M57

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af eirik. This post has been viewed 94 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

eirik
      • Planet

Hei alle sammen,

Må først si at det er veldig motiverende å se alle deres flotte bilder her på forum, mer enn en gang har jeg fått hakeslepp av detaljene, de flotte farger og jeg begynner å innse at det finnes en del mer der ute enn Messier objekter å fange på chippen ettersom man innhenter erfaring og kunnskap:).

M57 konkurransen er jo også i gang og den har allerede fått meg til å sitte mange timer med teleskopet og mange timer foran PC . Resultatet lar vente på seg men jeg lærer mye av dette og da har konkurransen gjort nytten for meg Smile. Uansett såpass fornøyd med endelig å ha fått frem litt mer enn bare en grønn ring at jeg vil poste dette bildet og ikke nøl med å komme med streng kritikk.

Teleskop : SW 80ED (autoguidet)

Kamera: Umodifisert Canon 40D (ISO 640)

Ekspo: 12 x 5 min

Bildebehandling: Kalibrert (dark + bias) og stacket i MAXIM DL. Curves + Astronomy tools i Photoshop. (Cropped)

michael.bertelsen
      Deltager
        • Nova

Den er fin EirikThumbs%20Up jeg må se, at få taget nogle shots af den.

Mvh

Michael

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Eirik Det er en flot M57 Star . Lille men lysstærk objekt . Jeg syntes den er svær at
          behandle men du er kommet godt fra det Clap

eirik
            • Planet

Takker for tilbakemelding Michael og Nils :). Synes som du sier Nils at det er et vanskelig objekt å behandle prøver det meste av tips og triks jeg har funnet i boken fra Jesper (Veldig bra bok :)) og andre men det er begrenset hvor mye jeg klarer å hente ut må vel kanskje enda mere eksponeringer til :).

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'M57' er lukket for nye svar.