M97 – igen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M97 – igen

• Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af Mogens Zachariasen. This post has been viewed 107 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Mogens Zachariasen
    Deltager
      • Super Giant
      Hej,

Har bakset lidt med den her, for at få et nogelunde resultat ud af optagelserne.

En tidligere version – (anden tråd), var kornet efter median stack. Brugte median stack for at fjerne hox pixels men der var åbenbart ikke var information nok til denne proces

Denne version er stacket ”rigtigt” og alle hot pixels er nænsomt fjernet med hox pixels remove funktionen i Astroart. Den har også fået 60 minutter mere eksponering end forrige version.

Farven på tågen kan altid diskuteres, og googler man M97 er der forskellige bud. Dog er de rigtigt dygtige drenge – (har tjekket Gendler, Schedler, Crawford), enige om at tågen skal være blålig med rødt yderområdet.

Jeg har desværre ikke nok blå information endnu til at få samme blå farve. Kan godt tvinge den frem, men det bliver ikke pænt, og jeg foretrækker at holde mig i nærheden af de farver kamera og software kommer med.

Fortsætter nok med at hente fotoner når det bliver muligt igen, men her er et foreløbigt resultat.

Tid: 186 minutter fordelt på 19 eksponeringer
      Kamera: Starlight Xpress SXV-M7C

Software: Atroart 4.0
      Kikkert: NexStar 8 GPS (8” f:10 SCT)

Mvh

Mogens

Mvh
      Mogens

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Lidt over 3 timer – hvornår er de taget?

Ganske vist har du optaget ved f/10, men er sikker på der burde være mere med….

Ellers rigtigt flot, især hvis det er optaget her i de lysenætter.

Mogens Zachariasen
        Deltager
          • Super Giant

Hej Michael,

Har optaget d. 21.4 og 11.5.2009.

Har sendt dig en mail med link til fit rå-fil.

Mvh

Mogens

Mogens Zachariasen2009-06-07 21:02:33

Mvh
          Mogens

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Takker, kikker straks på den.

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

For i øvrigt, fin guide ved den brændvidde.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Tjae, jeg kan ski heller ikke hive mere ud af den..

Men jeg må stadig forundres, da den 21 april kom månen først op kl lidt over 4 og solen var mere end 34 grader under.

Den 11 maj havde du mere eller mindre fuldmåne, men solen var stadig ca 30 grader under.

Hvis du optog dem før kl 23 den 11/5 så var månen ikke oppe endnu.. Det skulle have givet mere.

Her er 100min LRGB optaget fra Kroppedal, hver frame er 10min og Lum fik 4 frames RGB blev bare til 2 frames af hver, men optaget med månen højt på himlen og belyst 60%:

Der er måske det samme på, og derfor mener jeg at du nok skulle have haft lidt mere … Især burde der være mere farve i den.. Da det jo netop er det som månen tit udvisker, og din QE er ca det samme som min – Men dine pixels er større, og det skulle jo også opveje noget af din fokallænge.. Da din opløsning er ca 0,89″ og min er 1,19″.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Oki jeg må give dig ret i at prøver man at drive mere ud af den, bliver den ikke god:

Som sagt ikke særligt gode farver.

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Hvad med en slags mellemting mellem de to udgaver?

Mogens Zachariasen
                    Deltager
                      • Super Giant

Michael og Jesper,

Tak for input. (Din LRGB optagelse har den blå farve jeg nævnte Michael).

Har prøvet at sammenligne med en anden serie optagelser af et andet objekt, og regner med at jeg skal op på 400+ minutter for at få samme gode mætning i tågen og en ”glat” baggrund.

TommyF,

Ja det kørte rimlig godt. Og så er det svært at stoppe for at pakke ned, selv om det er sent.

Mvh

Mogens

Mvh
                      Mogens

Anonym
                        • Super Nova

Hej med jer.

Jeg ved ikke om det er pga. at jeg bor et rimeligt mørkt sted. Men det med de rigtige farver kan altid diskuteres. Her er ihvertfald min ugle taget i vinters til sammenligning. Der var ikke de store problemer med den, men et lysstærk scope og en rigtig sort nat, regner jeg med gjorde udslaget af blot ca. 8 frames under en time sammenlagt.

Mvh. Johannes

Mogens Zachariasen
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Johannes,

Teleskopets hastighed har helt sikkert betydet noget.

Prøvede at splitte dit billede op i RGB. Ser også ud til at dit kamera har bedre følsomhed i blå end mit – hvor jeg ikke har fået så meget på endnu.

Din baggrund er meget ens/glat men ellers svarer det til Michael Staunings version – http://messier.flight.dk/Nebule/m97-X-LRGB.jpg – bortset fra at der mangler en galakse ved en af stjernerne på dit billede.

Mvh

Mogens

Mogens Zachariasen2009-06-08 15:25:25

Mvh
                          Mogens

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'M97 – igen' er lukket for nye svar.