Magnitudegrense og lokale forhold

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Magnitudegrense og lokale forhold

• Dette emne har 18 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 12 Ă„r, 11 mĂ„neder siden af rune. This post has been viewed 122 timescb. This post has been viewed 122 times. This post has been viewed 122 times
Viser 4 indlĂŠg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

hans.bengtsson
      • Main Sequence

GrÀnsmagnituden med ett givet teleskop Àr trots allt relativt konstant. Under början av 90-talet observerade jag mycket med en 6-tum f/5 Newton frÄn en kulle ca 200 meter frÄn dÀr jag bor i Göteborg. Och i uppskattningsvis 90 % av nÀtterna (som var flera hundra) hade jag grÀnsmagnitud mellan 13.0 och 13.5. Under kanske 5 % av kvÀllarna var grÀnsmagnituden mellan 12.0 och 13.0 (Àven vid midsommar eller vid fullmÄne!) och under kanske 5 % av kvÀllarna var grÀnsmagnituden mellan 13.5 och 14.0. En grÀnsmagnitud av 13.5 dÀrifrÄn motsvarade en grÀnsmagnitud kring 13.8 ute pÄ landet, lÄngt frÄn störande ljus, nÀr jag gjorde konkreta tester.

f-talet har teoretiskt (frĂ„n formeln) ingen betydelse – men i praktiken fĂ„r man en ljuskon som Ă€r lĂ€ttare att handskas med om man har f/10 (obruten brĂ€nnvidd, som i en refraktor)Ă€n om man har f/5. NĂ„gon tiondels magnitud tjĂ€nar man med lĂ„ngt f-tal.

Seeingen har ingen egentlig betydelse för grÀnsmagnituden, det har förstÄs dÀremot transparensen. God seeing och god transparens brukar inte sammanfalla utan upptrÀder vanligen i olika meteorologiska situationer. En stor vertikal rörelse av luften gynnar transparensen men missgynnar seeingen, och tvÀrtom. Formeln utgÄr frÄn god transparens men inte förhÄllanden av typen bergstopp i Anderna.

Observatörens vana har stor betydelse. En van observatör ser minst en magnitud svagare stjÀrnor Àn en ovan observatör. Formeln utgÄr frÄn en van observatör.

Okularet mĂ„ste förstĂ„s vara av god kvalitet – men det behöver inte vara dyrt för att ge bra grĂ€nsmagnitud. Fördelen med dyra okular Ă€r att stjĂ€rnorna ser bĂ€ttre ut nĂ€ra synfĂ€ltets kanter (och kanske större synfĂ€lt), men det Ă€r inte dĂ€r utan i centrum av synfĂ€ltet man kollar grĂ€nsmagnituden. Goda men billiga okular med ett litet antal linselement brukar ge minst lika bra grĂ€nsmagnitud som dyra okular med mĂ„nga linselement. Alla optiska ytor stjĂ€l lite ljus, Ă€ven om förlusten numera Ă€r rĂ€tt begrĂ€nsad med den bra coating som moderna okular har. Med sĂ„ kort f-tal som f/5 kan man dock rekommendera nĂ„gorlunda stort antal linselement, för att pĂ„ ett bra sĂ€tt handskas med den branta ljuskonen. Formeln utgĂ„r frĂ„n okular av god kvalitet.

mvh

Hans Bengtsson

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Jesper wrote: MagnitudegrÊnsen pÄ 14,3 gÊlder for en stjerne, altsÄ en punktformet lyskilde. Hobe og galakser er udstrakte objekter og de virker derfor meget svagere end ders magnitude umiddelbart antyder. Ders lys er spredt over et areal i stedet for at komme fra et punkt. PrÞv i stedet at finde magnituden for den svageste stjerne du kan se i dit teleskop.

Ok, du mener altsÄ at ytelsen pÄ mitt teleskop er adskillig hÞyere enn hva jeg kunne observere pÄ M3, siden en stjerne har en punktformet lyskilde ?

(Jeg spÞr om dette for Ä unngÄ evt. misforstÄelser).

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Ja lige prÊcis. Hvis du vil checke ydelsen, skal du gÞre det pÄ stjerner af kendt magnitude, ikke pÄ deepsky objekter.

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Det var betryggende ord Ă„ lese, Jesper! Da vet jeg at ytelsen her hos meg er hĂžyere enn jeg fĂžrst trodde.

Takker for info!

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 4 indlĂŠg - 16 til 19 (af 19 i alt)
          • Emnet 'Magnitudegrense og lokale forhold' er lukket for nye svar.