› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M51 i blæst
- Dette emne har 80 svar og 33 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af nvc. This post has been viewed 2120 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. marts 2013 kl. 13:29 #99590
nvcDeltager- Super Giant
.. tak, never ending story; men det sidste forsøg fra min side med billedbehandling via CCDStack2 og Adobe Photoshop, prøvede her at arbejde mere med baggrunden i billedet,
Mvh. Niels14. marts 2013 kl. 14:10 #99591
jesperDeltager- Neutron star
Utroligt hvad du kan hive ud af baggrunden Niels
.
For sjov skyld prøvede jeg at lave et “what if” billede. Hvad nu hvis M51 bagvedliggende partner NGC5195 ikke var der:14. marts 2013 kl. 17:31 #99597
nvcDeltager- Super Giant
tak Jesper, kan se i den belysning jeg sidder i nu at det er noget overdrevet behandlet; men igen jeg kan blive ved med at ‘se på billedet’ og foretage ændringer, nogle gange til det værre.
H’mm har ikke tænkt på m51 på den måde,så mange tak for infoMvh. Niels14. marts 2013 kl. 17:33 #99599
edbbobDeltager- Super Nova
@Jesper: Du har nakket Pacman!
Jeg har altid syntes det så ud, som om de to galakser var oppe at slås. Det er de jo egentlig også. M51b ser sur ud, med et par løse tænder i undermunden, men den har ikke givet op…
@Niels: Det er utroligt så meget lyset i rummet betyder for ens arbejde. Jeg fortrækker at sidde i et kulsort rum, og se billedet fuldskærm, uden menuer osv. Det giver en ret fed dybde nogen gange.
Mit oprindelige mål, var at lave billeder i RGB, som skulle ligne at man stod på en mørk kommandobro på USS Enterprise, og kiggede ud på motivet. Jeg har siden fundet ud af, at det er piv umuligt, da lyset bredes ud over en meget større flade, når man kommer tæt på. I stedet forestiller jeg mig nu, at jeg er en ugle med nye briller
EDBBOB 2013-03-14 16:39:43 14. marts 2013 kl. 18:10 #99600
jesperDeltager- Neutron star
@Niels: Jeg kender udmærket det med at man bliver ved med at lave noget om i en uendelighed hver gang man vender tilbage til et billede. Nogen gange kigger jeg tilbage på tidligere versioner og opdager at de egentlig var bedre. Man kan stirre sig helt blind.
@Morten: I dit næste liv skal du være en hund med øjne så store som rundetårn14. marts 2013 kl. 18:37 #99601
Ja, det kan virkelig betale sig at gå væk fra billedet nogle gange. Ud og kigge på virkeligheden f.eks.
På JnEr1 projektet er jeg startet forfra i hvert fald 10 gange, og det er ikke den nyeste jeg synes bedst om. Prøv evt for sjov at stacke jeres forskellige udgaver. Det kan nogen gange give et interessant resultat.
@Jesper: Ja det må jeg hellere få skrevet på bestillingssedlen til det næste liv
14. marts 2013 kl. 18:39 #99602
mortenDeltager- Super Nova
Helt forkert. I mit næste liv skal jeg være Øjenlæge og interessere mig for astronomi og evulotionsbiologi, specielt øjets samme, kan ikke rigtigt forestille mig noget bedre (bortset fra et fast obs med en AP1600)
14. marts 2013 kl. 20:16 #99605
michael.bertelsenDeltager- Nova
Helt sublime data Morten
– og så i blæsevejr!
Jeg var selv ude og nappe M106, men fik kun syv brugbare subs i kassen ud af mange – dertil blæste det for meget. Min graf lignede noget fra et jordskælv ala 9 på richter skalaenFantastisk flotte behandlinger af galaksen.14. marts 2013 kl. 21:24 #99610
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Morten og Jesper
Helt fantastisk billede, stort tillykke til jer begge! Endnu et godt et eksempel på at samarbejde kan gøre forskellen -:)
Bedste hilsner
Michael
14. marts 2013 kl. 21:54 #99613
PeterDeltager- Main Sequence
Kære Morten og Jesper,
Resultatet af et møde mellem super-teknik, håndtering af samme og overbevisende post-produktion – jeg er meget imponeret!
PS: DMI melder skyfrit, det sner og jeg ruller taget på igen. Her er jeg mindre imponeret.
14. marts 2013 kl. 22:31 #99615
mortenDeltager- Super Nova
Tak for roser Michael, Peter og Bertelsen, det er dog billedbehandlingen der bringer det hele frem.
Vi har nogle fantastisk gode billedbehandlere på dette forum (for uden alt det andet). Det samarbejde der kommer ud af at andre gider bruge tid på at behandle ens data er meget lærerigt for mig. De forskellige tilgange lærer jeg meget af.Peter du må lære at elske DMI (meditation?).16. marts 2013 kl. 13:32 #99705
nvcDeltager- Super Giant
Har sendt dig et par e-mails Morten, kunne simpelthen ikke lade dine raw data være, håber ikke dette betragtes som spam; men mere som et forsøg på at vise hvad disse RAW data indeholder af information
Et LUM billede, size 50%,Et LL-HaR-GB billede med APOD ‘karakter’, size 50%,Et 100% croppet astra image wavelet sharpened billede af selve m51,Forsat god weekend til alle.Mvh. Nielsnvc 2013-03-16 12:45:57 16. marts 2013 kl. 14:49 #99707
Hej Niels
De sidste versioner er mega flotte
F.eks. har jeg aldrig bemærket den mørke nebula, som ligger over (under) M51b, i den lange svage fane.
Kan ikke lade være med at tænke på, hvor mange planeter (med liv?), der er i billedet. Gad vide om kollisionen mellem M51a og M51b, har betydet noget for dem. Jeg havde en gammel tese om at Cambrian Explosion kunne hænge sammen med M51 kollisionen. Det passer nogenlunde med tid, afstand, vinkel og en opblussen af kernen, ala en quasar.
Vh
Morten
16. marts 2013 kl. 15:41 #99718
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Niels
Fantastisk godt billede. Charmerende, at du også har fået IC 4263 medHvis jeg skal være lidt kritisk, så tror jeg, at en lysere baggrund vil være en forbedring. Lige nu ligger den mellem 0 og 4. Efter min mening må den godt ligge på 20 – og måske endda højere, så man kan se “bunden”.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. marts 2013 kl. 20:04 #99748
nvcDeltager- Super Giant
Hej Morten/Torben, mange tak for feedback/info. og inspiration, der er meget jeg ikke ved om dette billede finder jeg jo ud af
Prøvede at fremhæve det mørke støvbånd/nebula og ‘hæve’ baggrunden en smule.
og full frame,Mvh. Niels -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M51 i blæst' er lukket for nye svar.