M67 med det blottet øje

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI M67 med det blottet øje

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af tom. This post has been viewed 40 timesa. This post has been viewed 40 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Hej

Det var super klart i går aftes, så jeg var ude med teleskopet og mine øjne Wink

Mellem kiggene i teleskopet fik jeg også tid til at kigge på himlen uden optisk hjælp og for første gang spottede jeg M67 uden brug af teleskop eller prismekikkert.

Jeg så hoben som en tåget plet, der kunne fastholdes ved indirekte syn i nogle sekunder af gang, så det var ikke kun glimt jeg så.

Er der andre der har set M67 med det blottet øje fra Danmark?

Så også M35 uden kikkert, den var nem Smile

mvh Tom

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Så har det sandelig været klarere end her! De sidste dage har været plaget af dis, selvom det har været skyfrit. Kun i zenith har forholdende været tålelige, med en NELM på omkring 6. Ydermere har seeingen været meget dårlig. Typisk forår på Bornholm…

Jeg tror ikke, jeg har set M67 med det blotte øje, men M35 har jeg set mange gange. Har du set NGC 2244, den åbne hob i midten af Rosettetågen? Den kan ses som et lille, aflangt lysende rektangel, når luften er meget klar. Jeg tror, Rosettetågen vil kunne ses med et UHC-filter, holdt op foran øjet, men jeg har ikke prøvet.

Hvor herligt at møde en ligesindet, der giver sig tid til at observere med det blotte øje.

Thomas, Bornholm

habo
        Deltager
          • Super Giant

Nu skal i da bare prale, jeg kan hverken se M67 eller M35 (skyer, skyer og skyer) men her til morgen kan jeg se, at der nede over det nordlige Holland er et klart område der er ved at bevæge sig nordpå, så kan vi måske endelig få skubbet skyerne lidt længere øst på!!

Jeg skulle måske lige nævne at jeg har fået et nyt telescope!!
          Hilsen
          Hans

Mogens.Bildsøe
          Deltager
            • Nova

Astrojensen wrote: Har du set NGC 2244, den åbne hob i midten af Rosettetågen?

Hvad er liige forskellen på NGC 2239 og NGC 2244??? Refererer førstnævnte til selve tågen mens sidstnævnte omfatter den centrale åbne hob???

Hvs ja- så skal jeg vist ha’ rettet lidt i teksten på min aktuelle tråd “Udsnit af NGC 2239” Clown

Hilsen Mogens B.

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

NGC 2237, 2238, 2239 og 2246 er alle dele af Rosettetågen. NGC 2244 er selve den åbne hob.

Thomas, Bornholm

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Jamen tak for det Thomas, det er hermed rettet de relevante steder!

Hilsen Mogens B.

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Astrojensen wrote: Så har det sandelig været klarere end her! De sidste dage har været plaget af dis, selvom det har været skyfrit. Kun i zenith har forholdende været tålelige, med en NELM på omkring 6. Ydermere har seeingen været meget dårlig. Typisk forår på Bornholm…

Jeg tror ikke, jeg har set M67 med det blotte øje, men M35 har jeg set mange gange. Har du set NGC 2244, den åbne hob i midten af Rosettetågen? Den kan ses som et lille, aflangt lysende rektangel, når luften er meget klar. Jeg tror, Rosettetågen vil kunne ses med et UHC-filter, holdt op foran øjet, men jeg har ikke prøvet.

Hvor herligt at møde en ligesindet, der giver sig tid til at observere med det blotte øje.

Jeg har ikke set NGC 2244 med det blotte øje, men har nu heller ikke kigget efter den, så det er nok årsagen LOL Sidste jeg så hoben var midt i 90’erne, da jeg var ved at fotografere Rosettetågen med Urania-teleskopet.

Hmmm… bliver lige inspireret til at prøve at kigge efter Rosettetågen, har godt nok ikke et UHC-filter, men kun et Deep Sky filter, så det vil jeg starte med at prøve.

Ja, du er ikke den eneste som observere med det blotte øje Smile Og det er jo sjovt og udfordrende at se stjernerne og de fjerne galakser med sine egne øjne!

Og man ser meget mere end rygterne her inde på Astro-Forum siger! Smile Det sidste objekt jeg så på i aftes var M51, her kunne jeg i en 6″ Schmidt-Newton fornemme at den ikke var jævn, men at der var klumper i den. Altså kunne jeg begynde at skimte armene i M51! Og det er jo sådanne oplevelser der gør det sjovt.

mvh Tom

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Hans.

Hvad har du nu gaflet dig??

mvh
                    Jens

habo
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Jens

Det blev til en GSO RC 6″, købt på det tyske forum, den vejer kun 11kg og er lettere at slæbe ud og ind. Glæder mig lige nu til first light.
                      Hilsen
                      Hans

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Og man ser meget mere end rygterne her inde på Astro-Forum siger! Det sidste objekt jeg så på i aftes var M51, her kunne jeg i en 6″ Schmidt-Newton fornemme at den ikke var jævn, men at der var klumper i den. Altså kunne jeg begynde at skimte armene i M51! Og det er jo sådanne oplevelser der gør det sjovt.

Her er en tegning af M51, lavet efter observationer d. 12/3, kl 2230, til d. 13/3, kl 0030, med min 150mm f/8 Sky-Watcher akromat, med Baader Maxbright binoviewer, forstørrelser 30x, 60x, 80x og 120x.

Spiralarmene er tydeligere på tegningen, end de sås i virkeligheden og kontrasten selvfølgelig noget overdrevet, men det var de detaljer, jeg kunne se. Der er brugt både direkte og indirekte syn. Galaksen gav det bedste helhedsindtryk med 60x. Jeg har fået gjort de mørkere områder i galaksen lidt for mørke, men det er meget svært at tegne, så det bliver rigtig godt, for det hele ser helt anderledes ud, når man får det skannet ind.

Thomas, Bornholm

tom.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Fin tegning! Den giver en ide om hvad der kan ses.

Jeg så ikke armene så tydeligt, men det udstyr du har brugt, giver også en bedre kontrast end mit – som er et spejlteleskop med 35% obstruktion og kun et øje.

Jeg må se at få lavet en tegning en af de nærmeste dage, selvom at de ikke vil være direkte sammenlignlige.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'M67 med det blottet øje' er lukket for nye svar.