Måling på Nova Delphinus med Canon

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Måling på Nova Delphinus med Canon

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 40 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

I nat prøvede jeg at lave fotometri med mit Canon 350D kamera.

Kameraet er modificeret, og har et Ir/UV cut filter (clip filter) monteret. Jeg benyttede det sammen med Nebulosity, som kan gemme hver farve som en Fits fil for sig.

Samtidig tog jeg fotometriske optagelser med et mono ccd kamera med et johnson V filter monteret, for sammenligningen. Bagefter afmonterede jeg Canon, og monterede et Atik 314L, med et Johnson V flter, således teleskopet var det samme. Jeg kørte hele programmet igennem så hurtigt at airmass forskellen er negligerbar.

Her er en rå grøn frame fra Canon. Jeg har defocusseret, og eksponeret 15 sekunder, novaen ligger under mætning.

Målingen med Canon giver en green mag på nova’en på 6.48.

Simultane målinger med Starlight M7 og Atik 314 giver følgende:

Starlight/ Schuler filter : 6.203 mag
      Atik /Baader filter: 6.177 mag

Der er mindre end 26 mmag i forskel mellem de to kameraer. Begge er midling af ti optagelser, som iøvrigt har en ganske lille spredning.
      Canon er også midlet over ti optagelser, som har en betragtelig større spredning end de to monochrome CCD kameraer.

Her er iøvrigt den “officielle” lyskurve fra AAVSO, med mine to V og en B optagelse submitted:

Mine målinger med CCD ligger smukt på kurven. Så noget kunne tyde på at Canon godt kan bruges, dog skal der en korrektionsfaktor regnes på.

Her er hele feltet, optaget med Canon 550D.

mvh
      Jens

jakob1234
      Deltager
        • Nova

Lækkert slutresultat!

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Måling på Nova Delphinus med Canon' er lukket for nye svar.