Maling/folie

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Maling/folie

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af alan. This post has been viewed 209 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

alan
    Deltager
      • Super Giant

Mit observatorium (flamingo beklædt med glasfiber) trænger til at blive malet.

Men enten regner, blæser eller solen bager ned. Ingen af delene er optimale når der skal males. Derfor har jeg overvejet at beklæde observatoriet med hvidt plastfolie i stedet, ligesom taxaerne bliver “malet” i dag.

Prisen skal selvfølgelig undersøges. Men de første søgninger på Google virker ikke afskrækkende.

Er der nogen der har erfaringer med folie?

Mvh Alan

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Jeg har lidt erfaring, da min gamle mor er skiltemaler og bruger rigtig meget diverse folier til skilte.

Det kræver en glat jævn overflade for at hæfte ordentligt.
        Er der fordybninger, som folien ikke kommer ned og hæfter i, så vil det være et punkt hvor limen med tiden kan slippe.
        Ved påklæbning skal overfladen være fuldstændig affedtet og fri for smuds/alger/sandstøv osv.

Sidst og ikke mindst, så er det vanskeligt at håndtere større ark folie ad gangen, det skal man ikke underkende.

Er påklæbningen perfekt, så kan levetiden let være 10+ år, hvis der benyttes en kvalitetsfolie til udendørs brug.
        Men er der det mindste urenheder under folien, så kan det være så kort som 1 år.

Det er ikke nogen dum idé, men tænk nøje over hvor jævn din kuppel er i forhold til lakken på en bil.

Udskårne foliebogstaver kan sidde næsten evigt på glasset i et butiksvindue, men prøv at sætte det på en træplade og det er af igen i løbet af få måneder.

alan
        Deltager
          • Super Giant

Tak for svar Lars, jeg tror jeg prøver det.

Det kan jo gøres meget billigt.

http://www.ebay.de/itm/Auto-Folie-matt-4-21-m-152cm-breit-BLASENFREI-selbstklebend-Klebe-Folie-Auto-/190736954433?var=490104621637&hash=item2c68cef441:m:mx1mtgOV_uuXeEN_dc9d56A

Små 1000kr for det hele. Den folietype der hedder Autofolie er forsynet med små luftkanaler som skulle gøre det fri for luftblærer, samtidig kan det formes med en varmepistol.

Mvh Alan

alan
          Deltager
            • Super Giant

Hej Igen

Så er foliet kommet og lugen bliver prøveklud. Men først en grundig afrensning.

Foliebanen er 150cm bred, og efter at have gjort overfladen våd med sulfovand er jeg ved at fjerne bagsiden af foliet.

Da bagsiden er fjernet er jeg nu noget skepsis, det ligner ikke det jeg har set på youtube.

Men efter et par timers arbejde, ser det nu hæderligt ud. De store udfordringer er hjørner og kanter.

Og hvad har jeg så lært, foliet kryber ikke når det bliver opvarmet, det får samme konsistens som et stykke husholdningsfilm.

Mvh Alan

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Resultatet bedømt ud fr billeder er da helt OK

alan
              Deltager
                • Super Giant

Resultatet er godt, men der er også små fejl.

Der er bare meget svært at tage biller af.

I det hele taget var det en god oplevelse at arbejde med, for du kan blive ved til du er tilfreds.

En af mine bekendte har prøvet at folierer den en halvdel af bunden på sin båd. Når båden så kommer på land fjerne han foliet og dermed begroning. Indtil videre har det siddet på i denne sæson. Jeg er spændt på hans erfaringer.

Mvh Alan

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Maling/folie' er lukket for nye svar.