M83 fra Danmark

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI M83 fra Danmark

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af paul. This post has been viewed 33 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Jeg er lige kommet ind fra en aften med min 6″ Schmidt-Newton. Udover PanSTARRS hvor jeg kunne se to haler, var aftenens bedste objekter M68 og M83. Ikke fordi de er flotte og prangende, men fordi de er nogle af de få Messier-objekter jeg manglede at få set.

At se dem fra Danmark er ikke nemt. M68 er en kuglehob som kulminere i 8 graders højde, her fra Møn, mens M83 (en galakse) kulminere i kun 5 graders højde!! Og med en magnitude på 7,8 er det meget lidt lys fra M83 som slipper igennem atmosfæren og disen i 5 graders højde. Men det lykkes mig altså at finde begge objekter i aften.

M68 lignede en typisk svag kugleformet stjernehob, rund, diffus og ingen stjerner. Mens M83 nemmest kunne ses når jeg flyttede med synsfelt. Så kunne jeg skimte en ekstrem svag, rund og diffus plet, som på sydsiden var flankeret af tre meget svage stjerner. Ellers ingen detaljer.

Der kommer et par tegninger ud på min blog, når jeg en gang når så langt Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

M83 fra Danmark er voldsomt imponerende! M68 har jeg selv set, med min 63mm, men M83 er det aldrig lykkes mig at se. Den aften jeg prøvede, var luften helt usædvanlig klar, helt ned til horisonten. Alligevel kunne jeg intet se. Jeg ved med sikkerhed, at mit stjernehop var 100% nøjagtigt. Jeg har ikke siden haft så gode forhold, så jeg har ikke forsøgt mere end den ene gang.

Thomas, BornholmAstrojensen2013-05-04 09:04:57

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

M83 er meget svag i min 6″ Schmidt-Newton og i nat ville den have været umulig i en 63 mm. Luften var ikke usædvanlig klar i nat, men dog bedre end gennemsnittet, er min vurdering her nogle timer senere.

Jeg vil tro at der skal en 80 eller 100 mm linse til, for at fange M83 på en usædvanlig klar aften. Men det er da et objekt som er værd at jagte med en 63mm Telementor Smile

Jeg forsøgte også sidste år at finde M83, men var for sent ude, så galaksen, stod alt for lavt. Så selvom at jeg også var sikker i min stjernehop, var der intet at se.

Tom A2013-05-04 13:28:54

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

Så fik jeg langt om længe lagt et indlæg ud på min blog fra min M83-observation.
            Der er også et på tegninger af PanSTARRS og M83.

I finder indlægget her: På kanten af de lyse nætter og Østersøens bølger

helgeras
            Deltager
              • Giant

Hej Tom,

alle tiders indlæg! Nu har jeg bookmarket din side, jeg skal lige have kigget på resten på et eller andet tidspunkt

Mvh, Helge

paul
                • Nova

Hej Tom!

Det er en sand fornøjelse at læse dine beretninger hvor du går lidt i Messier´s fodspor, man kan næsten fornemme historiens vingesus, hvordan man dengang navigerede sig frem til objekterne vha. stjernerne og så lave en tegning af det man så.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'M83 fra Danmark' er lukket for nye svar.