Måne-bælte

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Måne-bælte

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af casparmk. This post has been viewed 61 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

casparmk
      • Asteroid

Hej folkens.

Har lige set noget meget mystisk (efter min mening) som I måske kan give mig et svar på.

Jeg bor i Berlin og har her tidligt på aftenen set månen stå lavt og var stor, flot og rød, det er der jo ikke noget mærkeligt i,

men nu her nogle timer senere står den noget højere og har fået sin “normale” farve igen. Min kæretse og jeg står begge på terrassen og ser på månen, som nu har fået et vandret “bælte” hele vejen omkring sig. På et minuts tid bevæger strejen/bæltet sig fra top til bund og var herefter væk.

Jeg har interesseret mig en del for astronomi og ser ofte på månen, men har aldrig før set noget lignende.

Er der en som kender til dette fænomen, som har en forklaring, eller nogen der har et bud??

tak på forhånd

vh caspar

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Har selv set det på månen også. Et tyndt bælte som bevæger sig hen over månen.

Ved ikke om det er et termisk lag som bevæger sig op eller ned eller om det er noget fra et fly.
        Mener dog ikke jeg så nogen fly da jeg observerede det.

Det eneste måde jeg kan beskrive det er således:
        Forstil jer at i kigger på et billede af månen igennem noget helt roligt vand. Så kommer der en eneste bølge hen over som en tynd stribe. Billedet neden under bliver forvrænget, men kun der hvor bølgen er.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Det kan være et tyndt, vandretliggende skylag, som månen har bevæget sig op bag, set fra jeres synsretning. Det er lidt svært at sige, når man ikke selv har set det.

Thomas, Bornholm

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Jeg så noget der lyder som det samme forleden da månen var omkring 70% fuld…

jeg regner det som – netop- et tyndt skylag om jorden der giver denne synsoplevelse.

casparmk
              • Asteroid

Tusinde tak for alle jeres input!

Det var præcis som Mikael_Joe beskriver det.

Umiddelbart var der klart vejr, stjerneklart, og dermed ikke en sky på himmelen. Men jeg kan godt følge det med det høje tynde skylag, som man normalt ikke ville kunne se om aftenen, men muligvis i aftes oplyst som et tyndt bælte af månen. Men bæltet var skarpt til kanten af månen, ellers intet synligt udenfor månens plade.

I hvert fald er jeg også ret sikker på det ikke var fra et fly. Jeg havde selv lige forsøgt et par minutter på at få øje på satellitter eller netop fly.

Men det var et ret interessant syn, hvis jeg finder andre muligheder vil jeg poste det her.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Måne-bælte' er lukket for nye svar.