› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › M91, — observationer?
- Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 10 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 113 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. maj 2016 kl. 08:17 #146769
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg var ude tidligt i morges (01-02 lokaltid) for at observere M88 og M91, — visuelt med min 80mm Vixen refraktor. Virgo var et stykke forbi meriadianen, men stadig godt nok placeret for observation.
M88 var let at se, tydelig allerede med mit K40mm okular (27x ved 1.5* FOV ).
M91 derimod volder mig problemer… Forholdene var fine (NELM 5.6, transparens tæt på 6/7, seeing 8/10), — så godt som det nu bliver her ved Allerød i foråret. Mit nattesyn var fuldt adapteret.
M91 kunne ikke spottes ved 27x. Jeg studerede længe feltet med 25mm ortho (44x ved 0.9*FOV); Når jeg forskød feltet lidt frem/tilbage kunne jeg (måske?) ane en ganske ganske svag tåge på den forventede position, — tilstrækkelig diffus til, at jeg ikke er 100% sikker på observationen.
Så: er der nogen her på forum, der har observeret M91 med mindre amatørinstrumenter, — gerne visuelt, men også gerne “wide field” foto af området ?
Alle erfaringer modtages med virtuel kyshånd
Allan
PS: Jeg kan se af litteraturen, at M91 (i hvert fald af nogle) regnes for det vanskeligste af alle M-objekterne, — men hvis Messier har set den fra Paris (hvilket dog også betvivles af nogle), så burde jeg vel kunne se den fra Allerød, under gode obs.forhold…?
6. maj 2016 kl. 09:23 #146775
astrojensenDeltager- Neutron star
Husk at Paris var noget mørkere dengang, end Allerød er nu, selvom de fyrede med brænde og tørv… Jeg mener at huske, at have set M91 med min 63mm Zeiss, men det er mange år siden, så jeg kan ikke huske det i detaljer, men jeg mener at kunne huske, at den havde meget lav overfladeklarhed og nærmest ingen kerne.
Thomas, Bornholm
6. maj 2016 kl. 14:56 #146789
Tak for din beskrivelse, Thomas.
Den svarer egl. fint til, hvad jeg tror jeg (måske) så…
Og imponerende at du har spottet den med din Telemator!
Jeg vil nok lægge vejen forbi M90 igen; — måske kan jeg overbevise
mig selv om at jeg kan se den med min 80mm, hvis betingelserne er
helt oppe at ringe…
Allan
Allan_Dystrup 2016-05-06 14:59:35 6. maj 2016 kl. 22:24 #146798
tom.aDeltager- Super Giant
Jeg så M91 tilbage i 1992, også i en 80 mm Vixen. Her er mine noter fra dengang, da jeg stadig boede i Nøreng (Salling i det mørke Jylland). Forstørrelsen jeg brugte var 96x.
M91 er rimelig svag. Den har et rimeligt svagt stjernelignende centrum, som er omgivet af en endnu svagere tåge. Formen er rund. Diameteren er ca. 3 bueminutter. Der er måske en meget svag “bjælke” i Ø-V retning.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/6. maj 2016 kl. 23:52 #146799
lindhardDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote: Husk at Paris var noget mørkere dengang, end Allerød er nu, selvom de fyrede med brænde og tørv…
Thomas, Bornholm
Og så er det ikke sikkert, at det er den rigtige galakse, vi kigger på. M 91 var “missing” i mange år, og det er først i nyere tid, at man har udpeget NGC 4548 som en sandsynlig kandidat.
Nogen har anført, at M 91 blot er en fejlregistrering af M 58.
mvh
Lars7. maj 2016 kl. 16:36 #146816
Wow, fin iagttagelse Tom, med din 80mm kikkert (hvilken model af Vixen, i øvrigt?).
Jeg vil prøve igen i nat, hvis betingelserne er rimelige. Der har været lidt svingende transparens de forgangne nætter, pga. tynde, høje bølger af cirrus skyer…
@Lars, — Ja, der har været nogen forvirring om Messiers logning af M91.
Her en rimeligt plausibel forklaring (synes jeg), citeret af Ronald Stoyan :
“It was W.C. Williams who finally resolved this mystery in 1969, when he reconstructed Messier’s mistake in detail: instead of coming to M 91 from M 89, as he thought he would, he headed out from M 58. Hence, we now know that M 91 is, in fact, identical to NGC 4548.(/I]
Allan
8. maj 2016 kl. 09:03 #146851
Så lykkedes det at se M91 med min 80mm refraktor.
Den var klart den vanskeligste af galakserne i Virgo Hoben.
Uddrag af min Obs. Log.
Obs-2: It’s the day after yesterday (true!), again past midnight, and now 01:30 local time. I’m going to give M91 another try this early May morning, where the observation conditions are as fine as last morning (Bortle: 5-4).
As usual when diving into the Virgo Cluster, I start off from Rho Vir, first north to M60/M59, then east along ”The Wall” to M58. From here, NW to M89 at the base of ”The Hook”, and then the long jump 1.5° further NW (equivalent to one K40mm wide field FOV) to M88. Easy peasy.
With M88 at the center of the 1.5° FOV of my of my K40mm eyepiece (27x) , I now direct my attention ½° to the NE from M88, where I identify an arrow asterism of 10m stars. The tip of the arrow points towards SE, and just off the tip (a good 5’ east) is the location of M91. I now center this location in the field, and click up the magnification to 44x (0.9° FOV, using CZJ 25mm ortho). There’s no nebulosity to be seen, and nothing seems to emerge even with indirect vision. I relax, close my eyes and let my night vision fully adapt. Then I open my eyes, l direct my attention at the location of M90 with averted vision, and then slowly pan the field a little back and forth in the FOV (and thus at my retina). After prolonged oberservation I think I detect a very faint haze at the location of M91…, it’s at the border of visibility, and I suspect that I may have seen M90 (but can’t say with absolute certainty)..
Obs-3: It has been a couple of days, and the observation conditions have improved marginally, from fine to excellent; My previous two tries at seeing M91 were slightly hampered by a hint of high cirrus reducing the transparency, but this midnight the sky is clear as can be, and the seeing is steady. I decide to give M91 another try.
Starting with 27x magnification (ATC K-40 @ 1.5° FOV), I center the location of M91 in the wide field eyepiece, but fail to see any nebulosity. I now click up to 44x (CZJ O-25 @ 0.9°), and after prolonged dark adaptation (using an eye patch) plus some hyperventilation, I finally can hold glimpses of M91 persistently with indirect vision. It is seen as a very faint roundish spot, a veil of thin nebulosity, that disapears as soon as I move it outside the most sensitive part of my averted eyesight. Clicking up the magnification to 68x (CZJ O-16 @ 0.6°) darkens the sky a bit and makes it a little easier to hold the diffuse sight of M91, still only with averted vision.
Well, M91 is after all the faintest of all the Messier objects, and by many considered the hardest to observe. I for one can attest to that, and though others have reported identifying it in a 63mm and even seeing hints of a bar in a brighter core with just 80mm aperture under a dark sky and very good observing conditions, I guess I should be satisfied just identifying this distant, pale anaemic ghost with my FL-80S in my Orange/Suburban (Bortle 5-4) backyard.
Allan_Dystrup 2016-05-08 10:41:37 8. maj 2016 kl. 10:05 #146856
Ja, jeg ville have været ud og kigge efter den i nat, men just da jeg kom ud, kom der skyer drivende og snart var hele himlen dækket. Æv! Så jeg gik i seng. Blev vågnet ved ettiden af en redningshelikopter, der søgte efter en savnet fisker (der desværre er meldt omkommet), og da var det helt stjerneklart igen, så jeg føler mig en anelse snydt. Det var nok den sidste nat, på denne side af sommeren, at jeg havde mulighed for lidt højkvalitets deep-sky. Nu står den på sol- måne og lidt planetobservation indtil sidst i Juli eller først i August.
Men super flot, at du kan se M91 inde fra bymæssig bebyggelse. Hatten af for det.
Thomas, Bornholm
8. maj 2016 kl. 12:03 #146860
tom.aDeltager- Super Giant
Allan_Dystrup wrote: Wow, fin iagttagelse Tom, med din 80mm kikkert (hvilken model af Vixen, i øvrigt?).
Det var en Vixen Polaris-80L (80 mm f:1200) jeg brugte. Har iøvrigt stadig teleskopet, pragtfuld optik
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/8. maj 2016 kl. 12:58 #146866
Ja, de er ikke så ringe.
Thomas, Bornholm
8. maj 2016 kl. 13:02 #146867
Åh ja, en 80L/1200…,
den lever op til sit go’e rygte
Allan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M91, — observationer?' er lukket for nye svar.