så stort og klart, det er på de små prikke langt der ute jeg sliter !LOL

Men nå er en Crayford 2 speed fokuser bestilt til min WO,så det skal nok bli bedre tenker jeg !

Mvh Arne Martin

Arne Martin2009-04-05 13:41:05

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Ja, de små prikke der ude er sgu besværlige! LOL Wink

Mvh,
                              Bjørn

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Månen fra den 4 April 2009' er lukket for nye svar.