M51 M27 i strid vind

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI M51 M27 i strid vind

• Dette emne har 5 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 5 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 51 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

Var lige ude og lufte teleskopet. ville lige prøve om M51 i karlsvognen ville komme til syne i min 100mm.

Den var nu noget svagere end jeg havde regnet med, men det er nu også en ret lys-forurenet nord retning

jeg har….

Nå men på trods af en strid vind fra vest, ja så gik det aligevel.

Over midt hoved var mælkevejen ret flot og teleskobet skulle lige en tur der hen også. Rent tilfeldigt og hånd-styret. Med et 40 mm WO-SWAN okular, “surfede” jeg lige ind i M27. Her blev jeg overresket over hvor tydeligt

og flot M27 viste sig.

Gav den lidt mere forstørelse og blev hængende, har aldrig gået efter M27, men det bliver fra og med i aften en af mine foretrukne.

munkholm
      Deltager
        • Neutron star

Lyder som en rigtig aften med en god oplevelse. Jeg har flere gange sagt til mig selv ” næste gang, så prøv et okular, i stedet for kameraet” men næste gang er ikke rigtig kommet endnu.

M27 lyder som et sted at starteThumbs%20Up

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

erikgu
        Deltager
          • Nova

Hei !

M27 er flott. Jeg har nesten aldri tatt meg tid til å bare å sitte og observere, det har alltid vært kamera som har fått fokus.

Men, siste klare kveld skulle jeg ta bilde av M27, seeing var bra, M27 var kjempeflott å se på jeg skiftet okularer fokusert, ja jeg koste meg virkelig….

men ikke noe varer evig, så da var det over til å plundre med PC, kamera, kabler og alt annet som skal til for å kunne nyte en kveld med glimrende seeing halvt sovende mens forhåpentligvis all software og kamera tar et bilde jeg får gleden av å sloss med i Photshop mange mange timer de neste dager.

Embarrassed

Erik G

Erik G

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Jep, M27 er flot på en god dag

Når i er på de kanter så prøv også M57. Den er lidt mindre, men der er mere lys i den, og det er nemmere at se farver.

Når man først dropper kameraet en aften, kan jeg også anbefale de guidede ture som ligger i kikkertens goto-kontrol. Det er svært at ofre en god foto option, men det er det hele værd.

Vh

EDBBob

Mads
            Deltager
              • Giant

M27 er en af de få jeg har obseveret sammen med M57,det var en go fornemmelse at se, at der er noget deroppe når man hører til urban astronomien,dog var de ikke set fra KBH af.

Go weekend Mads

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Nej KBH området er ikke let, fra Brøndby kan jeg kun fornemme en en kuglehob i min 8″, efter goto skal jeg se ved side af bare for at være sikker på at jeg har hoben i okularet, galakser er helt ude lukket, også i 8″, bare for ringe er det…

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'M51 M27 i strid vind' er lukket for nye svar.