M57 Konkurrence som i gammel dag

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M57 Konkurrence som i gammel dag

• Dette emne har 119 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 3448 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 120 i alt)
  • Forfatter

nive
    Deltager
      • Super Nova

Har fået lidt M57 i kassen 240 sek subs guideren kørte ok i aften (så der er håb)

eirik
        • Planet

Har også nettopp fanget M57 🙂 ble noen som gikk i søpla men sitter igjen med iallfall 2 jeg tror! kan brukes, begge 300sek eksponeringer 1 med Skyglow filter og 1 uten. Første gang jeg har testet dette filteret så dette er spennende greier Big%20smile.

mhansen
        Deltager
          • Nova

Fik også et par 150 sekunders subs i kassen. Og min guider kørte faktisk også ganske fornuftigt i aften, selvom jeg har måtte kasserer 4-5 frames..

mejer
          Deltager
            • Super Nova

Bliver nød til at trække mig fra denne konkurrence. Mit Orion ssss1 kan godt nok ikke få ret mange M57 fotoner ned. Så jeg må vente med at lege med til jeg har fået det rigtige kamera.

Mejer

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Der var altså helle ikke særlige klar himmel igår det var høj dis, ikke en himmel jeg gad gå ud i, tror du kan gør det beder en anden dag Mejer

nhaagh
              Deltager
                • Super Giant

Jeg er med. Er netop ved at få monteringen gjort klar til længere guidede eksponeringer så det er et perfekt objekt.

Mvh Niels

mr.mox
                  • Nova

Jeg tror da også gerne jeg vil være med. Håber vejret bliver godt bare et par aftener!
                  Under alle omstændigheder skal jeg øve mig på autoguiding, så hvorfor ikke den her? Jeg har kun skudt den en enkelt gang før, og der var kameraet indstillet forkert!

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

NHaagh wrote:

Jeg er med. Er netop ved at få monteringen gjort klar til længere guidede eksponeringer så det er et perfekt objekt.

Mvh Niels

Har du fået lavet det nye track system ?

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

Mr. Mox wrote: Jeg tror da også gerne jeg vil være med. Håber vejret bliver godt bare et par aftener!
                      Under alle omstændigheder skal jeg øve mig på autoguiding, så hvorfor ikke den her? Jeg har kun skudt den en enkelt gang før, og der var kameraet indstillet forkert!

så er det bare at prøve igen 🙂

nhaagh
                      Deltager
                        • Super Giant

http://www.rigorigo.dk wrote:

Ja jeg har lavet en forsøgsopstilling så principperne kan blive afprøvet i praksis.

Mvh Niels

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

NHaagh wrote:

Ja jeg har lavet en forsøgsopstilling så principperne kan blive afprøvet i praksis.

Mvh Niels

Det må du forklar noget mere om og gerne med nogen pic 🙂

hoest
                          Deltager
                            • Nova

Hej NielsH
                            Er det 160eren der er under forandringLamp

steffan
                              • Giant

Hvis vejret tillader det, er jeg med på at zoome ind på M57 for at være med i konkurrencen.

Hvor meget tid kræver den fætter for det bliver nogenlunde, 2-3 timer?

Det ser ud som om at man skal tage nogle lange sub frames, og ikke være bekymret for udbrænding i kernen som man fx skal med M42. Er det korrekt?

Mvh steffan

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Nope M57 er lys stræk men ikke i kernen, men i selve ringen. Så det er den du skal holde øje med ikke at udbrænde.

nhaagh
                                Deltager
                                  • Super Giant

Høst wrote: Hej NielsH
                                  Er det 160eren der er under forandringLamp

160’eren bliver som den er, men jeg arbejder på en add-on de-rotator. Vender tilbage med mere info senere.

Mvh Niels
                                Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 120 i alt)
                                • Emnet 'M57 Konkurrence som i gammel dag' er lukket for nye svar.