M82

• Dette emne har 23 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af k_holst. This post has been viewed 365 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

k_holst
    Deltager
      • Nova

Så fik jeg behandlet mig frem til noget jeg vil være bekend at vise frem.

M82 taget med WO Megrez 110 og DSI III Pro.

Ialt 8 timer og 10 min. eksponering, fordelt på 12*20 min H-Alpha, 20*5 min L 10*5 min R,G og B. H-Alpha er her brugt som luminans.

Jeg er stadig ikke helt tilfreds, vil gerne prøve endnu en version hvor jeg blander H-Alpha ind i den røde kanal.

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

Hej Kim.

Det er ellers et fint billede du har lavet.

Du har nogle fine farver, jeg tror også din focus er god. Grunden til jeg skriver det er at:

Det ser ud til at din allignment af farverne er lidt off eller er din ene farve kanal moget ude af focus.

Jeg glæder mig til at se din h-alpha udgave.

k_holst
        Deltager
          • Nova

Hej Morten.

Tak for roserne!

Megrez har lidt farvefejl der gør at den blå kanal flyder lidt ud. Det er sikkert det du kan se.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Den er allerede nice Kim, dælmen også en pæn sjat tid, hvor har du dog fundet den(de huller i skyerne 🙂

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Hej Kim

Meget flot M82.-Jeg tror nu snarere det er et stacke-problem-hvilken software har du brugt til det?

rigo
              Deltager
                • Super Nova

nice Kim !

k_holst
                Deltager
                  • Nova

Billedet er taget d. 11. og 12. feb.

Jeg kunne til at starte med ikke få noget fornuftigt ud af det. Men eftyer MS reppeterede noget billedbehandling og lærte mig noget nyt, har det pyntet en del (tak for det MSSmile)

Biledet er stacket i Maxim, der også er brugt til kallibrering med Darks, Flats og bias. Der er kørt et kernel filter for at fjerne hotpixels og DDP.

Den sidste finjustering er foretaget i PhotoShop.

k_holst
                  Deltager
                    • Nova

Så fik jeg lavet en version med H-Alpha blandet ind i den røde kanal.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Så er den da vist ved at være færdig Kim, der er ski meget Ha med i M82 der.

k_holst
                      Deltager
                        • Nova

Jeg er ikke helt færdig med den! Jeg arbejder på at få lidt flere detaljer frem i kernen, uden at miste H-Alpha områderne – Svært!

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Det er det, for den er næsten færdig, fine stjerner også, men ja, lidt mere detaljer, her på min gamle unguidet fra NKT området med en 6″newt er det næsten det samme detalje, men næsten intet rødt.

Cg-5. 6″ Newton + Atik16HR L=15x70sec, RHa=13x70sec, G=10x70sec, B=10x70sec

jacobb
                            • Nova

Hejsa Kim

Jeg tror der er meget mere at hente ud af dine eksponeringer, kan du zippe dem og give os et link til dem?

Så kan vi andre prøve, det giver også grundlag for en snak om billedbehandling

Mvh

Jacob

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Hej Jacob.

Det kunne være MEGET interressant at se hvad du og andre kan få ud af dem.

Jeg har lagt de medianstackede farvekanaler op og de kallibrerede “sub-fits”

(Først klar ved 7-tiden. Mangler stadig at overføre 150 mb.)

k_holst2009-03-04 06:27:23

Anonym
                                • Super Nova

Hej Kim.

Det billede kan du bestemt godt være bekendt at vise frem. Jeg kan se du bruger DSI-3.

Er du tilfreds med kameraet? Har du en fornemmelse af, hvorledes det ter sig sammenlignet med Qcam2-pro, som jo koster det dobbelte, men som har den samme chip? Jeg er selv ude efter et SH-kamera og kan DSI3 gøre det, er mange penge jo sparet

Mvh.

k_holst
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Johannes.

DSi III mangler køling!

Om man så vil betale det ekstra for Qcam, er nok et spørgsmål om temperament.

Med DSI er det meget vigtigt med nogen gode darkframes, som dog kan genbruges fordi der er temp.sensor på chippen. Men der skal jo samles et bibliotek med darkframes ved forskellige temperaturer.

Det største problem er ampglow.

Hvis det /(&¤%%# vejr vil, skal jeg til at lave nogen forsøg med Nebulosity, der laver ampoff under eksponering.

Her: http://cid-23ce68738427b94b.skydrive.live.com/browse.aspx/Offentlig/Til%20MS ligger bl.a. nogen darkframes du kan kigge lidt på.

I aften kan jeg lige prøve at lave nogen darkframes fra Nebulosity.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'M82' er lukket for nye svar.