Mallincam på vej….

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Mallincam på vej….

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 293 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

helge
    Deltager
      • Giant

Hejsa,

Kraftigt inspireret af Lars Zielkes beretninger og online broadcasts har jeg givet mig selv en forsinket julegave……et Mallincam Color Hyper Plus, der snart er på vej fra USA.

Spørgsmålet er nu, hvilken monitor der er bedst til dette kamera?

Og er der nogle andre ting, der er nødvendige for at komme i gang? (Lars?)

Det skal bruges sammen med min C14 og f/6.3 reducer i første omgang – senere med Hyperstar.

Mvh

Helge

k_holst
      Deltager
        • Nova

Hej Helge.

Tillykke med valget.

Jeg er også noget imponeret over hvad Lars kan vise stort set live. Når det så kommer på din C14Tongue

Du skal lige høre fra Lars om det er den rigtige model du har valgt. Det er noget med at der er en model der ikke duer i EU.

helge
        Deltager
          • Giant

Tak, Kim. Jeg går ud fra, at du mener NTSC eller PAL. Mit er det sidstnævnte, der virker i Danmark.

Ja, med C14’eren er der potentiale for at samle nogle fotoner – og især hvis jeg får fat i et Hyperstar-system! F/1.9 eller lignende burde sparke r..!

Mvh

Helge

thor
          Deltager
            • Moon

hej,

jeg har købt et watec s/h (også kaldet stellacam2 i us-versionen) for en måned siden; jeg er allerede meget glad for den nemme tilgang til galakser m.m. som jeg ikke havde skyggen af chance for at se førhen. Hestehovedtågen med 20 s eksponering, 6″ refraktor f/3 var et stort øjeblik i fredags!

jeg har også søgt efter info om det rette valg af monitor. I øjeblikket bruger jeg blot et gammelt 20″ CRT TV og det er udemærket. Jeg har prøvet en lav-kvalitets fladskærm (føtex) med et dårligt resultat, en lcd-skærm giver store flader af halvlys og jeg kan bekræfte at der ikke er den rette dynamik i en lcd-skærm, ihvertfald ikke af lav kvalitet.
            Der er en lang tråd på cloudynights.com om valg af monitor, hvor bl.a. lars zielke har indlæg; jeg er ikke selv kommet til bunds i informationen, men kan sende dig linket ved lejlighed.
            Iøvrigt synes en overvågningsskærm at være et godt valg, fx. en Monacor, se monacor.dk. Det er det “som folk siger”.

mvh

thor
            Deltager
              • Moon

hej igen,

her er linket:
              http://www.cloudynights.com/ubbthreads/printthread.php?Cat=0&Board=VAA&main=2032827&type=thread

der bliver nævnt disse to monitorer:
              9″ Speco VM905C
              14″ Sayno VMC-8614F.

mvh

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hejsa

Du skal have dig en USB frame grabber og hente Sparkcast til brug som player.

Monitor er straks et meget større problem. En kvalitets studie monitor med knapper foran, 800 liniers koster en formue i Danmark. Udvalget er ganske simpelt ikke ret stort.
                Jeg forventer at jeg nok skal til Tyskland for at finde en monitor.

Har prøvet alle mulige mærker af fladskærme i Dk og ingen har været overbevisende. Øv.

Overvej også en Archos 605 Wifi til monitor på teleskopet. Hvis du køber den med harddisk kan du også optage film direkte fra kameraet på den.

Top kvalitets kabler S-video skal du også anskaffe. Det bras som købes i alm. radio forretninger og supermarkeder dur ikke.

S-Video splitter vil også være en fordel. Så kan du optage/grabbe, samtidig med at du får billedet op på din monitor. Den bedste fås fra USA, en model der ikke har kvalitetstab.

PS. S-video kabel har ikke godt af at være mere end 4-5 meter lange. Kort er bedst.

Husk reducer til kameraet. Ikke nødvendig når du HyperStar.

HyperStar/MallinCam vil i den grad sparke r.. Det rykker klasser foran hvad jeg kan lave med mit udstyr. Erfaringerne med HyperStar er ikke så gode fra områder med megen lysforurening.

Jeg tror lige det var det.

Ellers spørg, evt. send PM

Nightsky2009-01-06 20:14:19

thor
                Deltager
                  • Moon

hej lars,

jeg er nysgerrrig efter at høre hvad en kvalitetsskærm kan gøre for billedkvaliteten; har du nogen praktisk erfaring med sammenligning mellem en højkvalitetsskærm og et “el cheapo” gammelt tv?
                  udover skærmen har jeg også overvejelser over hvilken indflydelse optikken har på billedkvaliteten. Jeg bruger en 6″ akromatisk refraktor uden IR-filter, watec-kameraet er ikke synderligt følsomt fra 700 nm til 1000 nm (falder fra ca. 40% til 0% i dette område) og følsomheden topper ved 500 nm, men jeg bør vel bruge et IR-blocking filter, eller hvad?
                  Jeg opløser med lethed mizar (14″ separation) ved 500 mm brændvidde, og grænsen er nok 10″ på min tv-skærm ved 500 mm; er det sammenligneligt med dine erfaringer?

mvh

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg har desværre ikke den store erfaring med kvalitetsskærme. Det er mest hvad jeg har talt med andre om.

De fleste siger at den omtalte Speco er meget bedre end alm. kvalitets crt fjernsyn. Jeg tror det er som at sammenligne alm. DVD med Blue Ray.

Jeg har selv prøvet flere CRT skærme og her er der helt klar en trend. Pris og kvalitet følges. LCD sucks.

Størrelsen på skærmen afhænger meget af hvilken afstand man normalt vil se fra. Det er ikke en fordel med store skærme. 10-18″ er fint.

De gode skærme giver bedre kontrast ved pixels. Forstået på den måde at dårlige skærme giver en efterglød i skanningsretningen. Dårlige kabler giver samme effekt.

Jeg bruger ikke IR blockning, da jeg vil have alle fotoner med, uaget om farver bliver skæve.

Opløsningen hænger helt sikkert sammen med pixel størrelsen, ganske som på alm. CCD. Her kan eksperterne sikkert hjælpe. Jeg ved ikke ret meget om dette.

PT. bruger jeg et gammelt 14″ Panonsonic CRT TV. Den overgår alt andet hvad jeg prøvet af skærme fra 14-17″ som kan købes i supermarkeder i dag. (Tror kvaliteten er meget ringe på de få CRT tv der findes lige nu)

thor
                    Deltager
                      • Moon

Jeg får selv et gammelt 14″ Arena CRT TV på mandag; det er nemlig også mit indtryk at man ikke vinder noget ved at have en 20″, og så er 14″ jo dejig transportabel. Det er interessant, at kablerne kan have en reel effekt på billedkvaliteten, det må jeg optimere lidt på.
                      Jeg bruger det phono-kabel der fulgte med, det skal ind i et løst scart-stik, der går i tv’et; en mulighed er at få en luksusudgave af det løse scart-stik. Der er vist ikke S-vhs muligheder med Watec-kameraet.
                      Iøvrigt: En ting der undrer mig er at kameraet er beskrevet til en max. eksponeringstid på 10 sek (256 sampling); men der er en funktion som muliggør fri eksponeringstid, fx har jeg eksponeret i 120 sek og fået rigtig meget lys ind.

helge
                      Deltager
                        • Giant

Tak for jeres svar. Jeg vil i første omgang prøve et gammelt 14″ CRT TV med scart-stik (med S-VHS -> scart), jeg har stående i kælderen. Så må vi se, hvor godt det bliver.

Mvh

Helge

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Ja, det er spændende med lidt video astronomi. Kameraer uden frame integration kan også i nogen grad bruges til klare objekter som M42 og lign. med video integration software. Så kan nebulositeten faktisk ses omend ikke så udtalt som med frame integration. Ser du, Thor, dit kamera kan køre i normal og i frame integration (FI). I normal (off) med 50 såkaldte fields i sekundet og i FI mode kan du vælge integration af to fields til en frame eller integrationen af 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128 og 256 frames til et billede. Et “field” er fx en af de to halvbilleder i en interlaced video ligesom det goe gamle tv signal. Med andre ord så har vores PAL system en refresh rate på 50 fields i sekundet. Vi kalder det billeder så ind i mellem altså lidt forvirrende med alle de begreber i video og fordi det danske sprog indimellem mangler ord for visse begreber.Ermm outlook2009-01-08 10:14:15

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Mallincam på vej….' er lukket for nye svar.