M65 M66

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af mikael_joe. This post has been viewed 51 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

WOW for en astropåske

Var ude i nat (lørdag) og nød M65 & M66, det giver lidt af et sys at stå i sin baghave og kikke ud

i verdensrummet og så se to galaxer i okularet, så kan man huske hvorfor man gider at have

det grej til at stå og fylde op i dagtimerne

sluttede af med et kik på hopene M44 & M57, sarligt M44 er jo som at se ned i en kiste fyldt

med diamanter.

Må det gode vejr fortsætte.

angloamerikansk
        • Main Sequence

Vi var ude med min ETX LS 6″ natten mellem torsdag og fredag. Alle de galakser vi kiggede på var blot en sløret snask som kun kunne defineres som galakse fordi vi vidste det var det. Første gang vi har set galakse og var vildt skuffet. Lidt blur 🙁

2mas
        Deltager
          • Nova

Lyder til at du har haft en dejlig aften/nat under stjernerne Palle. Jeg synes at man føler sig, mindre og mindre for hver gang man er ude og kigge. Fascinerende

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Herligt at der er andre, der observerer visuelt!

Ja, man må nok sige at påsken i år har været superb for astronomi.

Thomas, Bornholm

palle.b.
            Deltager
              • Nova

Jeg skal lige bringe en rettelse ! det var jo M67 og ikke M57 jeg så….

palle.b.
              Deltager
                • Nova

Angloamerikansk wrote: Vi var ude med min ETX LS 6″ natten mellem torsdag og fredag. Alle de galakser vi kiggede på var blot en sløret snask som kun kunne defineres som galakse fordi vi vidste det var det. Første gang vi har set galakse og var vildt skuffet. Lidt blur 🙁

Ømmm er du sikker på at i bruger tid nok bag okularet, dog skal man ikke regne med at se spiralarme osv.

visuelt. Der skal nok noget 16″ eller CCD til.

mikael_joe
                Deltager
                  • Super Nova

M57 er dog også værd at kigge på. Det er en tydelig ring af tåge som navnet også angiver.

Den er nem at finde, selv jeg kunne finde den med min dobson.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'M65 M66' er lukket for nye svar.