Man skal opføre sig pænt!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Man skal opføre sig pænt!

• Dette emne har 13 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 22 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Og det har jeg åbenbart gjort. I hvert fald er der en Amerikansk gentleman, der syntes så godt om mine råd og vejledning og indsigt i grej til visuel observation, at han besluttede sig for at sende mig et 9mm Explore Scientific 100° okular, free of charge! Så kunne jeg kigge på det i nogle måneder og skrive lidt om mine erfaringer med det, på CloudyNights. Det var der nok nogen, der kunne have gavn af, mente han. Nu er jeg ikke den, der vil skuffe folk, når de vil sende mig gratis ting, så jeg sagde naturligvis ja tak!

Nu er okularet så kommet og det er et fantastisk stykke optik! Meget, meget flot forarbejdet i alle detaljer. Coatingerne ser perfekte ud. Naturligvis er det overskyet, men man kan da kigge lidt på hustage m.v. og billedet ser meget overbevisende skarpt og klart ud, fuldt på højde med mit 8.8mm ES82, som jeg bruger rigtig meget og som er særdeles skarpt.

Nu har vi jo de lyse nætter, men selvfølgelig skal jeg da alligevel ud så hurtigt som muligt og prøve på lidt forskelligt. Vejrudsigten ser dog sølle ud de kommende dage, som man kunne forvente.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Waow Clap

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Hej Thomas

Tillykke med det. Jeg følger jo lidt med i dine svar på Cloudynights, og du er en fornem dansk repræsentant. Der er jo også et “større marked” for personer, der arbejder i samme boldgade som dig selv.

Jeg har super gode erfaringer med de amerikanske amatørastronomer. Jeg købte min gamle C 8 med meget udstyr tilbage i 1980 (måske næsten det første LPR-filter og mylarfilter i Danmark). Det fik jeg gennem tolden for 7.500 danske kroner – tjent som kontorbud i et par somre inde hos KTAS. Den danske listepris med det hele i Optisk Import godt 35.000 – det var godt nok ikke til at komme i nærheden af. Tolderen sagde til min far: “Det lyder som en rigtig god hobby – ha en god dag”.

Men beret endelig om “dyret”. Jeg er personlig jo stukket med TeleVuer og et par Clavé okularer, men ES og selskabet bag, vil jo overtage Meade – super spændende for os alle. Min egen Bresser 127 mm Arkomat er jo fremstillet hos dem, og det er helt fantastisk god optik for pengene.

Lars

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Hej Thomas

Det lyder spændende.

Der er næppe tvivl om, at du er den rigtige, når det gælder visuel vurdering.

Vi ser frem til testresutaterne.

mvh
            Lars

paul
              • Nova

Tillykke Thomas!

In Thomas We Thrust…jeg tror heller ikke det er helt tilfældigt du er blevet den udvalgte.

ulrik
                • Planet

Tillykke Thomas !

Den ære har du fortjent. Du har haft mange gode og inspirerende indlæg

her på forum og CN. Til inspiration/oplysning for os andre. Tilmed at man kan se en masse med såkaldte “små” teleskoper.

MVH

Ulrik

palle.b.
                Deltager
                  • Nova

Lyder rigtigt godt.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Tak allesammen. Nu håber jeg bare på godt vejr. Bare lidt solskin kunne være rart. Også for mine grønsager.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

For f….. hvor er ventetiden lang, når man har noget grej, man gerne vil teste, og det bare ikke vil blive klart. Det er selvfølgelig gamle nyheder for alle, men det er lige irriterende hver gang. Lorteskyer.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Nåda! Man skal bare brokke sig og bande lidt over skyerne, så går de åbenbart væk! I hvert fald for et øjeblik.

Nå, men det var nok til, at jeg kunne få et lille kig på lidt forskelligt og få en vurdering af okularet. Første indtryk, telesskopet rettet mod Vega:

Det er sindssygt skarpt. I sammenligning med 9mm University Optics orthoskop bliver der sandelig ikke givet ved dørene. ES okularet var fuldt så skarpt som orthoskopet, ja virkede endda næsten skarpere på dobbeltstjerner. Vanvittigt. Teleskopet var min 63mm Zeiss Telemator.

Øjeergonomien er fremragende god og det er afslappende at se i. Ingen blackouts eller andet ubehageligt. Hele feltet kunne ses med gummikanten opslået, men bedre med den nedslået. Opslået giver dog bedre støtte til øjet, så det lettere holdes centreret over udgangspupillen. Jeg prøvede ikke okularet med briller på.

Jeg sammenlignede med 9mm UO ortho og 8.8mm ES82 på følgende objekter: Vega, Epsilon 1-2 Lyrae, M57, M13 og Saturn. I intet tilfælde kunne jeg se noget i orthoskopet, som jeg ikke kunne se tilsvarende i ES okularerne, ja snarere var det omvendte tilfældet! Især M13 virkede bedre i 9mm ES100 end i 9mm UO ortho. Og her taler vi også om granuleringen af haloen og begyndende opløsning. Vega viste en meget, meget skarp diffraktionsring i 9mm ES100. Jeg havde forbløffende svært ved at få den lige så skarp i 9mm UO ortho og 8.8mm ES82. Ligeledes var Epsilon 1-2 Lyrae ekstremt skarp og meget fint defineret i 9mm ES100.

Saturn stod lidt lavt, så sammenligningen led sikkert derunder. Billederne varierede ret meget fra øjeblik til øjeblik, også i det samme okular. Billederne virkede meget ens i de tre okularer og jeg kunne ikke se noget i det ene, jeg ikke kunne i et andet.

Alt i alt en udmærket first light, der giver hints om, hvad jeg kan forvente i fremtiden og hvad jeg især skal teste for. Det virker som om, jeg skal hente mine hyperskarpe 0.965″ Japanske orthoskoper frem fra gemmerne til næste sammenligning, for det her 9mm ES100 bliver vist ikke sådan at slå af marken. Er der nogen, der kan låne mig et 9mm Baader Genuine Ortho?

Som en sjov afslutning fik jeg set ISS glide forbi Saturn i samme synsfelt. Jeg fulgte den med 9mm ES100 og kunne skimte detaljer, såsom solpanelerne og hovedmodulerne! Det har jeg ikke set før. Meget interessant!

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

Wow (igen) !
                          Imponerende første test må jeg sige!! Det lyder som om, at okularet er en investering værdigt!!
                          Jeg mener i øvrigt, at ES har haft et “køb 3 betal for 2” kørende længe. Gad vide om det stadig gælder ??

Den her rare gentleman, kan du fortælle lidt mere om ham. Ikke så meget hans navn, det er jeg ligeglad med.
                          Jeg tænker mere på om han repræsenterer ES eller en forhandler?
                          Det skal ENDELIG IKKE forstås som nogen klandring af din uvildighed, Thomas, jeg synes bare altid det er rart at have med Embarrassed

Jeg ser frem til at høre mere, når vejret tillader Thumbs%20Up

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hans navn er Jim Egstad og han er helt uvildig og repræsenterer ingen anden end sig selv, så der er tale om en på alle måder uafhængig test.

ES har længe haft helt sindssyge rabatter på deres okularer i USA, men også her i Europa var de på særlige tilbud for nogle måneder siden. Da kunne man købe et 9mm ES100 for 199 euro… Og 14mm og 20mm ES100 var også ganske billige. Argh! Jeg sparker mig selv for ikke at have købt nogle, men dengang virkede det smartere at være lidt økonomisk og nøjes med nogle fra 82° serien.

Jeg skal definitivt også have et 14mm og et 20mm. 25mm ES100 er endnu meget dyrt, 700 euro herhjemme, men i USA koster det kun $600, hvilket er betydeligt mindre, dog stadig ret dyrt.

Thomas, Bornholm

viggo.t
                            Deltager
                              • Super Giant

Hej Thomas.

Også tillykke fra mig. Med al den viden du har på det visuelle område som du gladeligt deler ud af er okularet vel fortjent. Men en flink mand må man sige.

mvh Viggo.

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

I dag har jeg testet okularet lidt på min 150mm f/8 akromat, nedblændet til 125mm f/9.6. Første objekt var solen. Det er lidt vildt, at man kan have hele solskiven i feltet ved 133x! Billedet er skarpt, men selvfølgelig meget seeing-afhængigt.

Det var ret klart ved 23-tiden, med drivende skyer. Jeg testede igen med akromaten, denne gang på Vega, Epsilon Lyrae, M57 og M13. Seeingen var dog ikke så god som i går og Vega simrede en del. Igen brugte jeg en del tid på at sammenligne med 9mm UO orthoskop. Jeg kan med min bedste vilje ikke se nogen forskel i skarpheden til orthoskopets fordel. Snarere er det omvendte tilfældet. Billedet kan sommetider virke mørkere i ES100, men jeg tror, det er en kontrasteffekt, for jeg kan se fuldt lige så svage stjerner som i orthoskopet, og det skulle jeg jo ikke kunne, hvis transmissionen ikke havde været lige så god. Vegas svage ledsager kunne ses identisk i begge okularer. Desværre havde jeg ingen 0.965″/1.25″ adapter ved hånden, da jeg havde glemt, jeg havde lånt den ud, så jeg kunne ikke sammenligne med mit 9mm 0.965″ Kokusai Kohki orthoskop eller mit 9mm Zeiss orthoskop.

Ringtågen sås med 133x som en tåget skive med tydeligt mørkere midte. Det er ret imponerende, for solen var ikke mere end 10,5° under horisonten og M57 ikke mere end 47° oppe i øst! Desværre var der skyer på vej, så jeg prøvede ikke 9mm UO.

Jeg nåede også lige M13, der viste tydelig opløsning, omend stjernerne var svage, på den ret lyse baggrund. Jeg kan kun drømme om, hvor godt billedet ville have været, hvis det havde været mørkt og klart.

Saturn stod bag huset, så med de drivende skyer in mente gad jeg ikke flytte teleskopet. Seeingen var heller ikke alt for god.

Thomas, Bornholm

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Man skal opføre sig pænt!' er lukket for nye svar.