› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROTRÆF OG KLUBSNAK › Måneformørkelse den 27/7
- Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 7 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 738 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. juli 2018 kl. 12:48 #318690
ErlandDeltager- Planet
Her på fredag er der jo måneformørkelse, og i den forbindelse har Tycho Brahe Planetarium og Naturcenter Amager lavet en begivenhed ud på Amager Strand.
Så jeg har da hægtet mig på (uofficelt) og stiller begge mine teleskoper op derude på fredag.
Jeg forudser en masse mennesker der bare kommer for at kigge, og så er det jo tillokkende for dem at tage et kig i et teleskop.
Der er jo flere objekter der tegner godt den aften, både månen(selvfølgelig) og derudover også Mars og Saturn.Hvis nogen af jer skulle have lyst til at joine mig, så sig til!
Jeg er derude fra kl. 21 og nogle timer frem.Mit ‘mål’ med at tage derud, er at nyde måneformørkelsen sammen med en masse mennesker, og at give andre muligheden for at nyde synet af månen og planeterne igennem et teleskop.
https://www.facebook.com/erlandsastronomi/
Erland
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoToASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!
28. juli 2018 kl. 10:17 #318727
ErlandDeltager- Planet
Vi tog ud på Amager Strandpark.
Der var så mange mennesker derude at det var helt vildt.
Fed stemning, glade mennesker og salsamusik.
Vi stillede os sammen med et par andre nørder(havde allerede aftalt med Henrik Delfer at vi lige så godt kunne stå samlet).
Der samlede sig helt automatisk flere med teleskoper og kameraer der, så det var skidehyggeligt.
Jeg fik en hel utrolig aften, hvor der kom så mange mennesker og spurgte om alt muligt, og alle ville gerne prøve at se igennem teleskopet.
I starten var månen ikke synlig, for der var et lag dis i horisonten, men pludselig fik Maibritt øje på den(jeg kunne overhovedet ikke se den.. det må være alderen….)
Så da den dukkede frem, fik vi kigget en masse på den.
Teleskopet røg lidt frem og tilbage på månen, Saturn og Jupiter…
Hjalte tog mit andet teleskop under armen og gik lidt væk, og så gik han ellers i gang med at vise folk månen og fortælle om nattehimlen(er sku en stolt far!)
Det var fedt at høre folks reaktion på at se objekterne i teleskopet, og det var det hele værd at stå og lege astronomi-formidler.
Jeg fik overhovedet ikke taget nogle billeder, så tak til Maibritt for en masse fede billeder!(Billeder og animation ligger på min facebook-side)
https://www.facebook.com/erlandsastronomi/Erland
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoToASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!
28. juli 2018 kl. 10:32 #318728
clauskafDeltager- Nova
Kunne desværre ikke deltage, da KAF havde arrangementer både på Kroppedal og Brorfelde med MANGE mennesker
29. juli 2018 kl. 19:02 #318743
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg hører, at ØAA også havde et godtbesøgt arrangement på Jelshøj.
Savner lige, at en fra klubben skriver lidt om det …..mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.