Månen den 31 marts

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Månen den 31 marts

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af bwinkler. This post has been viewed 127 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Hej Alle

Efter at have set de optagelser jeg lavede den 31 mente jeg ikke at der var noget at gøre, de var for dårlige, men jeg har lige gennemgået de første i registax5 og det viser sig så , at lufturoen var meget lav den aften, hermed forstår jeg , den uro der ændrer fokus på billedet hele tiden og forskelligt over billedet. Her er det første som er gennemgået i registax5 og photoshop.

bwinkler
      Deltager
        • Nova

Og en mere.

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Bjarne .

Du er nu skrap til månen tæt på .

Hvad bruger du af kort /program til navngivning af krater m.m ?

bwinkler
          Deltager
            • Nova

Hej Nils

Tak for det.

Jeg benytter ” det virtuelle måne atlas” jeg tror det kom fra “LYRA’s” hjemmeside, ellers har jeg nu også set det på nettet.

Ja hvis jeg ikke havde det kunne jeg ikke finde rundt. Jeg har halvdelen af skærmen dækket med atlasset og den anden halvdel med det levende billed af månen, og flytter så silmutant rundt, alligevel kan jeg have svært senere hen at finde ud af hvor et bestemt billed hører til. Jeg navngive dog almindeligvis de enkelte film med det aktuelle krater jeg ser på begge billeder, så går det som regel. Ja du får et til, jeg optog 14 gigabyts den aften

thomas
              • Giant

Hej Bjarne, det er godt nok nogle flotte billeder.

Kan jeg ikke over tale dig til at sætte en længde-skala på billederne, så man kan få en ide om størelsen på kraterne?

jeppe
              Deltager
                • Super Giant

Hej Thomas,

Rimae Hypatia (det nederste billede) har en længde på ca. 200 km, men på Bjarnes billede ser man kun godt halvdelen. Så jeg vil vurdere, at der fra kant til kant på billedet er lidt over 100 km.

Med en billedstørrelse på 656×536 pixels, svarer én pixel på billedet dermed omtrent til 150-180 meter.

jeppe
                Deltager
                  • Super Giant

Her er lidt mere om størrelsesforholdet på billedet med Rimae Hypatia: det tydelige krater i midten af billedet, lige over Rimae Hypatia, er Moltke. Det har en diameter på 6 km. Ved at tælle pixels kommer jeg dermed frem til, at hele billedet er ca. 140 km fra kant til kant og ikke kun de godt 100 km, jeg skrev før.

http://the-moon.wikispaces.com/Moltke

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Fine billeder Bjarne – du har fået nogle ret små kratere med. Vi var uden den 3. marts for at tage billeder til en mosaik. Så blev der lige muliged for at prøve den nye Registax 5. Den fungerer ganske godt. Her er en “mosaik” bestående af to billeder:

Flemming har lavet en mosaik som bstår af fire billeder. Den skal lige viderebehandles før den er klar til præsentation 🙂

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

bwinkler
                    Deltager
                      • Nova

Hej Torben og I andre

Tak for det.

Torben: Det er en fin mosaik du har lavet, skarpheden holder selv ved 400% forstørrelse.

Registax5 er noget bedre end 4. især er der flere metoder at vælge imellem ved optimize mm. Ja, jeg fik jo en masse ind, så hvis i gider er der et mere her.Confused

bwinkler
                      Deltager
                        • Nova

Hej Thomas

Her er billed med en ca. bredde i km på Månen.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Månen den 31 marts' er lukket for nye svar.