M74 og M42

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M74 og M42

• Dette emne har 23 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 601 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

M42 er nok et af de aller sværeste objekter man kan give sig i kast med, netop fordi dynamikken er så stor.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Det har du ret i Michael – man vil jo helst have det hele med – et opløst Trapetz og de aller svageste dele af tågen i periferien.

Men faktisk gør noget tilsvarende sig gældende for galakser – de er også ret dynamiske.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Nåe de er nu nemme nok.. De holder sig jo inden for et noget smallere mag… I M42 har du jo fra visualt til Mag20…

mhansen
          Deltager
            • Nova

Hej Michael. Jeg har taget den via The Sky Mosaic og med CCD-AP. Jeg har senere stacket, behandlet og sat dem sammen i Maxim DL.

Det er taget som en række 1 eller 2 minutters eksponeringer, men da det blæste en smule og min PEC ikke er helt optimalt, var det kun mellem 4 og 6 ud af 10 frames, der kunne benyttes. Selve mosaicen er dannet med MaxIms funktion. Jeg tror desuden ikke at jeg har fået indstille kamera vinklen helt optimalt.

Jeg har lige været inde og sætte billede ind i Starry Night.. Der mangler nogle mellemrum og derfor ser tågen lidt mystisk ud. Men jeg regner med at tage en serie nye billeder, som jeg så kan fylde hullerne ud med.

MHansen2008-11-22 01:17:56

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Oki så skal du lige huske et par ting:

Dine frames skal overlappe hinanden med en 5-10%.

I MaxlIm starter du med at stætte baggrunden ens: – View Equalize screenstrech.

Så bruger du MaxIm’s mosaic sættesammen mulighed og beder den om at udligne resten.

Så skulle der ikke være så stor forskel mellem hver frame.

Men er der huller så kan det også snyde, det burde der jo bare ikke være hvis det er taget med CCD-ap og TheSky. Men mindre dit FOV ikke passer i The Sky?

mhansen
              Deltager
                • Nova

Det har jeg prøvet. Men den kan vist ikke rigtig finde ud af det alligevel. Baggrundene kommer nemlig ikke til at ligne hinanden, selvom jeg bruger equalize. Men ellers, så tror jeg at jeg har fundet ud af, at min Mosaic ikke fungerede fordi jeg har placeret kamera vinklen forkert. Mit FOV skulle passe.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Så er der noget galt, for hvis CCDap er sat til at lave en mosaik burde du have noget overlap mellem hver også kan MaxIm også udligne hvert billede. Det kan den ikke uden!

Har du sat CCDap til at tjekke efter hvorgodt den ramte? For hvis din gotos ikke er perfekte så kan det jo knibe noget for den, og hvis den så ikke kan lave en platesolve på billedet tjae så misser man noget. Må jeg se logfilen fra CCDap?

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Jeps. Jeg sender lige en mail.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Modtaget, og skriver lige så snart jeg har fået kikket på den.

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'M74 og M42' er lukket for nye svar.