› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M51 i blæst
- Dette emne har 80 svar og 33 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af nvc. This post has been viewed 2117 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. marts 2013 kl. 20:07 #99751
teejayDeltager- Super Nova
Sykt ville bilder dere hiver frem her
TeeJay
16. marts 2013 kl. 20:29 #99756
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Niels
Ja, det var lige tilpas med baggrunden synes jeg. Det er noget med at skrue op til der ikke kommer mere information i baggrunden.I øvrigt har jeg stadig min Sony 24″ wide screen Trinitron, og den viser billederne på en anden måde end en fladskærm.Jeg overvejer at anskaffe mig en god en af slagsen. Fladskærmen som jeg har på arbejde er ikke i stand til at vise al informationen i billeder – det kniber især i skyggen.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. marts 2013 kl. 20:46 #99759
nvcDeltager- Super Giant
Tak Tom!
Jeg har hørt det med skærmtype betyder utrolig meget Torben for hvordan de små detaljer i billedet vises, selv bruger jeg en DELL fladskærm. Ups, glemte helt den nye lum master fil, den ser nu sådan ud,Mvh. Niels18. marts 2013 kl. 01:53 #99908
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Morten,En flot serie optagelser af M51
Er ikke vant til at arbejde i RGB-L-Ha, så det er fantastisk med så godt materiale at øve sig på.
Her er er RGB-HaGB-L version. (Den sidste af en række af flere forsøg).
Har prøvet af få så mange / fine detaljer med som muligt.
Billedet er en full size crop.
Og link til det fulde billede. Der er masser af små galakser rundt omkring.
http://www.lolland-astronomi.dk/mogens/mortens-m51-rgb-habg-l.jpg
Blir nok ved med at prøve mig frem med dette materiale.
Mvh
MogensMogens Zachariasen 2013-03-24 15:35:21 Mvh
Mogens18. marts 2013 kl. 09:47 #99922
outlookDeltager- Super Nova
Der er godt nok blæst om den M51. Der er dog et eller andet over s/h fotos og det der er ihvertfald lige i øjet!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting19. marts 2013 kl. 17:05 #99996
Hej,
Hiver lige denne tråd frem igen
Har lagt ny version af Morten´s M51 op i mit indlæg lidt længe oppe.
Den tidligere version var lidt mørkere, og lidt for blå, men jeg var egentlig godt tilfreds.
Men efter jeg blinkede de to versioner valgte jeg den nye, så det er den som er på nu.
(Kan være jeg ser anderledes på det igen, om et par dage. Man blir nok lidt ”fartblind” når man arbejder på et billede).Fant dette NOAO billede.
http://www.noao.edu/outreach/aop/observers/m51rolfe.jpgDet har en anden farvebalance, men er ellers godt til sammenligning af detaljer.
Mvh
MogensMvh
Mogens19. marts 2013 kl. 20:48 #100001
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Mogens
Ja, man kan altid diskutere farvebalancen. Jeg har god erfaring med at have et billede at sammenligne med inde i Photoshop. Det er overraskende så små nuanceforskelle man kan se. Jeg synes, at kernen er lidt for flad og billedet overordnet for grønt.
MvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. marts 2013 kl. 21:25 #100005
Hej Torben,
Tak for feedback. Godt at høre hvad andre ser.Ny version længere oppe på denne side.
Det med farvebalance er svært, og jeg har haft en mistanke om at den kunne være lidt for grøn. Men samtidigt havde jeg mistanke om at baggrunden var lidt for rød.Har ændret på teknikken for at få en bedre kontrol over farvebalance – hvor jeg havde problem med at få den ”rigtige” farve på gassen imellem armene, og bedre stjerner hvor DDP behandlingen gav en skarp halo omkring de klareste stjerner.
Så nu d. 24.3.2013 er dette det bedste.
Mvh
MogensMogens Zachariasen 2013-03-24 15:51:37 Mvh
Mogens12. april 2013 kl. 22:08 #101600
mortenDeltager- Super Nova
Nu har jeg eksperimenteret med Photoshop (ikke min stærke side) for at få mit billede af M51 frem. Ikke så godt som jespers og Niels, men dette er foreløbigt det bedste jeg kan præstere med de data
https://www.dropbox.com/s/diccgzj5j9spdfm/M51_p.jpg
morten 2013-04-13 14:21:08 12. april 2013 kl. 22:49 #101603
paul- Nova
Suverænt godt billed og billedbehandling Morten med masser af små galakser, måske en anelse grøn i toppen, men ikke noget der ødelægger helhedsindtrykket.
Kunne være sjovt hvis nogen kunne sætte navn på og lave mantal med pixinsight eller tilsvarende over alle de små galakser
Nemt at se det ikke er taget med en EQ6 montering i blæsevejr.
12. april 2013 kl. 23:19 #101605
viggo.tDeltager- Super Giant
Niels, Mogens og Morten.
mvh Viggo.12. april 2013 kl. 23:19 #101606
tak for info, Paul, du har ret, her er en med hasta la vista green kørt. Billedet er ovenfor
morten 2013-04-12 23:25:02 12. april 2013 kl. 23:27 #101608
paul- Nova
Det gik hurtigt med at få slået græsplænen
13. april 2013 kl. 09:55 #101613
FinnDeltager- Neutron star
Der er da vist ikke noget at komme efter i din behandling af den. Jeg syntes det er et meget flodt resultat du er kommet ud med.
Har du en fidus til at få de røde små prikker så meget frem, syntes jeg bøvler lidt med mine.13. april 2013 kl. 14:17 #101620
Hej Finn
Jeg skal ikke kloge den på billedbehandling, kun fortælle hvad jeg gjorde.
Jeg lavede mit RGB billede i maxim, som normaliserede baggrunden for mig.
Dernæst tog jeg Ha billedet og lavede en ekstrem level på det, så hele baggrunden blev sort, og Ha områderne i galaksen var ekstremt hvide.
Dernæst tog jeg den røde kanal ud, og lagde det kontrastforstærkede Ha billede som et lag ovenpå med en layer mask.
Så tog jeg en stjerne selektion i L billedet, som inkluderede kernen af galaksen (med expand selection (8) og feather (4), inverterede den og kopierede den oven i layer mask til Ha kanalen.
D.v.s. nu har jeg den røde kanal med Ha liggende ovenpå. Alle stjerner og kernerne af galaksen er masket af, og de to kombineres med lighten.
Jeg har så skruet på opacity indtil kombinationen virkede.
Jeg er sikker på, at det kan gøres enklere og bedre, men det var hvad jeg kunne finde ud af. Specielt kunne det være fedt, hvis man kunne have ha-laget liggende inde i channels, så man kunne skrue på opacity og se effekten. Måske kan det gøres ved farvekombination med clipping masks, men det har jeg ikke testet.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M51 i blæst' er lukket for nye svar.