M51 – min andra LRGB bild

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M51 – min andra LRGB bild

• Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af rigo. This post has been viewed 391 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

gais
      • Main Sequence

Kommentarer?

L 80m RGB a´ 20m i subbar om 5m.

gais
        • Main Sequence

rigo
        Deltager
          • Super Nova

ser sku nice ud

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Mycket bra ! Thumbs%20Up

Snygg kontrast och väldig fina detaljer.
            Kanske du villa få bedra utnyttja av atikkens stora chip vis du använder en 2x barlow på detta objektet.
            Manga flera subs vill ta bort mer støj som syns på det stora bild.

Alt i alt ett fantastisk “second try” !!!

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Må give Lars ret, du må ud og have en BigBarlow. Og tage nogle flere subs ville hjælpe meget på den støj der er, men så meget er der nu heller ikke. Men mange detajler forsvinder ved den noget grove opløsning, og med så mange bue sekunder pr pixel ville jeg ikke binne RGB så ville du også bedre kunne ramme fokusen for hver farve.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Mattias

Dejligt stort felt og fine stjerner. Skarpheden er også rigtig god. Det eneste som jeg savner er en mere nænsom overgang fra galaksernes svagere dele og til himmelbaggrunden. Himlen er for sort synes jeg.

mvh

TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

Det går da aldrig godt , DSO + Barlows, det giver da en masse skæve stjerner og lys artifacts, Kender i nogen gode DSO fotos med Barlows ?

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Rigo det kommer helt an på barlowen… Derfor BigBarlow, som er en god 2″ barlow.

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

hmmm vil se foto før jeg tror det dur LOL

Det bliver ikke meget felt der dur ihvertfald.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Så må jeg jo igang, har en BigBarlow og et lille teleskop 😉

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

Det er ikke noget man ser praktiseret ret meget. Jeg har ikke stødet ind i det, og det skyldes det bliver noget halvt skidt

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

“og det bliver noget halvt skidt”

-Du lyder ret sikker Rigo.

Jeg har nu alligevel tænkt mig at prøve, måske i aften.

Spørgsmålet er hvad man vil opnå. Jeg håber at kunne bruge Barlow til små planetariske tåger. Til det formål er det fint for mig hvis bare den midterste 1/2 eller 1/4-del af feltet er godt.

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

har jo prøvet, dog med en stor chip (Canon) Men en lille eskimo planetariske tåge er vel ok , lige mitten af feltet kan bruges, ellers ikke

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Prøt at regne dit F ud med en 2x barlow eller hvad du nu har. Det bliver stort

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hvilken barlow har du brugt, Rigo ?

Som MS siger, har det meget med barlowen at gøre.
                                  Men i princippet vil en barlow formindske coma på en newton og give bedre kontrast, men kan forværre feltkrumning som allerede er slem på en SCT og nogle refraktore.
                                  Netop Televues Bigbarlow + powermates skulle være godt korrigeret for farvefejl og feltkrumning osv.
                                  Men barlowen gør også at man må forlænge sine subs for at få det samme lys på chippen og det stiller jo så større krav til montering og guiding…

Man kommer ikke sovende til noget Ermm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'M51 – min andra LRGB bild' er lukket for nye svar.