› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M67
- Dette emne har 9 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 11 måneder siden af rune. This post has been viewed 887 timescb. This post has been viewed 887 times. This post has been viewed 887 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. marts 2022 kl. 19:37 #328415
rune.cb.Deltager- Super Nova
Den 08.02.22 var det fine forhold og god seeing. Valget denne kvelden ble M67 (NGC 2682). Denne stjerneklyngen teller mer enn 100 stjerner og ligger sentralt plassert i Canser (Krepsen). Magnitude på denne stjernehopen er 6.1. Opptaket er på 30 x 45 sek. (ISO 800).
Teleskop: Explore Scientific ED APO 102
Kamera: Canon EOS 550D
Montering: S.W. HEQ5 Pro[
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
30. marts 2022 kl. 20:40 #328452
teejayDeltager- Super Nova
Hei Rune !
Flott bilde av M67 !!
Hvor lenge har du vært på Astro-forum ? Fint å se at det er noen kjente navn her.
Kikker på de andre bildene dine.
Noen nyheter ??
Mvh
Tom JohnsenTeeJay
1. april 2022 kl. 12:29 #328454
Hei Tom,
Takk for det!
Hyggelig å se at noen liker motivet. 🙂Husker ikke helt nøyaktig hvor mange år, men ca. 14 – 15. Hvordan går det med deg og astronomien ? Har du gitt opp fotograferingen og solgt alt utstyret ?
Mvh Rune.
4. april 2022 kl. 10:28 #328617
Hi Rune,
I have been off for quite some time you could say. So i am trying to start again. I spent some years on making music, but will try to get into astro again.
If you have any tips and tricks to get me going, plase let me know !
I looked at you pictures – they are really good !
So if i`m in trouble – I know who to contact ! 🙂
Best regards
TomTeeJay
4. april 2022 kl. 13:42 #328618
Hei teejay,
Du skriver på engelsk. Jeg svarer på norsk istedet.
Du har vært borte fra forumet i flere år, så det er jo interessant å lese at du ønsker å gjenoppta astro-fotograferingen. Da trenger du utstyr og det er dyrt. Ikke kjøp noe billig utstyr, men invester i kvalitet på det du trenger. Det vil du ikke angre på senere, så du slipper å oppgradere med nye innkjøp etter en stund. Skal du fotografere DSO, kjøp deg en ED APO 80++ mm og en S.W. HEQ5 Pro (montering). Kamera har du kanskje enda ?
Ved fotografering av tåker, er det viktig at kameraet er modifisert. Det er ikke mitt kamera og egner seg derfor ikke til tåker. Derfor har jeg begynt å spesialisere meg på Star Clusters. Flotte objekter dette også. 🙂 Jeg skal imidlertid prøve å få kjøpt meg et nytt kamera (modifisert) til høsten, slik at jeg kan ta bedre motiver av hydrogentåker.
Hva ligger budsjettet ditt på ?
Mvh Rune.
4. april 2022 kl. 18:27 #328623
Hey again Rune !
Presume english is the common language on astroforum – or am i wrong ?
As to equipment – I still have some gear to use:
A manfrotto 055 on a Skywatcher Star-Adventurer with a Canon EOS 1100 D – and a Guidescope ZWO 30F4 Mini !!
That will do for now I think !
Looking forward to start again and see how it all works in the end…..
Also looking forward to learn A LOT from you Rune – as well as all the others on this great forum !!
Best regards
Tom JohnsenTeeJay
4. april 2022 kl. 20:22 #328624
Hi again,
I think it looks some strange to type english when both are talking norwegian ….. don`t you agree ? The common language here are scandinavian and english is rare in use. Mostly all members are from Denmark, Norway and some from Sweden (Du husker vel det) ? If you still want to type english, its not a problem.
It looks like you have the necessary equipment you need to start photographing, except one thing —> The telescope (Guidescope is not recommended).
One question: What kind of mount is manfrotto 055 (aldri hørt om).
Takk for de vennlige ordene, men flere her har bedre kunnskaper enn meg.
Mvh Rune.
6. april 2022 kl. 12:04 #328632
Hei teejay,
Siden du ikke skriver noe, får jeg en mistanke om at du oppfatter noe av det jeg skrev som negativt. Det var ikke hensikten. Hvis jeg ikke misforstår, så ikke la noe av dette ødelegge den flotte interessen som astro-fotograferingen er. 🙂
Brett opp armene og prøv pånytt.
Lykke til og spør hvis du lurer på noe.
Mvh Rune.
6. april 2022 kl. 14:15 #328633
Hei Rune !
Det ble litt kluss i starten her med engelsk/norsk – men nå har jeg fått det med meg at vi skriver på norsk – beklager dette !
Kan du fortelle litt om hva du har holdt på med forumet i det siste ??
Hvilke objekter har du jobbet med (som jeg forsåvidt kan se på siden din ?)
Hva er dine neste mål på himmelen ?
Har du noen gode tips for en “nybegynner”, tar jeg gjerne imot dette !
Vi snakkes !
Mvh
Tom JohnsenTeeJay
6. april 2022 kl. 16:50 #328634
Hva jeg har drevet med på forumet i det siste ?
Det er mest publisering av egne astro-bilder. Har ikke vært så veldig aktiv denne sesongen, men noen opptak har det jo blitt. Det er gøy når man får gode resultater. 🙂 Det skjer ikke så mye her på forumet. Det meste skjer på https://www.astronet.dk/forum">https://www.astronet.dk/forum Der er det mange interessante emner og temaer som diskuteres. Astro Forum er også et bra forum, men lite i bruk.
Objektene fra sesongen 21/22 finner du på websiden. Til høsten må det bli flere av disse (samt kanskje 2 – 3 hydrogentåker, hvis jeg får kjøpt et brukt Canon kamera som er ferdig modifisert, dvs. klargjort til astrobruk).
Tips til en “nybegynner” ? Tja, det må være å ta det enkle først til man behersker hele prosedyren.
Mvh Rune.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.