maksutov-newton

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER maksutov-newton

Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

kimras
    Deltager
      • Planet

Hej alle

er der nogle der kender til maksutov-newton, f.eks den fra bresser (6š), det lyder
      jo nĂŠsten for godt til at vĂŠre sandt, skulle tegne helt fladt til kanten, og med en kontrast
      som de dyre apo’er, og tegne endnu skarpere, til 1/6 af prisen, jeg kunne godt brĂŠnde varm
      pÄ sÄdan en, hvis ovenstÄende taler sandt.

Hilsen Kim Rasmussen

mikkellund
        • Giant

Hej Kim

Der er folk der ved meget mere om Maksutov end mig, sĂ„ de kommer nok med kvalificeret indput senere. Det jeg kan byde ind med er mest en advarsel om salgsgassen der alt for ofte fĂžlger med nĂ„r man kigger efter teleskop. Der er ofte ingen grĂŠnser for hvor godt et teleskop kan vĂŠre og et udsagn som “tegner helt fladt til kanten” er altid en sandhed med modifikationer.

Mikkel

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Ja, og med Bresser tror jeg ikke fÞr jeg ser det med egne Þjne. Men til introduktionsprisen hvad den jo ikke stÄr til mere var det en prisbombe alligevel. Da var den et par tusinde billigere end hvad den koster nu.

Men sÄ er der denne her:

En Clant 91/1240 med specifikationer som en anden APO testet af Wolfgang Rohr som ved hvad en APO er og som siger at den kan hamle op med hans stort set fejlfrie TMB apo.

Spejlet er asymmetrisk og strÄlegangen ser sÄledes ud:

Spejlet er “skĂ„ret” ud af et stort spejl med fine specifikationer. Et sjovt design og kan erhverves for 449 Euro. Meget billigt for en apo, men godt nok lidt klodset f=13,4

outlook2008-10-02 21:54:10

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Anonym
            • Nova

Hvorfor er en Mak-Newton bedere end en Newton+Coma korrektor?

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Hej Kim

Jeg kender ikke Bressers Mak-Newt, men jeg har en Intes 5″ f/6 MN56 Maksutov-Newton.
              Det er russisk kvalitets optik og den er rigtig rigtig god !

Fordelen ved en Mak-Newt er netop at feltet er temmelig fladt og coma-frit til kant.
              Front linsen er en Meniskus, som sammen med et spherisk hovdespejl er hjertet i teleskopet. SekundÊr spejlet er monteret uden spider, sÄ man fÄr ingen spikes pÄ stjernerne.
              Det spheriske hovedespejl er lettere at teste end et parabolsk. Nogen kunne finde pÄ, at bruge det som argument for at optikken er bedre.

Min “russer” har et ret lille sekundĂŠr spejl, der giver teleskopet nĂŠr-apo egenskaber.
              Det er overraskende god pÄ planeterne af samme Ärsag.
              Men det belyste felt er for lille til de store chips i dslr osv, sÄ det er ingen astrograf.

Jeg mener godt, at den kan vÊre et alternativ til en apo. Du fÄr meget mere lys for pengene!
              Men trĂŠerne vokser jo heller ikke ind i himlen!

Som sagt kender jeg ikke Bresseren. VÊr opmÊrksom pÄ sekundÊr spejlet, hvis det er sÄ stort at den kan bruges fotografisk med dslr, sÄ ryger APO sammenligning sig en tur.
              Omvendt hvis det er lille, sÄ er det primÊrt et visuel instrument og fotografisk pÄ planeter med web-cam og lign.
              SĂ„ du skal gĂžre op med dig selv HVAD du vil/skal bruge teleskopet til.
              Der findes bare ikke et teleskop der er godt til alt, det er en fysisk umulighed. Geek

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

madsen wrote: Hvorfor er en Mak-Newton bedere end en Newton+Coma korrektor?

Det er den heller ikke nĂždvendigvis.
                Men coma korrektoren korrigerer kun for coma – ikke for feltkrumning.
                En Mak-newt er korrigeret for begge dele. SÄdan har jeg forstÄet det Embarrassed

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Tror jeg heller ikke den er. Alt afhĂŠnger jo af den optiske kvalitet. Begge typer incl., men mak’en er jo et lukket system som heller ikke giver “spikes” pĂ„ stjerner og andre optiske effekter/artifakter som en Newton. Designet er konstrueret fra bunden pĂ„ en mak og skal ikke senere korrigeres for dit og dat. Derfor, tror jeg uden dog at have lĂŠst pĂ„ lektien.Star

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Yes, netop. Jeg er enig i din observation af at Mak-Newt’en er konstrueret fra bunden.

Det er helt korrekt at stille fordele og ulemper op i mod hinanden.
                    Beslutningen er ikke let!

En Apo er jo ofte et ubestridt wide-field instrument.
                    En alm. newton giver meget lys og oplĂžsning for pengene.
                    En Mak-Newt er potientielt en rigtig god astro-graf ELLER visuelt instrument.
                    Der findes en variant af en Mak-Newt, der hedder en Louri-Houghton
                    http://www.astronomy.net/articles/17/
                    En Cassegrain er meget kompakt, men har ofte meget coma og feltkrumning.
                    SĂ„ er det en gruppe af forskellige skĂŠv-spejlere, disse er dog ofte meget klodsede (og kun selvbyg).
                    Specielt er jeg interesseret i at bygge en Stevik-Paul pÄ et tidspunkt.
                    http://www.amsky.com/atm/telescopes/spscopes/spt.html
                    Og sÄ er der jo den Kutter schiefspielger vi er nogle, der er ved at bygge.
                    Bliver et fremragende planet instrument.
                    http://www.nightsky.dk/theschiefspieglerproject/

Personligt mener jeg, at man er nĂždt til at have mindst en af hver Tongue

Lars Malmgren2008-10-02 22:17:37

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Lige netop!! Hug

Hilsen Leif,
” Ed Ting

Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'maksutov-newton' er lukket for nye svar.