M64 og NGC2371 fra 29 marts

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M64 og NGC2371 fra 29 marts

• Dette emne har 18 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af wieben. This post has been viewed 273 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Hej gutter,

Torsdag kørte jeg til Maglesø igen. Der var lidt tåge men jeg nåede at få lidt i kassen.

Efter opfordring prøvede jeg NGC2371 – en lille bitte mag. 13 planetarisk tåge i Genemi, med en lidt speciel form.
      Objektet stod meget lavt i vest (jeg var kommet sent afsted og klokken var efter midnat), så jeg tog bare en enkelt 10 minutters frame.

Den lille tåge er godt nok lille. Nedenfor ses ca. halvdelen af min frame.

NGC2371 10 minutter iso 800.

Her yderligere beskåret

Derefter blev det til M64. Der var lidt tåge, så jeg turde ikke prøve noget der stod for højt på himlen. Jeg satte en serie i gang og tog en morfar i bilen. Da jeg vågnede var det totalt tåget, og det var tid til at pakke sammen, efterfulgt af en lidt anstrengende tur igennem tæt hjem.

Det blev til 8 frames af 10 minutter M64 ISO 800.

Her et link til en anden version. Jeg syntes den første er den bedste.
      http://farm4.static.flickr.com/3537/3399172637_b459355985_o.jpg
      Wieben2009-03-31 09:42:44

mogens
      Deltager
        • Super Nova

Hej Heine

Det var da utroligt hvad det kamera kan trække indThumbs%20Up

jacobb
          • Nova

WOW Heine du er sgu skrap!

Hvordan går det med guidingen? Er billederne ok ved 100%?

Jacob

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Er det taget med den nye D700 ?

Det ser dælme godt ud Thumbs%20Up

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Tror ski at Heines lange expo og super guide betyder meget, men må sige at der er mange topklasse foto fra DSLR efterhånden, og det er ligesom om at de står lide bedre end disideret astro kamera, ved ikke om det er et synsbedrag eller de mange pixel…

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

De blev rigtigt gode Heine, og du har fået styr på farverne kan jeg se. Det hele er ikke bare blåt mere 😉

wieben
                Deltager
                  • Nova

Godmorgen alle sammen og tak for de fine kommentarer.

Jacob, guidingen er blevet meget bedre. jeg tror det var den kraftige vind der drillede på nogle af de tidligere billeder. Billederne du ser her er meget tæt på 100%, så guidingen er som det fremgår af billederne.

Lars, ja billederne er taget med mit nye D700.

Tommy, ja DSLR kan også være med så længe vi snakker galakser og kuglehobe. Det er nok også lettere med DSLR, da der ikke er så mange parametre at justere på. Ved tåger og smalbånd er det en anden sag – der er der ikke rigtigt nogen konkurrence.

MS, ja farverne er ved at være med nu. Jeg kæmper dog stadig lidt med et overskud af de blå nuancer. Jeg har ændret mine stacking parametre i Deepskystacker, så jeg alligner RGB i det færdige billede. Hvis jeg ikke gør det, kan jeg se 3 “toppe” i mit histogram – en top for hver kanal. Når jeg så strækker mit billede i alle kanaler samtidig giver det en skæv ballance. Det ser ud til at fungere bedre med RGB allign.

jacobb
                    • Nova

Tak Heine, så må du beskære dem meget kraftigt med din chip på 12,1mpx

Flot arbejde.

Mvh

Jacob

wieben
                    Deltager
                      • Nova

Jacob,

Ja hele feltet er ret stort. Jeg tror jeg kan have hele M31 i feltet med det nye kamera trods fokallængen på 1200 mm. Skal lige prøve at checke hvor tæt billederne er på 100% i aften.

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Flotte fotos, Heine!
                        Thumbs%20Up Er det Orion SAAG du bruker som guidekamera? Har du en link til det?

Mvh,
                        Bjørn

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Bjørn, tak, ja jeg bruger Orion’s SSAG guider. Købte den af Lyra. Link her: http:////www.lyra.dk/details.asp?prodid=52064&cat=805

Jacob, mht. dit spørgsmål med guiding og opløsning. Fik lige checket op mod originalen. M64 er postet i omkring 50% af original størrelsen.

trox
                          Deltager
                            • Moon

..en mindre rettelse i dit Link Wink

Fantastiske billeder du får hevet hjem. Imponerende..

Med venlig hilsen

Henrik Andersen

Trox2009-03-31 23:57:24

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Wieben wrote: Bjørn, tak, ja jeg bruger Orion’s SSAG guider. Købte den af Lyra. Link her: http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=52064&cat=805

Den der ja, det er den jeg har på ønskelisten. Fint å se at den virker så bra.

Mvh,
                              Bjørn

wieben
                              Deltager
                                • Nova

Hej Bjørn,

Vær opmærksom på at hvis du vil bruge Orion SSAG som planetkamera, skal du købe QGvideo programmet. Det følger ikke med i driverpakken.

Bjørn Sandåker
                                Deltager
                                  • Neutron star

Ok, takk for tipset! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke det som guidekamera, men det er kjekt å vite.

Mvh,
                                  Bjørn

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'M64 og NGC2371 fra 29 marts' er lukket for nye svar.