› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M51 – Whirlpool Galaxy
- Dette emne har 12 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 5 Ă„r, 11 mĂ„neder siden af Ăystein. This post has been viewed 884 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
26. marts 2018 kl. 22:45 #317299
ĂysteinDeltager- Giant
Hei,
Her har jeg prĂžvd meg pĂ„ M51, fĂžrst galaksen vist i sitt miljĂž og deretter som et utsnitt. (Utsnittet er behandlet noe annerledes enn det store bildet). Kommentarer og ikke minst forslag til forbedringer mottas med takk :)ï
https://www.astrobin.com/full/339207/C/
Link til bildet i full stĂžrrelse og med tekniske data.https://www.astrobin.com/full/339207/0/
Link til bildet i full stĂžrrelse og med tekniske data.(Teleskop FSQ-106, DSW remote obs., prosessert med PixInsight).
Mvh Ăystein
26. marts 2018 kl. 23:57 #317300
nightskyDeltager- Neutron star
Hold da op, en dyb og god M51.
27. marts 2018 kl. 07:31 #317301
RudiDeltager- Neutron star
Ja, vildt!!! Jeg vidste slet ikke at der var sÄ mange fjerne galakser i dette felt!!!
Alt det lyse rundt omkring i billedet, er det gasser? Troede fĂžrst at det var MĂŠlkevejen, men M51 ligger jo langt fra den galaktiske ĂŠkvator.Dejlig nĂŠnson billedbehandling med tilpads baggrund.
/Rudi B. Rasmussen
27. marts 2018 kl. 07:50 #317302
jakob1234Deltager- Nova
Meget, meget flot billede! Det kan du vĂŠre stolt af đ
27. marts 2018 kl. 08:39 #317311
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Ăystein
Jeg synes, at det er en rigtig flot optagelse. Den er bĂ„de dyb, skarp og der er kommet fin farve pĂ„ stjernerne. Jeg kan ikke lige finde noget at brokke mig over đ
Der er et par meget markante spikes pÄ en af stjernerne. Ved du hvor de stammer fra?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. marts 2018 kl. 09:43 #317313
PeterDeltager- Main Sequence
Et udsĂŠdvanligt vellykket billede, Ăystein – tillykke!
27. marts 2018 kl. 12:06 #317317
ĂysteinDeltager- Giant
Mange takk for kommentarer, alle sammen! ï
Noe av det som gjorde dette bildet morsomt Ă„ utvikle var nettopp alt det som dukket opp i bakgrunnen, ikke minst de fine smĂ„ galaksene, den ytre del av galaksen og relativt mye IFN â Integrated Flux Nebula. Det skal visstnok vĂŠre omrĂ„der med IFN som strekker seg fra M51 og helt ned mot M63, stĂžrst konsentrasjon nĂŠr M51 og gradvis avtakende mot M63. En nyttig erfaring for meg, etter Ă„ ha jobbet med disse dataene, er at en mĂ„ vĂŠre veldig forsiktig nĂ„r en strekker bildet, det er fort gjort Ă„ gjemme godbitene under en for mĂžrk bakgrunn tidlig i behandlingen.
For andre PixInsight brukere nevner jeg at jeg brukte Deconvolution (med PSF), HDRMT og LHE underveis i behandlingen. Jeg gjorde unna stÞybehandlingen mens bildet ennÄ var lineÊrt.
Det med den kraftige spiken pÄ en av stjernene, kan jeg ikke forklare Ärsaken til. Den kommer tilsynelatende bare pÄ L bildene, ikke pÄ R, G eller B. Noe med filterhjulet? Jeg skal komme tilbake til dette hvis jeg finner ut noe mer.
Ăystein
27. marts 2018 kl. 17:56 #317318
mortenDeltager- Super Nova
Hej Ăystein
Interessant billede med IFN. Da jeg fÞrst lige sÄ det, tÊnkte jeg, at baggrunden var for hÞj og billedet (dermed) for kontrastfattigt. Men du har helt klart en pointe i, at vi (herunder jeg) nok for ofte kÞrer baggrunden for langt ned, og dermed misser interessant information i baggrunden.
Jeg fotograferede det samme objekt herhjemmefra i 2013, og behandlede baggrunden ret langt ned for at fÄ kontrast i billedet. Jeg har lige forsÞgt hurtigt med med en Pixi behandling med stÊrkere baggrund hvorved de tidale bÞlger, som du fÄr sÄ fint frem, ogsÄ kommer med, om end ikke i samme omfang, som det er lykkedes for dig med dit generÞst store felt (jeg har 48x300s subs med 250mm newton f/5.2 KAF8300 chip som din, d.v.s nogenlunde samme fotonfangst pr pixel). Tillykke med billedet, og tak for pointen om baggrunden.Morten
link til det gamle billede
https://drive.google.com/open?id=1tZwgHBlQjjWt4OT5-TZFdIrWFQM80LSj
VedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
27. marts 2018 kl. 19:18 #317327
ĂysteinDeltager- Giant
Hei Morten,
Takk for gode kommentarer! Interessant Ă„ se de to bildene dine.
Regner jeg riktig gir oppstillingen din 0.8â/pixel mens jeg brukte 2â/pixel â altsĂ„ opplĂžsning pĂ„ bekostning av FOV. Fargebildet ditt er jo alldeles nydelig. Ofte mĂ„ en nok gjĂžre skjĂžnnsomme valg, hva Ăžnsker en Ă„ vektlegge. I vĂ„rt tilfelle er det kanskje ikke mulig Ă„ la bĂ„de galakse og bakgrunn bli optimale hver for seg. I ditt ânyeâ bilde synes jeg at du balanserer fint ut fra ditt FOV og fĂ„r fram ogsĂ„ den ytre del av galaksen. For meg med stort FOV var det, som du forstĂ„r, viktig Ă„ vise galaksen i sitt spennende miljĂž.
Mvh Ăystein
27. marts 2018 kl. 20:27 #317328
mortenDeltager- Super Nova
helt enig, man kan ikke vise alle aspekter lige godt, der skal vĂŠlges.
PĂ„ astrobin skriver du en oplĂžsning pĂ„ 4.2″/pix, og nĂ„r jeg platesolver det fĂ„r jeg 4.21″
Dette svarer til at billedet er resamplet ned x2, eller optaget binnet, givet at FSQ’en har kĂžrt uden reducer med sin native f=530mm ?
Jeg gĂ„r ud fra at du har optaget bin1x1 ved 530mm og sĂ„ har resamplet billedet ned x2 pĂ„ astrobin, mens det croppede billede er forblevet ved den native oplĂžsning pĂ„ 2,1″ med FSQ en kĂžrt pĂ„ et f/5?
Da mit 250mm setup kĂžrer pĂ„ f/5.52, sĂ„ samler vi nogenlunde det samme lys pr pixel, og du har derfor glĂŠde af vĂŠsentlig lĂŠngere eksponering, hvilket gĂžr at du kan strĂŠkke baggrunden mere. Samtidigt har du jo glĂŠde af et store felt. Jeg gĂ„r meget efter at se sĂ„ smĂ„ detaljer som muligt, det er jeg jo nĂždt til med det relativt lille felt jeg har đ
jeg undrer mig over spiksene, er det nogen du har tilfÞjet eller var de med i de rÄ frames?Morten
TilfĂžjelse, jo oplĂžsningen pĂ„ min CT10/QSI583 setup er 8.2″/pix
27. marts 2018 kl. 21:53 #317330
ĂysteinDeltager- Giant
@Morten
Ja, FSQ kjĂžrte uten reducer, 1 x 1 binning, brennvidde 530 mm. PixelstĂžrrelsen er vel 5.4 mikrometer, sĂ„ ved bildeopptak altsĂ„ 2.1â/pixel. Siden jeg til sist resampled x2 ble det altsĂ„ 4.2â/pixel i bildet ved full opplĂžsning, burde selvsagt ha presisert det. For din setup mener du nok 0.82â/pixelâŠ@Torben og Morten
NĂ„r det gjelder spiksene, sĂ„ skyldes disse interne refleksjoner mellom bakre linseelement og 1,25â filterinnsats. Forekommer pĂ„ enkelte sterke stjerner avhengig av posisjon.Ăystein
30. marts 2018 kl. 19:52 #317388
chris_hDeltager- Super Nova
Fantastisk dybde i bildet!
1. april 2018 kl. 13:13 #317449
ĂysteinDeltager- Giant
Mange takk!
Ăystein
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'M51 – Whirlpool Galaxy' er lukket for nye svar.