Måne close-up

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Måne close-up

• Dette emne har 29 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 923 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Med udgangspunkt i et 8″ SCT, og et DSLR hus, hvilket okular/optik er at foretrække, hvis man gerne vil producere skarpe skud af Månen med stor forstørrelse ?
      (samt planeterne)

(Jeg har et University Or 7mm okular jeg kan indskyde, eller et 40mm MaxView fra ScopeTronix.)

Vil f.eks. et 5x Powermate være sagen, og kan det bruges både med og uden okular ?
      (og hvem forhandler det, hvis det er godt til formålet)

mvh
      Jesper Grønne.

Jesper G.

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej Jesper
        Med det udstyr du der beskriver du skal bruge ville jeg ikke bruge okular men kun barlow og en 5 er helt perfekt .jeg har selv lige fremstillet et med en 2,5 barlov så kan du selv bedømme her er foto.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Barlow projektion er bedre end okular projektion til Månen og planeterne. Det giver mindre forvrængning. TV Powermates er blandt de allerbedste barlows, så ingen problemer der. 5x er måske i overkanten til en 8 SCT. Det giver dig en lidt for høj pixelopløsning på Månen vil jeg mene. 3-4 gange vil være fint. Kender du pixel størrelsen på dit DSLR?

martin.kruse
            • Main Sequence

Hej

Kan man også bruge Barlow projektion til ikke DSLR kameraer?

Martin

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Ja, til CCD kameraer og webcams/planetkameraer. Ikke til digitalkameraer med fast linse.

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

Pixelstørrelsen er 6.4µm
                vil det kunne bruges til 5xPowermate ?
                Jeg vil helst have en ret stor forstørrelse.

mvh
                JesperG

Jesper G.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Det giver dig en pixelopløsning på 0,13 buesekund. Det kan du kun udnytte i den allerbedste seeing. 3 eller 4 gange vil stadig give dig en ret ekstrem forstørrelse.

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Billedet her: http://www.astrofoto.dk/Maanen/Maane_26_juli_2008.html har en pixelopløsning på 0,47 buesekunder.

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Hvis man f.eks. ser udvalget hos Lyra, så er der 2x eller 5x samt et enkelt (billigt?) 3x.
                      Tror du at TS 3x ED Barlow normalt vil give et bedre billede end 5x Powermate, eller vil 5x præstere fint, blot at opløsningen ikke kan udnyttes ret tit ?

Jeg går ud fra at det ekstremt flotte månebillede i linket ovenfor er en større stack, vil du afsløre detaljer i teknikken ?

mvh
                      JesperG

Jesper G.

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

En 5x Powermate præsterer fremragende. Jeg har selv en.

Men du vil ikke få en gevinst i opløsning i forhold til 3-4 gange, på langt de fleste nætter. Prisen for så lang brændvidde er også mindre lys, og dermed længere eksponerinstid og ringere evne til at fryse seeingen. Du er også mere udsat for rystelser når der er lidt vind.

TS barlowen har jeg ikke prøvet, men jeg tror da den er god. Henrik vil sikkert gerne lade dig prøve den. Den vil så give dig godt og vel den dobbelte opløsning i forhold til mit billede.

Månebilledet er taget med en C8 og Lumenera SKYnyx 2-1M i primærfokus. Det er en mosaik og hver del er en stack af et par hundrede udvalgte frames.

Jesper2009-01-17 15:50:12

jesperg
                        Deltager
                          • Super Nova

Tak for svaret.

Med hensyn til lufturo og stackning.
                          Jeg har endnu ikke den store erfaring med stackning (vil give den kommende registax5 en chance), Kan man overhovedet lave en skarp stak månebilleder, hvis der er uro. Billedet flimrer jo en del.
                          Jeg har lavet en lille realtime film af Månen, skudt med videofunktionen i Canon 5D mark II, 1080×1920 pixels. Den er lille og meget komprimeret, men viser lufturoen i realtime.
                          Jeg tænker om jeg kan bruge denne videofunktion til at lave en stack, og om det kun vil virke godt hvis man har en aften med meget rolig luft.

http://www.astrophoto.dk/moon-lufturo.mov

(10 sekunder godt 6 mb)

Jesper G.

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Ja videofunktionen kan uden tvivl bruges. Filmen skal dog konverteres til avi eller enkeltbilleder for at kunne åbnes i Registax. Den du viser tror jeg godt der kan blive et ordentligt billede ud af. Man bruger jo ikke alle frames, men kun de bedste. Man kan lade Registax om at kvalitetsbedømme billederne, eller bedre; gøre det manuelt.

Seeingen er jo som oftest halvdårlig her i landet, så det er sjældent man kan få noget ud af de længste brændvidder, men på en rigtig god nat kan man opløse 1/4″ med en 200mm eller større kikkert. Det kræver så ifølge Nyquist sampling teoremet en pixelopløsning på 1/8″. Men langt de fleste nætter er det bedre at gå ned i opløsning, især når det er Månen, hvor motivet jo ikke lider under det, som en planet gør når den bliver for lille på skærmen.

Det er ikke kun den atmosfæriske seeing man skal være opmærksom på. Lokal seeing, fra huse, asfalt og så videre er også slemt. Bedst er det at stå ved en stor græsplæne, eller ved vandet.

Tubustermik er også en planetkiller, så sørg for at din C8 har stået ude i mindst en time.

Sidst men ikke mindst er kollimering vigtig.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Jesper – Tror det der ville være muligt at få noget af NASA’s efterladenskaber med, bare som en pixel? Eller hvad mon vi skal ned i for at det kan lade sig gøre?

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Så vidt jeg ved er de for små, selv til Hubble. Eller også er det bare fordi månelandingerne blev optaget i et filmstudie ClownWacko

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Hæ hæ, tænkte bare på at sådan et landingsstel er jo ikke helt lille, så hvis vi skulle have det til at fylde en pixel så skulle opløsningen være… Hmm, tjae så er vi henne i de afstande og sådan som jeg ikke lige kender. Men det må da være til at regne ud.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Måne close-up' er lukket for nye svar.