Måleokular og Amiciprisme

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Måleokular og Amiciprisme

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 101 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Jeg har på det seneste savnet en mulighed for let at kunne vurdere størrelsen af overfladefænomener på sol, måne og de større planeter, så da astromike for nylig havde et måleokular på udsalg, slog jeg til og købte dette

Jeg har efterfølgende brugt et par stjerneklare oberservationsaftener på at kalibrere skalaen i okularet i forhold til mit foretrukne visuelle setup med min Zeiss Telemator, således at jeg nu ved, at én skalaenhed i måleokularet svarer til ca. 28km på månen og godt 11.000 km (eller knap en jordkugle-diameter) på solen. Kalibreringen er foretaget ved dels måling af dobbeltstjerne-separation og dels timing af stjerne-drift gennem okularet. Ud fra sidstnævnte har jeg iøvrigt også kunnet beregne mit foretrukne setup’s faktiske fokuslængde (incl.barlow og amici-prisme).(Måleokular.pdf)

Jeg er ‘miljøskadet’ af flere års stjerneobservation med stjernekort, det blotte øje og prismekikkert, så jeg foretrækker at observere med amiciprisme på teleskopet. Oftest bruger jeg min Zeiss amici-revolver, der har et optisk perfekt prisme. Min Baader amici-diagonal har jeg hidtil brugt primært til bino-observarion af sol og måne (hvor det har fungeret fint), men da jeg ønskede også at kalibrere måleokularet på dobbeltstjerner i Baader-prismet, viste det sig tydeligt, at dette var af en markant ringere kvalitet end Zeiss prismet (på trods af at Baader sælger amici-prismet som værende konstrueret efter Zeiss kvalitetnormer… : der var en klar mørk streg fra prisme-tagkanten gennem billederne af stjerner ved høj forstørrelse (tydelig ved lille defokusering) !

Jeg har nu returneret prismet til Baader og bedt dem enten sende mig et prisme med Zeiss standard eller returnere mine penge.

Vi får se.

Allan

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Sådan, Allan. Efter dem!Smile Zeiss holder normalt standarden, men jeg har været ude for mikroskop okularer fra dem, der ikke lige er op til den vanlige norm. De var ikke sværtet indvendig! Masser af strølys. Desuden det mest snævre synsfelt jeg endnu har set. I en klasse for sig selv, det var nærmest tunnelsyn. End ikke monocentriske okularer kan være med her.LOL

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

outlook wrote: Zeiss holder normalt standarden, men jeg har været ude for mikroskop okularer fra dem, der ikke lige er op til den vanlige norm.

Ja, du har helt ret Leif. Da jeg for nogle måneder siden købte et par Zeiss 25mm 1.25″ stereomikroskop okularer på eBay (solgt som nye), viste det sig, at det ene var defekt — det fungerede sådan set fint på måne og stjerner, men på solen (specielt i Barlow) var der en klar zig-zag linje gennem synsfeltet : en generende defekt i kitningen af den centrale linse!

Sælgeren tog uden diskussion okularet retur, og fik asap sendt mig et nyt direkte fra BW-Optik – og det var perfekt

Så ja, man skal altid huske at checke de varer man køber, selv hvis der står Zeiss på produktet eller sælgeren reklamerer med Zeiss kvalitet…

Nu er tagkant-prismer jo notorisk krævende at fremstille, men når Baader reklamerer med Prisma gefertigt nach Zeiss-Werksnorm (Dachkante mit rt/-2 Bogensekunden Winkeltreue) , ja så bør man også kunne forvente Zeiss kvalitet.

Allan

PS: Og husk nu også at betinge dig, at du kan få lov til checke hvordan AP’en performer under stjernerne, før du slipper (alle) pengene for købet…

allan_dystrup
          Deltager
            • Nova

Jeg skylder en afslutning på historien om mit defekte Amici-prisme…

Jeg modtog for et par dage siden et nyt T2 Amici-Prisme, sammen med et brev fra Johannes Baader jun. (BAADER PLANETARIUM GMBH); I brevet skriver JB blandt andet :

We where able to see the fault at the optical bench.

We have no idea why this slipped trough our QI.

The new prism was tested to perform optically to our standards.

We think with this prism there should be no issue.

Jeg har efterfølgende testet det nye prisme på stjerner og måne, og det tegner helt perfekt — som mit Zeiss Amici-prisme.

Kommunikationen med Baader har hele vejen igennem været hurtig, venlig og præget af en indstilling til at problemet skulle løses. Sådan!

Allan

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Måleokular og Amiciprisme' er lukket for nye svar.