Månen – fokuseringsproblemer

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Månen – fokuseringsproblemer

• Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 49 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

Jeg har lånt en Meade ETX-125, og har nu fået grej så min Canon 1000D kan sættes bag på.

Jeg har øvet lidt om dagen på landskab 2-5 km væk, og det er rimelig let at fokusere skarpt med live-view og 10x zoom med kameraet.

Den anden nat ville jeg så prøve kræfter med Månen:

https://skydrive.live.com/redir?resid=E6A16670B28B5701!26620&authkey=!AEch3mEizTUbiJE

Eller morgen burde jeg vel sige, det var i den nautiske/borgerlige tusmørke periode, samt med meget dis i atmosfæren, ikke de bedste betingelser.

Mit problem er at jeg simpelthen ikke kan få Månen i perfekt fokus. Teleskopet er med standard fokuserings knap, og man skal ski ikke røre ret meget på den før end 10x liveview på kameraet hopper og danser ud over det hele. Jeg har overvejet at sætte sådan en her på:

http://meade.dk/product/astro-flexi-mate-til-meade-teleskop-342/

Nogen gode råd? Vil det hjælpe med et ND filter for at begrænse lysmængden?

Og lige et tillægsspørgsmål, der er et par pletter på billederne. De er der kun når jeg taget fotos gennem teleskopet, så det må være skidt på spejl eller linse i teleskopet. Jeg har kikket på den forreste linse, men kan ikke se noget på den. Kan man selv åbne teleskopet og blæse evt støvkorn væk med en lille blæsebælg?

Edit: fejl i link rettetrudibr2013-08-04 13:39:02

/Rudi B. Rasmussen

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Det ser fornuftigt nok ud. Det er sikkert bare fordi det ryster for meget når du fokuserer. Månen må også have stået ret lavt på himlen, hvilket er en ulempe. Kabelanordningen og øvelse kan sikkert hjælpe på fokuseringen.

ND filter er en dårlig ide. Det vil “spilde lys” og forlænge eksponeringstiden, og når man fotograferer Månen og planeterne skal eksponeringstiden generelt være så kort som muligt.
        Pletterne er støv på kameraets sensor eller på en (eventuel) linse/filter helt tæt på sensoren. Skidt på spejlet eller frontlinsen kan ikke ses direkte på billeder. Lad endelig være med at skille teleskopet ad.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Tak for input Jesper.

Prøvede lige at lave et par flats og uanset hvilken optik der var på, sidder pletten samme sted.

Så kan det vel kun være på chippen?

/Rudi B. Rasmussen

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Ja det er uden tvivl på chippen. Har 1000D et indbygget chiprensesystem?

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Ja den har, men det virker åbenbart ikke i dette tilfælde.

Prøver først med støvbold, og hvis det ikke virker, så en våd “svipe”.

Og så kom jeg til at tænke på at en simpel tøjklemme på fokus knappen måske gør fokus finjustering lettere. Godt nok ikke en særlig sexet løsning, men måske virker det.

Edit: sdaue flejrudibr2013-08-05 12:22:58

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Her er min fin-fokuserings mekanisme, det er ikke patenteret, så bare kopier ideen

Men jeg kan stadig ikke fokusere. Og ved et tilfælde opdagede jeg at røde farver er helt galt.

Prøv at se dette billede, det er et flag ca 1000 meter væk, og der er kun eet flag, det nederste billede er et “skygge” billede… Hvad kan der være galt? Skal der kollimineres?

/Rudi B. Rasmussen

jonas.c
                Deltager
                  • Super Giant

Dum fråga kanske men har du tagit bilden genom fönsterrutan? Det skulle i så fall kunna förklara oskärpan.

Använder du tidsfördröjd slutare? Om inte, kan även detta bidra till oskärpa.

/Jonas

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja – gennem to lag thermo rude

Betyder det virkeligt så meget? Jeg prøver at åbne vinduet senere og ser om det hjælper.

Og jo, jeg bruger kablet fjernudløser.

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Ja det er udelukket at se gennem en termorude – der opstår typisk kraftige spejlinger mellem de to lag glas samt internt i glasset. Derudover er vinduesglas IKKE optisk kvalitet og billedet du ser bliver deraf meget ringe.
                      Prøv at se nøje efter på månen næste gang den er oppe og det er mørkt – uden teleskop er det typisk meget tydeligt at se spejlinger og forvrængninger – specielt hvis der kigges skråt gennem glasset.

Desuden er det også et problem at du står indendørs – og det bliver meget værer når du åbner vinduet og den varme indeluft suser ud af vinduet. Du skal ud under åben himmel … det er trodsalt der teleskoper har det bedst ;o)

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Pinligt….

Det hjalp lidt at fjerne vindues glasset i sigtefeltet:

Grunden til at det er sat op inde i stuen er en wældig wind fra west og lidt regn indimellem…

Nu ser jeg bare frem til klart vejr

Mange tak for kommentarene.

PS: månebillederne er selvfølgelig taget udenfor.

En lille fodnote: klemmen på fokus knappen gør at jeg kan fokusere meget præcist nu, den lille knap på teleskopet er ikke særlig kompatibel med mine 10 tommelfingre

(edit: stavefejl)rudibr2013-08-12 11:42:49

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Godt nok en gammel tråd, men vejr, arbejde og familie har ikke tilladt at prøve igen før end her forleden, og det hjalp med tøj-klemme-fokuseren. Med den kan det finjusteres uden rystelser.

Se resultatet her:

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=11285

/Rudi B. Rasmussen

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Månen – fokuseringsproblemer' er lukket for nye svar.