Månelandingerne, 50 års jubilæum

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Månelandingerne, 50 års jubilæum

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 733 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Til næste år er det 50 år siden, at de første mænd landede på Månen, og det skal naturligvis markeres og fejres.

Trods et overvældende dokumentationsmateriale fra landingen og hjembragte måneprøver er der stadig skeptikere, som ikke tror på, at månelandingerne fandt sted. Niel Armstrong, som var den første mand på Månen er desværre død nu.
      Jeg husker tydeligt den første landing, som jeg sad og så på tv på KFUMs soldaterhjem i Karup. Jeg var den eneste i hele tv-stuen. Underligt, at der ikke var større interesse for begivenheden.

Der findes en Facebookside, hvor skeptikerne kan få luft for deres tanker:

https://www.facebook.com/Konspirationdk/?hc_location=ufi

Jeg går som udgangspunkt ud fra, at der ikke er nogen her på Astro-Forum som tvivler på, at landingerne fandt sted.

…..

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

flemov
      Deltager
        • Giant

Jeg ved selvfølgelig at månelandingerne fandt sted – det står slet ikke til diskussion !

At der så er nogle tosser der hævder det modsatte – tjaeh, der er også nogen der tror at Jorden er flad 🙂

Måske det har lidt at gøre med, at man ikke kan forestille sig, at man kunne sådan noget for 50 år siden – tingene var jo ufatteligt primitive dengang.
        Men det kunne de altså, takket være dygtige ingeniører og astronauter der ikke var bange for at løbe en risiko, samt rigelige ressourcer.

Mvh.
        Flemming

Flemming R. Ovesen.
        TOC observatory
        https://tocobs.org

outlook
        Deltager
          • Super Nova

“Måske det har lidt at gøre med, at man ikke kan forestille sig, at man kunne sådan noget for 50 år siden – tingene var jo ufatteligt primitive dengang”.

Kigger man i fx Hvem-Hvad-Hvor fra dengang, så vil man opdage, at tingene slet ikke var “ufatteligt primitive dengang”, snarere tværtimod, når man ser bort fra alt det computer halløjsa i dag. Man tegnede blot tingene i hånden dengang. Der er faktisk slet ikke så meget nyt under Solen bortset fra computerstyring, de sociale medier og Internettet. Men det har til gengæld også gjort en forskel.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

flemov
          Deltager
            • Giant

Hej Leif !

Det med “ufatteligt primitive” var ment lidt ironisk 🙂

Os der var unge dengang synes jo ikke, at der var noget primitivt over det.
            Men når man så ser video fra den gang – hvor fjernsyn var i S/H – så virker det alligevel noget gammeldags.
            Jeg kunne forestille mig, at for yngre personer, der ikke var født den gang, vil effekten være betydeligt større og at man
            derfor har sværere ved at forestille sig at man kunne præstere en månelanding den gang.

Mvh.
            Flemming

Flemming R. Ovesen.
            TOC observatory
            https://tocobs.org

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Selv i dag med computerkraft og hele molevitten vil det være en kraftpræstation at gøre det igen. For slet ikke at tale om det økonomiske aspekt. Vi er sådan set mekanisk set ikke nået ret meget videre. Det er de selv samme forbrændings- og jetmotorer og raketter vi kører og flyver med blot i stadig mere forfinede udgaver. Vi står bare på skuldrene af de gamle kæmper. Fremtiden er elektrisk på den ene eller anden måde, men en raket som vi forestiller os den fortsætter nok en tid endnu

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Se her:

NASA blokkerer for private undersøgelser af angivelige månelandingssteder

– blokerer er selvfølgelig med et k, men ok.

Hvordan får man verificeret om påstanden om, at NASA ikke vil have andre fartøjer til at lande i nærheden af de forskellige landings-sites er korrekt?

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.