M95, M96 fra Maglesø

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M95, M96 fra Maglesø

• Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af tomvictor. This post has been viewed 550 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Tak for forslag. Jeg prøvede lige en anden konvertering fra TIF 32 til
      16 bit. Normalt bruger jeg gamma and exposure uden at ændre på nogle
      settings. Hvis jeg vælger equilize histogram, ser det ud til at
      farverne bliver mere neutrale.

Nedenstående er et eksempel herpå – bare en quick and dirty uden det store:

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Se det hjalp jo noget.

tomvictor
        Deltager
          • Giant

Heine, Jeg syntes du har fått fram mye fine detaljer i galaksene. Du kan jo justere fargene i DDS også. I et slikt bilde, men små galakser, bør jo alle fargene være jevnt ut fordelt i histogrammet, passe på at ingen av kanalene skiller seg ut i høyde og bredde på histogrammet. Problemet med å justere for mye kan være at du mister fargen helt eller får ensfargede stjerner. Ta et prøve crop kun av bakrunden et sted uten stjerner og sjekk for avvik på histogrammet. Sjekk så hva som må til av justering for å få bakgrunden bra, huske denne justeringen å påfør den på hele bildet.

Bakgrunden er alltid lik dvs. den er lik på et histogram, det skal ikke være store avvik i noen av RBG kanalene. Dersom dette rettes opp vil de andre farger også rettes opp til en hvis grad.

Fornax Ligthtrack II
          Tokina AT-X 300mm f 2.8
          Canon 600D Baader

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'M95, M96 fra Maglesø' er lukket for nye svar.