› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › må vist i gang med LINUX
- Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 28 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. april 2015 kl. 11:29 #132179
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hejsa,
så er der ingen vej tilbage- jeg må i gang med LINUX. Det er helt forfra, men jeg har nu kig på flere programmer, som kun kan afvikles under netop dette OS. Jeg har desuden set, at der i flere tilfælde er udviklet grafiske interfaces (GUI), så det må vel være til at lære. Pogrammerne skal afvikles på en windows7 pc og jeg læser, at dette kan gøres på adskillige måder- hvilke har jeg f.eks. set her->HER. Nogle anbefalinger til én af de i linket nævnte metoder og/eller links til download sider?
Hilsen Mogens B.
17. april 2015 kl. 12:37 #132181
mhansenDeltager- Nova
Altså umiddelbart vil jeg sige at dual-boot altid er den bedste løsning. Men ellers har jeg haft fornuftige resultater med at benytte virtual-box til at lave en intern installation (inde i Windows).
De andre løsningsmodeller har jeg ikke kigget nærmere på.17. april 2015 kl. 15:15 #132186
noodles- Super Giant
Jeg er enig med Michael.
Jeg tror at hvis du vælger noget andet end dual-boot/usb-stick eller virtualisering så vil du få problemer med at kommunikere med dit hardware (hvis du har behov for det).
Noodles 2015-04-17 15:16:28 17. april 2015 kl. 15:20 #132187
Anonym- Nova
VirtualBox løsningen virker pt. fint her til indi, som kommunikere via netværk til en Raspberry Pi hvor hardwaren er sluttet til. Hvis du skal slutte HW direkte til linux-maskinen, vil jeg nok også bruge en rigtig installation (f.eks. med dual boot). Hvis du bare skal køre nogle programmer uden HW tilsluttet, så er VirtualBox løsningen sikker også god nok. Der er allerede lavet et image med kubuntu og indi/ekos her:
http://indilib.org/download/category/5-vm.html17. april 2015 kl. 19:49 #132198
Hejsa alle og tak for tilbagemeldinger- er herefter mest varm på USB-stick løsningen, men skal liiige se lidt mere på, hvad øvelsen egentlig går ud på: voksede op med DOS og BASIC i midt 80erne, og har derudover aldrig benyttet andet end Windows- dog syslet lidt med MAC det seneste år, efter fruen i huset måtte ha’ en MacBook Pro: sådan et dyr er jo betydelig mere elegant, end et stationær Windows monstrum
Mogens B 2015-04-17 19:50:13
Hilsen Mogens B.
18. april 2015 kl. 20:12 #132268
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hej Mogens B,
Du kan starte med at køre fra en USB stik og så evt. installere Linux senere når du har blevet mere kendt med den. Så bliver overgangen også nemmere fra Windows.
Som andre har sagt bør du sætte op en virtuel maskin eller dual boot. Jeg ville valgt en virtuel maskin, lavet med VirtualBox. Du installerer Windows i en virtuel maskin indenfra Linux. Nemt.
Hvis du installerer både Windows og Linux på harddisken, ved siden af hinanden i en dual boot løsning, så pas på at installere Windows først. Når du derefter installerer Linux vil den sætte op en boot meny for dig med Windows osse. Men hvis du gør omvendt, og installerer Linux først, vil Windows lave problemer for dig ved at den skriver over Master Boot Record (MBR) med kun sig selv i hovedrollen (så må du bruge lidt tid bagefter på at sætte opp en boot meny manuelt selv …)
Lurer du på noget er det bare at spørge. Jeg kan dog ikke garantere at jeg ved svaret. 🙂
Bjørn Sandåker 2015-04-18 20:12:38 Mvh,
Bjørn19. april 2015 kl. 10:43 #132284
Hej Bjørn, tak for hjælpen og ja, jeg vender tilbage hvis brug for mere assistance! Arbejder netop nu på sagen 🙂
Hilsen Mogens B.
19. april 2015 kl. 18:16 #132300
Hejsa,
så kører Ubuntu LINUX på en liveCD (USB), og det fungerer fint. Men jeg ville jo gerne installere videre til en dual-boot på min HD (som jo allerede har Windows7 installeret). Burde ikke være et problem i flg. -> linket HER; men denne mulighed kan jeg ikke finde på min dansk-sprogede Win7 Pro version? Skal der en større version til? Kan der partitionernes som beskrevet på en allerede formateret HD??
Mogens B 2015-04-19 18:19:13
Hilsen Mogens B.
19. april 2015 kl. 19:16 #132305
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Mogens
Jeg kender godt nok ikke win 7 men det lyder underligt at der ikke er Disk Management , det har selv min
Vista disk. Ellers kommer Ubuntu jo med gparted som er et partitions værktøj ligesom Disk Management.
Det er vel omkring 5 år siden jeg kørte dual boot med vista og ubuntu og det kørte ganske fint men
man skal dog være parat til udfordringer når det trådløse netværk ikke lige spiller med osv
Jeg mener at kan huske at Ubuntu spørger om den skal køre bual boot under installationen ,om
det stadig er sådan ved jeg ikke da jeg nu kører ren Linux Ubuntu på min hverdags PC. Iøvrigt ligger der
del videoer på youtube der viser hvordan man dualbooter, samt instruktion til at bruge gparted.Mvh
Johnny19. april 2015 kl. 19:33 #132309
Hej Johnny, så fandt jeg den sq (Diskhåndtering), men den er godt nok gemt langt væk- kan f.eks. ikke findes v.hj.a. “Søg i alle programmer og filer”; mange tak for hjælpen- det hjalp at du insisterede
Hilsen Mogens B.
19. april 2015 kl. 19:37 #132310
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Mvh
JohnnyJohnny B A 2015-04-19 19:38:29 19. april 2015 kl. 20:25 #132312
mhansenDeltager- Nova
Jeg mener at programmet hedder diskmgr.msc eller noget lign.
20. april 2015 kl. 19:15 #132390
Mogens B,
Du kan sagtens partitionere disken din i Windows før installering af Linux, men det er ikke nødvendigt. Linux kan partitionere for dig under installationen. Husk kun at vælge dette alternativet og IKKE det der siger at den vil slætte hele disken og erstatte Windows med Linux.
Vælg det øverste alternativet herDessuden synes jeg du bør vælge Linux Mint istedet for Ubuntu, men det er jo først og fremst en smagssag. Dog er det visse fordeler med Linux Mint (der bygger videre på Ubuntu).
Uanset hvad du gør, husk at tage en image backup af Windows 7 før du installerer noget som helst. Et godt verktøy for at lave image backups er Acronis True Image. Den kan lave fullstændige råkopier af disken din over til en USB-pinde f.eks. Dessuden kan den lave en recovery version af sig selv på en USB-pinde. Da er du helt sikker på at ha en backup der fungerer hvis du må lægge tilbage Windows senere.
Bjørn Sandåker 2015-04-20 19:22:49 Mvh,
Bjørn20. april 2015 kl. 20:13 #132395
Hej Bjørn, taktak for din hjælp, men jeg har allerede installeret en dual-boot Ubuntu, og det kører indtil nu bare fint. Men der er altså liige et par nye ting at lære. F.eks. forsøger jeg lige nu at installere Ureka- men må så starte med at læse lidt om, hvad et “terminal window” er for en dingest
Ps: Jo jo, jeg har allerede lavet en backup af Windows HDen
Mogens B 2015-04-20 20:14:45
Hilsen Mogens B.
21. april 2015 kl. 03:01 #132445
Et “Terminal window” er det du kender som en box med kommandolinie. Både DOS og Windows havde jo begge lignende. I Linux bruges det medst for at hurtigt installere programmer.
Terminalvindu i Windows XPHer er et terminalvindu jeg lavet nettop nu, for dig:
Terminalvindu med kommandolinie.Når du fyrer op et terminalvindu havner du i /home på din disk. Det er dit eget hjemmeområde. Kommandoprompten (i grønt her) viser dit brugernavn på maskinen, plus navnet du har givet maskinen. Som du kan se under pkt. 6 (og7) i history så har jeg installeret et antivirus program der hedder Clamtk, der er en grafisk overbygning til ClamAV (der bruges fra kommandolinien).
ClamtkDe fleste online guider, og hjælpende linux-brugere, foretrækker at vise dig ting med kommandoer, simpelthen fordi det er nemmest at vise exempler på den måde. Det tager for stor plads og for lang tid at vise dig det samme med grafiske eksempler.
Men man behøver ikke ofte at bruge et terminalvindu for at installere programmer. Den bedste måden er at bruge Synaptic Manager, der er en grafisk overbygning til det hele. Den er bedst fordi den er bedre støttet, og du kan nemt holde oversigt, opdatere, og avinstallere programmer der osse.
SynapticMen selv om du kan bruge Synaptic til de fleste programinstalleringer så er det nogle gange du ikke kommer udenom at bruge kommandolinien. Clamtk, som jeg installerede her, er et eksempel på dette. Den fantes ikke i Synaptic da jeg søgte efter den der.
PS: Som du kan se af mit terminalvindu bruger jeg et tema i min Linux der ser ud som Windows XP! Slikt kan du hurtigt og nemt forandre selv. 🙂
Bjørn Sandåker 2015-04-21 20:55:06 Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'må vist i gang med LINUX' er lukket for nye svar.