M82 – take one

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M82 – take one

• Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 117 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

flemov
    Deltager
      • Giant

Ja – sæsonen lakker mod enden, jeg håber dog at vi lige kan få lidt mere farve i kassen. Den sidste måneds tid har vi samlet lys fra M82 og omegn. Det er foreløbig blevet til 325 min luminans og knapt 2 timers

farve.

Det er lovligt lidt lys til så spændende et område, så jeg har presset materialet noget. Det foreløbige resultat ser sådan ud:

M82 – Take one.

Jeg har også snydt lidt – idet vores forrige optagelse af M82 var så vellykket (Men med et betydeligt mindre felt), at jeg har brugt dele af den til at fremhæve detaljer i selve galaksen – men det er stadig billeder af egen produktion.

Der er lidt grus i baggrunden, men det regner jeg med at få fjernet med lidt mere farve, ligesom jeg heller ikke har fået fjernet alle hotte pixels. Der er også lidt farvegradienter hen over feltet, jeg troede

egentlig at det skyldtes dårlige flats – eller falsk lys.

Men Torben er inde på at det måske er spredningslys fra de kraftige stjerner i feltet.

Bortset fra det, så kan jeg godt lide den slags felter, hvor man har et prominent objekt som man rigtig kan kæle for, og så en masse mindre

objekter ud over feltet. I dette felt er der en del mindre galakser,

samt et par fjerne galaksehobe som sikker er mindst et par millliarder lysår borte.

Flemming R. Ovesen.
      TOC observatory
      https://tocobs.org

erikgu
      Deltager
        • Nova

Nydelig👏

Erik g

Erik G

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Virkelig flot resultat, godt arbejde.

Hvordan kan det være at spiksene er uhomogene i udstrækning, nærmest ellipsoider?

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Der er vist noget om at TOC Observatory bruger en lidt speciel spider…?

munkholm
            Deltager
              • Neutron star

Halløjsa, det er dog et fantastisk flot billede fuld af detaljer man kan gå på opdagelse i, jeg klapper begejstret og letter lige på hatten

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

flemov
              Deltager
                • Giant

Hej gutter

Tak for de positive kommentarer 🙂

Ja – de specielle spikes er en utilsigtet bivirkning

af den specielle spider vi har, men så kan man da altid se hvor billederne

kommer fra – en slags varemærke 🙂

Jeg har dog en fornemmelse af at de kommer til at være mere normale

med tiden

Som Torben har nævnt, fik vi samlet en del mere farve i nat.

Jeg er dog ikke færdig med at behandlingen, jeg vil gerne vride mest muligt ud af materialet og så er det egentlig ikke så væsentligt at

der er lidt grus i baggrunden eller andre småfejl, men det er jo en smagssag.

Det tager dog tid og – som inderne siger – You can not hurry a curry !

Mvh.

Flemming

Flemming R. Ovesen.
                TOC observatory

flemov
                Deltager
                  • Giant

De seneste farveoptagelser af M82-feltet viste sig at være noget skod –

for at sige det som det er.

Der er falsk lys – eller hvad det nu er – der giver ujævne farver hen

over feltet, så det bliver ikke bedre end nedenfor vist.

Jeg har dog prøvet at få lidt mere med af de streamere der udgår fra M82.

Som sagt synes jeg det er spændende, når man har fået noget i kassen,

at grave helt ned i de laveste niveauer af feltet for at se, om der

skulle gemme sig noget spændende i dybet (Så må man finde sig i at der

kommer lidt støj med).

Udover de sædvanlige galaksehobe i godt 2 milliarder lysårs afstand,

samt talløse mindre galakser, knapt så langt væk, dukkede der

minsandten også 4 quasarer op. De ligger alle lige omkring mag 20 og jeg har

markeret dem med røde streger. Den der er markeret med lidt tykkere

streger er næsten ikke at se, selvom den burde være mindst lige så klar

som de andre. Men quasarer har det jo med at variere ganske meget i

lysstyrke, så det er nok forklaringen.

De 3 kraftigste ligger med en rødforskydning (Z) på godt 2 i en afstand

af ca. 10 milliarder lysår – hvis man ellers kan regne med at rødforskydningen

skyldes Universets udvidelse.

Den næsten usynlige er pudsigt nok den nærmeste, med Z=0.85.

Hele feltet her.

Flemming

Flemming R. Ovesen.
                  TOC observatory

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Jeg vil lige supplere.

Når man betragter hele feltet, så kan man ude i højre side for neden se

et lysere lodret “gardin”.

Vi troede først, at der var tale om et problem med flatningen, men det

viser sig, at gardinet findes i virkeligheden.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Meget spændende projekt, I kommer virkelig dybt

/Rudi B. Rasmussen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'M82 – take one' er lukket for nye svar.