› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Maj måne i dårlig seeing
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af henrik. This post has been viewed 129 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. maj 2009 kl. 15:05 #15961
outlookDeltager- Super Nova
Hvad der især fascinerer mig er de afvekslende landskaber langs terminatoren der normalt giver god kontrast og lysspil, men på velnok den sidste dag i denne omgang af fine klare nætter kunne jeg ikke komme i nærheden af mine andre billeder af tilfældigt udvalgte steder på Månen pga. seeingen. Men her er først Theophilus & co:
Det er et af de kratere med den højeste kraterrand, der når op over 5000 m og har som mange andre kratere et stort, centralt bjergmassiv med flere toppe samt indre terrasseformede volde. Herunder har vi et sjovt udformet krater:Jeg mener det er Posidonius og bugten under det ringformede krater er franske Le Monnier. Skarpheden lider desværre under den dårlige lokale seeing i aftes. Herunder er det – jeg tro minsandten det er selveste Julius Ceasar og omgivelser med kløfter og dale:Herunder et bjergmassiv og omgivelser jeg ikke lige har en ide om hvad hedder:Og heller ikke disse kratere er jeg på stående fod klar over hvad hedder, men skulle bare foreviges på kamera og så bare vente til en anden god gang i roligere luft.Nu veksler vejret jo snart til det mere “normale” vestenvejr og så bliver der noget længere mellem observationerne i denne omgang.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting3. maj 2009 kl. 11:56 #15990
Anonym- Nova
Hei Outlook !
Synd med de dårlige forhold, men sånn styres jo nå en gang våres hobby !Jeg var selv ute den 2 Mai og prøvde meg på litt deepsky, men det gikk i kassenDet ble for mye lys til det, så da gikk jeg istedet på lyskilden og tok et av den før jeg pakket det hele sammen.Her er bildetDet blir nok fler av Fru Luna fremover fra min side også ! Mvh Arne Martin5. maj 2009 kl. 06:27 #16049
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej med jer.
Ja, månen bliver man aldrig træt af. Fine billeder, gode farver og pæn fokus på på den måne Arne Martin
– Månen er faktisk mest interessant når den ikke er fuld.
MvhMichaelMichael Bertelsen 2009-05-05 06:28:21 5. maj 2009 kl. 08:38 #16051
Anonym- Nova
Hei Michael og mange takk !
Var en tur innom din site og fikk det liksom litt bedre med med selv med hensyn til å køpe litt mer utstyr !Nå kan jeg si til min kone “Jamen Michael har jo mye mer enn meg”Et imponerende oppset Michael. Den kuppel skulle jeg også godt kunne tenke meg.Mvh Arne Martin5. maj 2009 kl. 10:48 #16057
henrikDeltager- Nova
Hej Outlook
Fantastisk gide billeder til trods for vejret.
Ja Månen er altid spændende!
Det sjove udseende krater med den dobbelte kratervægge, skyldes at det er et (lidt) nyere krater, hvor kratervægene og deres underlag består af mere porøst materiale, som så senere er faldet sammen.
Jeg var ude og lave et af mine sædvanlige måneskud med den nye 12″ (Flextube 300 Auto = åben Dobson m/motor) igår
Det rykker lidt med den åbning!
300mm f/5, Canon 350D v/200ISO 1/400 sek. Single shot, kontrast: +7% ellers ubehandlet
Mvh Henrik
Henrik 2009-05-05 10:49:50 5. maj 2009 kl. 18:55 #16072
Anonym- Super Nova
De flotte billeder her, viser klart, at seeingen ikke skal bestemme, om vi skal vælge sofaen, frem for at tage den forhåndenværende himmel som en udfordring. Det er klart, at de dybtgående forstørrelser, bør man nok lade være sådan en aften, men de store linjer kan som regel altid trylles frem med godt resultat. Registax er med sin multialign en god hjælper hertil, og jeg forbløffes ofte over hvor godt et resultat, man egentlig kan hente ud af nogle tilsyneladende elendige enkeltbilleder – bare der er nok af dem!
Når Henrik skriver: Fantastisk på trods for vejret, vil jeg jeg vende det om og sige: Fantastisk på grund af vejret. Vejret og lysforureningen herhjemme tvinger os i virkeligheden til at bruge al vores snilde for at skabe resultater. Derfor leverer vi i international sammenhæng noget af det ypperste – prøv f.eks. til sammenligning at se på franske hjemmesider, hvor det meste er noget hø og hakkelse. Og det er bestemt ikke deres vejrligs skyld.Mvh.johannes 2009-05-05 18:57:12 5. maj 2009 kl. 21:17 #16092
michael.bertelsenDeltager- Nova
Jeg vil give dig fuldstændig ret Johannes
Sådan
Hej Arne Martin – og tak, jeg HAR faktisk også solgt et par af mine teleskoperog mit observatorium bruger jeg desværre ALT FOR LIDT
– ikke fordi det ligger så langt væk, men himlen er lige lidt bedre og fri her hvor jeg bor – var bare ikke flyttet da jeg byggede. Men jeg må indrømme, at der er en speciel stemning over det når man sidder der i obs. til dels i ly for vind og vejr med is på indersiden af kuplen med en varm kop kaffe. Men herhjemme på terrassen er jeg egentlig også kommet til, at holde af den åbne himmel, selvom det blæser og er mere koldt. Der er fordele og ulemper ved alt.
Bliver aldrig træt af, at se på copernicus krateret – super bill. HenrikMvhMichaelMichael Bertelsen 2009-05-05 21:36:47 5. maj 2009 kl. 22:08 #16093
henrikDeltager- Nova
Takker Michael.
Jeg er også rimeligt godt tilfres med det; Opløsningen er 1,4km/pixel.
Det er sjovt, jeg har også en svaghed for Copernicus. jeg tror det daterer sig tilbage til 1980’erne hvor jeg sad drømmende og savlede over et bestemt billede af den i Celestron’s katalog, der var taget med C11’eren.
Derudover jo ogs et ret ungt nedslagskrater: Kun ca. 800 mio år gammelt(93km stort og 3,6km dybt)
Copernicus krateret fra Apollo12
Men noget der fascinerer mig lige så meget er riller som Hadley rillen.
Man kan bare forestille sig hvordan det må have været at se en asteroide – sikkert omkring 1km i diameter og med en typisk hastighed på 10-20km/s – komme susende tæt over Måneoverfladen, brage tværs igennem en bjergkæde og efterlade sig et 80km langt og 3-4km bredt spor tværs igennem kæden. Der er ikke meget nedfaldsmateriale omkring den, så det meste af materialet er blevet slynget helt ud i rummet.
Forestil at se et helt bjerg forsvinde for næsen af dig og blive slynget helt ud i rummet på omkring 1/10 af et sekund!
Helt vildt! .. hvis man altså lige havde stået der for 1-2 mia.år siden.
Kupler
Observatorie kupler er faktisk heller ikke godt for de lokale seeing forhold. Det er jo også derfor bla. ESO er gået over til et åbent observatoriedesign i de firkantede kupler, hvor vinden kan passere frit igennem.
Så er det “dovne” design med skydetaget er faktisk bedre, og så kan man også nyde det åbne rum omkring sig.
Mvh Henrik
Henrik 2009-05-05 22:13:05 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Maj måne i dårlig seeing' er lukket for nye svar.