Måneformørkelsen nytårsaften ?

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Måneformørkelsen nytårsaften ?

• Dette emne har 16 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af michael. This post has been viewed 1365 timesbertelsen. This post has been viewed 1365 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

max
      • Nova

Nogen der vil forsøge at fotografere den delvis måneformørkelse nytårsaften

trods fyrværkeriet ?

VH. Max

Anonym
        • Nova

Jeg skal nok gi den et par forsøk og se hva det blir av det hele !

Lenge siden jeg har hatt mitt Planetcam montert og operativt så det skal bli morro å prøve seg igjen Thumbs%20Up

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Nok kun med mit kamera, hvis jeg husker det…Approve

michael.bertelsen
          Deltager
            • Nova

Uha! det ku være sjovt – men noget af en udfordring -jeg har møg travlt, fruen er på arbejde og jeg skal servicere. I så fald bliver det håndholdt med ED102´eren Hva´tid er det i grunden?

Mvh

Michael

Michael Bertelsen2009-12-31 15:31:14

nive
            Deltager
              • Super Nova

Hej her er et link til måneformørkelsen http://www.astronomibladet.dk/himlen.php

Godt Nytår

Anonym
                • Nova

Hei Michael !

Her er beregninger for min hjemby helt i syd Norge, men det skulle nok ikke være så stor forskjell fra Danmark !

Data for Kristiansand:
                Inn i halvskyggen 18.15.05
                Inn i hel -skyggen 19.51.26 – nå kan man se at formørkelsen er igang.
                Kl 20.22.28 er den partielle eller delvise formørkelsen max med ca 8% av
                månen formørket.
                Kl. 20.53.37 glir månen ut av helskyggen.
                Kl. 21.29.54 er formørkelsen over.

nive
                Deltager
                  • Super Nova

he he Arne Martin vi er lige hurtige på tid “sendt: i dag kl. 15:54 ”

camilla
                  Deltager
                    • Giant

Over Greve er det lige nu fuldstændigt skyfrit, så vi skal klart ud at se den. Vi får gæster, og jeg tror ikke at de aner, at der er måneformørkelse. Så den store prismekikkert kommer frem og så skal alle ud at kigge. Passer fint med pausen mellem hovedretten og desserten; efter lidt frisk luft, er der så plads til at spise lidt mere !

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Der er en truende front, håber den holder sig væk, i får et stemnings billede fra nu.

michael.bertelsen
                      Deltager
                        • Nova

Tak for info gutterWink pas nu på jeres øjne og fingre…..SKÅL! OG GODT NYTÅR

Mvh

Michael

Michael Bertelsen2009-12-31 16:54:14

Finn
                        Deltager
                          • Neutron star

SKÅL! OG GODT NYTÅR Bertelsen er du allerede begyndt Håber da også lige jeg når og ser formørkelsen, men det trækker noget op med skyer, skal holde nytår i det lokale forsamlingshus som sædvanlig, så jeg tager lige min prismekikkert med derned

Anonym
                            • Nova

Hei Nils min venn !

Riktig samkjørt vi to LOL

Godt år !

mikkellund
                              • Giant

Ja, jeg skal helt sikkert ud. Det bliver nok på stativ… 🙂
                              Her er et før billede fra lige før:

jay
                                • Main Sequence

Har fået en kikkert til jul, så nu forsøgte jeg mig lidt med at tage billeder af denne måneformørkelse fra min altan ca. 20:25.

Jeg har bare holdt kameraet i hånden, ned til kikkertlinsen. Kameraet er ret gammelt og har ikke så mange indstillingsmuligheder, så der blev ikke nogen klar kant af jordens skygge. Selve skyggen er jo et mindre område end det der er blevet mørkt på mit billede.

Skal der et filter til, eller et ordenligt kamera, for at få det bedre (eller skal jeg bare lære at gøre det ordenligt)?

(Udstyr brugt til dette billede: Skywatcher Capricorn (Åbning: 70mm Brændvidde: 900mm) (f/13), 36x forstørrelse (25mm wide angle), Kamera: olympus c-300 (3 megapixel).
                                jay2009-12-31 23:56:59

Anonym
                                  • Nova

Hei Jay !

Flott bilde av måneformørkelsen Thumbs%20Up

Man skal nok ikke forvente å se en klar kant av jordskyggen, da den har en halv og helskygge !

Det lysegrå er jordens halvskygge og det mørkere grå er helskyggen, månen er illustrert med den gule ringen !

Hadde jorden kun hatt en helskygge ville jeg tro at kanten var mer markert !

Håper det forklarte litt for deg !

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Måneformørkelsen nytårsaften ?' er lukket for nye svar.