Man kan jo lige så godt se dobbelt.

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Man kan jo lige så godt se dobbelt.

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 8 måneder siden af tpaw. This post has been viewed 57 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

Da jeg ikke vil lade røret stå og samle støv her i de lyse nætter, er jeg begyndt at “samle” på dobbelt stjerner.

i nat omkring midnat blev det til – for en start – Mizar i karlsvognen. Den er næsten til at se som dobbelt med det blåtte øje.

Så til en tester af min nye 100mm (TSR1007):

gik efter Gamma Virginis, der er omkring 1,7″ seperation mellem A&B for tiden.

ved 200X var der det tydeligt at der var tale om en dobbelt, men her kan man virkligt

se luft uroen der får stjernerne til at løbe sammen og adskille sig når der kommer

en luftstrøm ell. gennem feltet.

Tænk en klar nat. 🙂

palle.b.
      Deltager
        • Nova

Endnu en skøn klar og lun nat, selv om man skal vente til efter midnat for at kunne opleve “mørke” ville jeg ud med 100mm’eren.

Denne gang gik jeg efter 95 HER / HIP88267A der er (har jeg set nu) en meget smuk dublet, med 5mm Hyper okular var det let at adskille de to ellementer. Det virker på mig som om at den vestlige stjerne er lidt

orange og den østlige er blålig/grønlig.

DOBBELT STJERNER ER EN GOD SOMMER AKTIVITET.

tag evt. en tur forbi:

http://www.geocities.jp/toshimi_taki/atlas_dbl_star/dbl_star_atlas.htm

og hent et dobbelt stjerne atlas.

tpaw
          • Planet

Hej Palle.

Takker for linket 😀

Lidt surt, med det dårlige vejr – så får du nok ikke fundet så mange…

Mvh Thomas

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Man kan jo lige så godt se dobbelt.' er lukket for nye svar.