Månen den 8marts

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Månen den 8marts

• Dette emne har 8 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af bwinkler. This post has been viewed 178 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Hej Alle

Så var der klart vejr et par timer i går, og jeg fik de første billeder af Månen med min Mewlon210 og det nye kamera OpticStar318CU( første billeder i laaaang tid). Jeg forsøgte også at finde Kometen Lulin, men det lykkedes ikke, månen lyste sikkert for meget.

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Jamen så vil jeg da også gerne være med. Winkler er dit billed retvendt med det man ville se med egne øjne, hvis man stod og så op på månen. Skal lige siges at billed er taget med en Antaris 127 og 2,5*barlov. Har vendt og drejet, det nogle gange, men syntes det ser rigtigt ud nu.

Finn2009-03-09 21:35:19

bwinkler
        Deltager
          • Nova

Hej Finn

Dit billed vender rigtigt og er fint skarp mm. er det lavet ud fra en række billeder eller en avi-film??? Mine billeder laves næsten altid af små avi-film på ca. 300 billeder eller af enkelt billeder på ca. 30 stk, alle samles, stackes og behandles med programmet “Registax” som e et gratis program fra internettet.

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Jeg har taget billederne med Canon 400D, jeg skal være hurtig på aftrekkeren før månen flytter sig. Der er ca. 80 billeder. Jeg stacker i Rigistack og gemmer dem i en AVI film, og aligner igen flere gange, med forskellige størelse på align paremetrene, så syntes jeg man får et rimligt resultat. (det er faktisk efter Jespers bog )

Han har mange gode fiduser

Thumbs%20Up

bwinkler
            Deltager
              • Nova

Hej Finn

Det er en god bog, og man lærer jo hele tiden noget nyt, nu er Registax jo kommet i version 5.0 og den synes jeg giver lidt skarpere billeder, her er et fra i går som er kørt igennem ver.5.0, her var der 30 billeder. Hvad er brændvidden på din kikkert, jeg synes at dine forstørrelser efter at du benytter en 2.5x barlow, ikke er så store???

Finn
              Deltager
                • Neutron star

Jeg har taget det med en Antaris 127, og den har en brændvide på 1200mm, og et Canon 400D, så ja måske lidt skuffet.

bwinkler
                Deltager
                  • Nova

bwinkler
                  Deltager
                    • Nova

Hej Finn

Du behøver ikke at være skuffet, for det er et fint og skarpt billed. Men når det drejer sig om store forstørrelser, skal vejrforholdene være helt iorden, særlig skal Månen stå højt på himlen, for at undgå at lyset går igennem mere luft end nødvendigt. Det forgående billed er udført med den største forstørrelse som jeg skrev om. ca. 15 meter. Hvis du skal derop kan du forsøge med en 5x barlow, så kommer du op på 6 meter.

Kameraet har jo mange pixels og det får så en tilsyneladende mindre forstørrelse, det er faktisk bedre med en lille chip til det formål(synes jeg)

bwinkler
                    Deltager
                      • Nova

Hej Finn

Nu forsøger jeg at sætte to billeder sammen, for at se om det kan være på Forums-siden.

Har du forsøgt at lave “mosaikker”??

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Månen den 8marts' er lukket for nye svar.