M82

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af steffan. This post has been viewed 477 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Jeg har forsøgt mig med at tage OIII med mit Starshoot II. Det kom der dette billede ud af.

RGB data består af 12 x 120 sek subs, OIII består af 8 x 120 sek subs. Alle stacket med sum. Først stack af RGB og OIII hver for sig med sum, dernæst stack af RGB og OIII master. Der er udført Kernel Hot Pixel og DDP på billedet.

Til sammenligning viser jeg her OIII data og RGB data, kun behandlet med DDP og Kernel Hot Pixel.

RGB

OIII

johnni.gade
        • Giant

Flot billede. Hvor på himlen ligger M82?

mhansen
        Deltager
          • Nova

Vil du have koordinaterne i Ra og Dec?? Wink

RA: 09 25 36

Dec: +69 36 46

Ellers, så ligger den sådan lidt skråt oppe for enden af Karlsvognen. Hvis du går ca. et endestykke (Merak og Dubhe) op og et endestykke væk fra karlsvognen, så er både M82 og M81 deromkring.

morten.brix
          Deltager
            • Super Giant

Hej Michael

Det er nogel fine billeder. Det er lidt sjovt at du tager den i OIII og ikke Ha???

Er det et mono el. color Orion DSI II du har???

Hvis det er mono. Hvad er dine erfarringer???

Morten Brix2008-10-16 21:46:35

mhansen
            Deltager
              • Nova

Jamen det er et Color cam jeg har. Og derfor undrer det mig lidt at galaksen er blevet fortolket med rød farve, istedet for den grønne.

Det er et 1000 Oaks OIII filter jeg har brugt.

Mine erfaringer er yderst sparsomme, da det er det første filter billede jeg har forsøgt mig med, med mit Starshoot color cam.

MHansen2008-10-17 01:32:01

steffan
                • Giant

Hej Michael,

Giver stacking via Sum et højere signal? Jeg har brugt stacking via median, alene pba. hvad jeg har læst rundt omkring ganske overfladisk.

Er der forskellige situationer hvor de forskellige typer er bedst?

Flot billede, jeg har selv forsøgt mig med M82 sammen med M81, og der kom ikke nær så meget ud af det.

Mvh Steffan
              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'M82' er lukket for nye svar.