Måneformørkelse i aften

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Måneformørkelse i aften

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 847 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Husk den partielle måneformørkelse i aften, selv om den nok er svær at se herhjemme.

Formørkelsen begynder 19.22 og største formørkelse er 20.21. Formørkelsen slutter 21.18.

I Esbjerg står Månen op 21.08, så det er ikke her i Vestjylland, der er noget at se.

Måske Østsjælland eller Bornholm?

mvh
      Lars

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Jeg holder skarp øje med skyerne. Er klar til at suse ud til Skårupøre hvor der er frit udsyn mod SØtØ.

Kamera og stativ pakket. rudibr2017-08-07 18:08:15

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Øv. Masser af lave skyer i øst.

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Klokken er nu 21.07 og Månen kan anes i øst, rosarød af dis og skyer langt borte. Der er ikke det ringeste spor af formørkelsen at se.

Thomas, Bornholm

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Her er det næsten overskyet, så selv ikke den lille teoretiske “bid” kunne ses.

Thomas, der må da have manglet et lillebitte stykke forneden på det tidspunkt?

mvh
              Lars

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jo da Thomas, Månen ses fint her ud af mit stue vindue og der er et tydeligt mørkerødt skær ned mod kl ca 5.

Jeg har taget lidt billeder, lægger dem op senere.rudibr2017-08-07 21:39:26

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg HAR muligvis set en del af formørkelsen, men der var delvist skyer foran Månen, så jeg troede, den manglende bid var en sky, for kanten var ret diffus. Det KAN det have været, men det har nok snarere været selve formørkelsen. Desværre blev hele Månen dækket af skyer, så jeg fik kun set den i få sekunder, derfor min tidligere afvisning, og da den atter dukkede frem, var selve formørkelsen forbi. Jeg kan se, at den er en ANELSE mørkere nederst til højre, hvor halvskyggen står, men det er kun meget lidt og svært at se.

Thomas, Bornholm

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Måneformørkelse i aften' er lukket for nye svar.