Månemosaik fra 30.11.09!

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Månemosaik fra 30.11.09!

• Dette emne har 17 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af mogens. This post has been viewed 169 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Det kan sagten lade sig gøre at lave gode månebilleder på en hurtig måde med ganske få optagelser – i dette tilfælde bare 10 frames af hvert måneudsnit. De enkelte udsnitsbilleder er derfor ikke noget at råbe hurra for, men hvis man får samlet nok til en mosaik af hele månen, kan det sagtens give et godt samlet resultat. Jeg tog for tre nætter siden en serie af månen på 18 billeder med 10 frames i hver. Min brændvidde var sat til 2 meter med en televue 2×2 på min toa, og kameraet et ganske almindeligt Qcam5. Som sagt, så er enkeltbillederne absolut intet værd, men sammenlagt i mosaik giver det alligevel et resultat, som et dslr kamera vil have svært ved at nå som fullframebillede.

Og her vil jeg godt slå et lille slag for mosaikfunktionen i photoshop, som jeg har opdaget, er noget af det bedste til at strikke et billede sammen. Photoshoppen udligner automatisk forskelle i belysning mm. og strikker det særdeles godt sammen helt uden synlige “søm”. Den samler de fleste af billederne automatisk, og et par få yderbilleder, som den ikke kan fange, trækker du så selv på plads. Det skal siges at opdelingen af mine fotograferede felter gik efter mit lidt sjuskede øjemål – så topkarakter fra mig til photoshoppen, som er meget ukritisk med nøjagtigheden i felternes placering. Proceduren vil forresten snarligst komme på programmet på vores fotokursus i AAF.

mvh.

johannes2009-12-03 13:27:32

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Den er ski godt nok god den der Johannes Thumbs%20UpThumbs%20Up

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Johannes .. Super Flot Månemosaik . Du får det altid til at lyde så nemt .

Den qcam5 mono er nu ikke helt tosset . Jeg er super glad for min .

jacobb
            • Nova

Nydeligt Johannes!

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Ja, hvis man kan stille skarpt, så er det let nok, så flot som dit har jeg aldrig kunne lave endnu…

Anonym
                • Super Nova

Jamen tak skal i have!

Få det til at lyde så nemt…. Kunne stille skarpt…..

Kære venner – dette her kan i alle lave. På vores fotokursus som vi kører i Kolding, er det her noget som jeg har afsat ca. 2 timer til, hvorefter jeg forventer samtlige deltagere kan gå hjem og lave det efter. Billedet her er den nemme og hurtige version. Sammenlagt er brugt små 20 min. til optagelserne og en lille time til billedbehandlingen. Her er der kun mængden af billedudsnit som giver resultatet. Havde man derimod brugt adskillige timer på at tage tusindvis af frames i flere og mindre billedudsnit, opnår vi noget helt andet.

Teoretisk kan vi lave et billede på størrelse med en væg, hvor man kan gå tættere og tættere på, samtidig med at det vedbliver at være skarpt. Den går altså ikke her, hvilket heller ikke var formålet, men til gengæld glæder jeg mig til at se Jacobs højopløste billedudsnit samlet til et rigtigt stort billede. Jesper Sørensen har også lavet et formidabelt et af slagsen.

Så klø bare på!

Mvh.

johannes2009-12-03 16:02:11

michael.bertelsen
                Deltager
                  • Nova

Det er bare bragende godt det der JohannesClap Waau…

Mvh

Michael

bwinkler
                  Deltager
                    • Nova

Hej Johannes

Jeg synes det er synd at ellers gode billeder ofte (som her) er skæmmet af total uvidenhed om objekternes placering i dette forum(jeg har påpeget det før-men fik en kold skulder) men alligevel igen igen– lad nord være opad og vest til venstre– helst på alle billeder, det vil også indikere at vi(amatører) ved hvordan tingene ser ud og ikke bare er til “flotte” billeder

bwinkler
                    Deltager
                      • Nova

Jeg var også ude den 30 november, og dette billede er retvendt med nord opad.

Anonym
                        • Super Nova

Hej Bjarne.

Du har selvfølgelig ret, men nu har jeg aldrig været ude efter at dokumentere noget, så jeg har tilladt mig at præsentere billederne sådan som kameraet fanger det. Og det er oftest på hovedet eller spejlvendt. Jeg har aldrig lagt skjul på at mit kendskab til astronomi er meget ringe, men jeg kender lidt til fotografi. Derfor bruger jeg ikke tid på at vende og dreje, sålænge jeg kan lide motivet – det lader jeg dem om som har brug for det. Kan du ikke bare lade som om at jeg har taget billedet fra et rumskib, som ikke er afhængig af hvad der er op eller ned her på jorden. Samtidig har jeg heller ikke lyst til at skulle ud og dreje mine kameraer på kikkerten hele tiden, for at kompensere for om stativet nu hælder til den ene eller den anden side afhængig af positionen.

Som sagt har du astronomisk set 100% ret, men billedmæssigt behøver du ikke at have det. Jeg accepterer din måde at gøre det på og beder bare om du gør det samme hos andre, som vægter kompositionen højere end korrekt nord/syd/øst/vest.

Mærkværdigvis accepterer vi jo alle et spejlvendt billede når vi observerer visuelt.

Se ikke dette som en kold skulder, men et varmt skulderklap fra en anderledes tænkende!

Mvh.

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Johannes,

Kanonflot billede! Optagelse og billedbehandling er til UG med kryds og slange.

jacobb
                            • Nova

Bjarne har jo ret, og det har Johannes også…

Mht billeder af månen, solen og planeterne må det vel tilstræbes at nord er op osv (noget jeg selv har glemt på mine billeder af månen..)

Mht deepsky hvor der er en del kunstnerisk frihed mht farver mm. alligevel, mener jeg at det kan være mere ligegyldigt.

Bare lige min mening omkring dette emne.

Nå! Tilbage til det glimrende billede Johannes har taget!

Mvh

JacobJacobb2009-12-04 10:03:22

bwinkler
                            Deltager
                              • Nova

Hej Alle

Selvfølgelig må man gøre som man vil, men jeg har ofte besvær med at få lokaliseret områder på månen og stjernebilleder, indtil jeg endelig finder ud af at billedet er spejlvendt og flippet. Kunne man så ikke fortælle hvordan billeder skal ses??? eller hvilket område der vises?? Det har også noget at gøre med tidspunktet, hvilket især gælder for månebilleder.

Men tak fordi I gad være med, det er da rart at få svar og meninger tilbage.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Det skal jeg se om jeg kan huske Bjarne, bare en info om vinkel og vending såsom at lige kopi-paste en platesolve ind – her en retvendt:

RA 23h 24m 10s, Dec 61d 36m 36s
                                Pos Angle +05° 07′, FL 380.6 mm, 1.69″/Pixel

Og samme som spejlvendt:

RA 23h 24m 10s, Dec 61d 36m 36s
                                Pos Angle +05° 07′ (R), FL 380.5 mm, 1.69″/Pixel

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Den diskussion har vi haft et par gange før. Jeg vil nødig ind i den igen, men jeg er bange for at det er mig Bjarne hentyder til, så: Kære Bjarne jeg er ked af at du føler du har fået en kold skulder, men vi må jo respektere at folk har forskellige tilgange til astrofoto hobbyen. Vi respekterer alle din måde at gøre det på, og vi er glade for at se dine fine billeder.

Men jeg kommer til at tænke på det gamle ordsprog “Som man råber i skoven får man svar”. Når du f.eks omtaler Johannes billede som “skæmmet af total uvidenhed om objekternes placering” eller som sidst hvor du bad os om at poste astrofotos under Off Topic hvis de ikke var orienteret med Nord op, ja så hopper min kæde altså af.

Jeg har for sjov skyld kigget lidt på ESO og Hubble billeder, og det lader til at mange af disse professionelle fotos også er skæmmet af total …Wink

Planetfotos skal faktisk orienteres med Syd op og rotation fra højre mod venstre hvis man sender dem ind til en af databaserne. Hvis man bare tager dem for sin egen fornøjelses skyld kan man orientere dem præcis som man vil.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Månemosaik fra 30.11.09!' er lukket for nye svar.