Målinger fra 2 magnetometer i Tvis (CME IMPACT)

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Målinger fra 2 magnetometer i Tvis (CME IMPACT)

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 7 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 174 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa

Nogle rå data fra sen eftermiddag da begge mine sensorer viste et rimelig kraftigt udslag
      da CME (Coronal mass ejection) fra den X-FLARE klasse X1.4 som solplet AR1520 sendte mod jorden
      d. 12 juli kl. 16.53

Spændende at man kan følge sådan noget med meget beskedent udstyr. En “manuel” magnet
      sensor koster måske 3-4 kr. at lave.

Jeg håber på et tidspunkt at få tid til at kalibrere mine sensorer. F.eks. ser man på min
      hjemmelavede sensor et drop i starten af grafen. Det er sandsynligvis noget elektrisk der
      bliver startet/slukket ved en af naboerne.

FGM-3 sensor er gravet en meter ned under jorden og den hjemmebyggede laser/magnet sensor
      står i baghaven mellem 2 ejendomme.

Magnetometer med hjemmebrygget sensor

Gemt under buskene i baghaven

FGM sensor

Pakket ind i lidt PVC rør

Gravet en meter ned

Nightsky2012-07-14 23:57:13

Julius
      Deltager
        • Nova

Stilig, jeg holder utikk men ikke noe nordlys enda, for lyst og noen skyer her foreløpig.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Spændende og ret nørdet. Kunne være rart, hvis osse sådan en fætter kunne detektere nordlys og ikke kun muligheden for det! Men det kan den måske??Thumbs%20Up

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

Utrolig spennende, Lars!

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Hejsa

Den kan ikke detektere nordlys, kun ændringer i magnetfeltet. Et udslag pga. af den meget kraftige storm i eftermiddag og omkring kl. 19.00 ville sikkert have en meget høj sandsynlighed for nordlys. Sensorerne gik amok.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Målinger fra 2 magnetometer i Tvis (CME IMPACT)' er lukket for nye svar.