M54 fra DK

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af tom. This post has been viewed 43 timesa. This post has been viewed 43 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

I aftes lykkes det mig at finde M54 her fra Møn. Brugte min nyerhvervede Mewlon 180 til observationen og laveste forstørrelse 67x.

M54 har en deklination på -30,5 grader, så den står godt ned i disen. Da jeg fandt M54 lidt før kl. 23:20, stod kuglehoben kun 4,5 grader over horisonten.

M54 var synlig som en svag tåget, rund plet. 2-3 bueminutter i diameter (en brøkdel af katalogernes 9 bueminutter). Klarer ind med midten, hvor M54 havde en stjernelignede kerne.

Søgte også efter M70, der er 3 grader fra M54. M70 stod på det tidspunkt 2 grader lavere på himlen, men der var for meget dis / cirrus over Tyskland, så jeg kunne ikke engang stjernehoppe hele vejen til M70. Forsøger igen en anden aften.

Nu mangler jeg kun at se 5 Messier-objekter fra Danmark, alle sammen med umulige deklinationer på under -30,5 Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Godt gået, Tom

Du må have været helt nede i kanten af græsplænen

Jeg nåede ned til M 22 (-23˚), men himlen derunder var dækket af nabohusene og -træerne.

mvh
        Lars

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Lindhard wrote: Godt gået, Tom

Du må have været helt nede i kanten af græsplænen

Jeg nåede ned til M 22 (-23˚), men himlen derunder var dækket af nabohusene og -træerne.

Min kant udgøres af Østersøen, så frit udsyn til sand horisont. Smile

M22 er en virkelig flot kuglehob, ærgerligt at den har så lav deklination. Jeg observerede M22 den d. 23-24. juli og hoben var et mylder af stjerner i Mewlonen. Kan ikke lade være med at tænke på hvordan M22 vil se ud i samme højde som M13.

Tom A2015-08-09 10:31:33

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
          Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'M54 fra DK' er lukket for nye svar.